شینهوا: آمریکا باید همه تحریم‌ها علیه ایران را بردارد تا پیشرفت حاصل شود
شینهوا: آمریکا باید همه تحریم‌ها علیه ایران را بردارد تا پیشرفت حاصل شود
خبرگزاری رسمی دولت چین اعلام کرد: اگر واشنگتن در قصدش برای بازگشت به توافق هسته‌ای صادق است، با توجه به این که به طور یکجانبه آن را ترک و سپس فشار حداکثری را علیه ایران اعمال کرد و عامل ایجاد بحران کنونی بوده، باید ابتدا دست به اقدام بزند.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، خبرگزاری رسمی دولت چین با اشاره به این که گفت‌وگوها برای بازگرداندن آمریکا و ایران به تعهدات ذیل توافق هسته‌ای ایران در وین وارد هفته چهارم شده، افزود جامعه بین‌المللی به دنبال دستیابی به یک موفقیت بزرگ در این گفت‌وگوهاست.

«شینهوا» در ادامه تاکید کرد: اگر واشنگتن در قصدش برای بازگشت به توافق هسته‌ای صادق است، با توجه به این که به طور یکجانبه آن را ترک و سپس فشار حداکثری را علیه ایران اعمال کرد و عامل ایجاد بحران کنونی بوده، باید ابتدا دست به اقدام بزند.

در ادامه این مطلب به اقدامات جبرانی ایران در واکنش به خروج آمریکا و اعمال تحریم‌ها و بدعهدی‌ها اشاره شده و آمده است: بنابراین، در تلاش برای دستیابی به پیشرفت واقعی در وین، واشنگتن باید اولین گام را با برداشتن همه تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی علیه ایران و طرف‌های سوم مرتبط بردارد.

به نوشته شینهوا، همانطور که «عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه ایران هم پیشتر گفت ایالات متحده باید همه تحریم‌ها را بردارد تا پیشرفت حاصل شود.

طبق این مطلب، روسیه و چین هم همین موضع را دارند و بارها از آمریکا خواسته‌اند فوراً و به طور کامل تحریم‌ها علیه ایران را بردارد. «وانگ کان» فرستاده چین در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و نماینده پکن در نشست کمیسیون مشترک برجام در همین خصوص گفته لغو همه تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی کلید موفقیت گفت‌وگوهای وین است.

وی افزود: همه طرف‌ها باید ابتدا روی این مسئله اصلی تمرکز و آن را حل و فصل کنند. در عین حال کمیسیون مشترک باید چگونگی راستی آزمایی برداشته شدن تحریم‌ها را بررسی کند.

در پایان این گزارش بار دیگر تاکید شده که «طرفی که مشکل را درست کرد باید به آن پایان دهد. گفت‌وگوها وارد مرحله مهمی شده و اقدامات آمریکا از اهمیت فوق العاده‌ای در تعیین سرنوشت توافق تاریخی و ثبات آینده منطقه و جهان برخوردار است. زمان آن رسیده که آمریکا با برداشتن اولین گام به سوی پیشرفت در گفت‌وگوهای هسته‌ای مسئولیت جهانی خود را بر دوش بگیرد.»

جدیدترین نشست کمیسیون مشترک برجام روز سه‌شنبه با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین)‌ و نماینده اتحادیه اروپا در شهر وین برگزار شد.

به گزارش فارس، حاضران در نشست تصمیم به تسریع روند گفت‌وگوها گرفته و توافق کردند که فعالیت گروه‌های کارشناسی در دو حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای به صورت فشرده و سریع ادامه یابد. همچنین تصمیم گرفته شد که گروه کارشناسی سوم با عنوان «گروه کارشناسی ترتیبات اجرایی» با هدف گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام تشکیل شود.

روز چهارشنبه (هشتم اردیبهشت ماه) نیز دو کارگروه هسته‌ای و تحریم کار بر روی متون را ادامه داده و کارگروه کارشناسی ترتیبات اجرایی نیز برای نخستین بار تشکیل جلسه داد.

در همین خصوص نیز عراقچی بعد از این نشست در گفت‌وگویی عنوان کرد: کارگروه‌های هسته‌ای و رفع تحریم‌ها از بعد از کمیسیون مشترک کار خودشان را شروع می‌کنند و به آنها وظیفه شروع نگارش متن نهایی داده شده که باید وارد نگارش متن شوند. نگارش متن کار سختی است. رسیدن به یک متن مورد تفاهم شاید روزها و هفته‌ها کار ببرد. ولی بنای ما تسریع در این است و این‌‌که بدون وقت کشی و کار فرسایشی این کار باید به سرعت و در عین حال با دقت فراوان جلو برود.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز دوشنبه (ششم اردیبهشت) در نشست هفتگی با خبرنگاران بار دیگر بر موضع ایران تاکید کرد و گفت: در موضع ما در رفع تحریم‌ها هیچ تغییری صورت نگرفته، همه تحریم‌ها باید یک جا برداشته شود و هیچ تفاوتی بین تحریم‌ها نیست و همه باید راستی آزمایی شود. طرح گام به گام و تدریجی را نمی‌پذیریم و در دستورکارمان نیست. آمریکا باید به تعهداتش عمل کند و هر چه کمتر از این مانع بازگشت آمریکا به چارچوب برجام خواهد شد و ایران آمادگی دارد بعد از راستی آزمایی به تعهداتش ذیل برجام عمل می‌کند.

انتهای پیام/م