شهر جدید سهند ۱۴ مدرسه کم دارد/ انبوه‌سازان باید بازای هر ۲۰۰ واحد مسکونی یک مدرسه بسازند
شهر جدید سهند ۱۴ مدرسه کم دارد/ انبوه‌سازان باید بازای هر ۲۰۰ واحد مسکونی یک مدرسه بسازند

[ad_1] مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی در واکنش به انتقادات در زمینه کمبود فضاهای آموزشی شهر جدید سهند گفت: در سهند با کمبود ۱۴ مدرسه روبه‌رو هستیم و دلیل آن عدم اجرای تعهدات از سوی انبوه سازان است. فرهاد فرهودی در گفت و گو با خبرنگاراندر تبریز وی در خصوص اقدامات صورت […]

[ad_1]


مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی در واکنش به انتقادات در زمینه کمبود فضاهای آموزشی شهر جدید سهند گفت: در سهند با کمبود ۱۴ مدرسه روبه‌رو هستیم و دلیل آن عدم اجرای تعهدات از سوی انبوه سازان است.

فرهاد فرهودی در گفت و گو با خبرنگاراندر تبریز وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در بحث مکان یابی اماکن آموزشی نیز اظهار داشت: تلاش می کنیم از این پس به سمت نرم افزاری و علمی کردن این فرآیند برویم و سازمان نوسازی تفاهمی با دانشگاه خواجه نصیر برای طراحی نرم افزار لازم در این زمینه منعقد کرده و معتقدیم توسعه از مجرای استفاده از علوم و فناوری های بروز ممکن است و تحقق این مهم نیازمند همکاری ۲۷ سازمان و استفاده از نقشه های GIS  است که در صورت همکاری های لازم سال ۱۴۰۲ نهایی خواهد شد.

مدیرکل نوسازی مدارس استان حرکت به سمت صنعتی سازی را سومین رویکرد در توسعه فضاهای آموزشی استان دانست و خاطرنشان کرد: در این زمینه به دنبال جایگزینی و بهبود روش های سنتی ساخت با استفاده از روش های نوین به واسطه سرعت اجرای عملیات و حمایت از صنایع بومی هستیم و اگر در بحث ساخت مدارس به سمت صنعتی سازی حرکت کنیم علاوه بر حمایت از صنایع بومی در زمینه اشتغال نیز قدم برداشته خواهد شد.

وی از ساخت دو مدرسه یک کلاسه با استفاده از روش ال اس اف و سازه های سبک نیز خبر داد و افزود: این دو مدرسه تا هفته دولت به مرحله بهره برداری می رسند و دو مدرسه شش کلاسه نیز با همین رویکرد در ملکان در حال ساخت است و تلاش می کنیم از نیمه دوم سال نیز کلاس های کانکسی را با سازه های ساخته شده به این روش جایگزین کنیم و سعی داریم این تکنولوژی ها را در مناطق دورافتاده و روستایی پیاده سازی و در بحث صنعتی سازی در نماسازی نما و معماری ظاهری باید از روش های نوین استفاده کنیم.

 آموزش و پرورش باید از حالت روزمرگی خارج شود

فرهودی با بیان اینکه در بحث فنی چنین اقداماتی جز دستگاه های پیشرو هستیم و تبدیل مدارس به بیمارستان در زلزله ارسباران نیز دلیل این ادعاست، تصریح کرد: در موضوع تجهیز مدارس نیز نگاه تخصصی اتخاذ کرده ایم چرا که معتقدیم آموزش و پرورش باید از حالت روزمرگی خارج شده و در فرآیند آموزشی از تجهیزات بروز و به بروزترین تکنولوژی ها استفاده شود و بر این اساس بزرگترین تجهیزات آموزشی کشور پس از انقلاب به ارزش ۲۰میلیارد تومان امروز با برگزاری رژه ای در اختیار آموزش و پرورش برای استفاده در مدارس جدید به ویژه هنرستان ها قرار  گرفت تا مهر امسال به عنوان سخت ترین اول مهر پس از یک دوره سه ساله کرونا با بروزترین تجهیزات آغاز شود.

 وجود ۴۳۹ مدرسه کانکسی 

وی با اشاره به وجود ۴۳۹ مدرسه کانکسی و پیش ساخته در استان گفت: از این تعداد ۳۰۹ مورد ساختمان آموزشی کانکسی هستند و البته استفاده از کانکس نیز برای جلوگیری از حضور دانش آموزان در ساختمان های ناایمن صورت می گیرد و حالت موقتی دارد که در این زمینه باید مدارس کانکسی و پیش ساخته را تفکیک کنیم و  در این زمینه سیاست دولت سیزدهم نیز حذف مدارس کانکسی با ظرفیت بالای ۱۰ نفر در سه سال آینده است.

مدیر کل نوسازی مدارس آذربایجان شرقی تصریح کرد: بر همین اساس ۱۲۶ ساختمان آموزشی کانکسی استان شامل این طرح می شود که ۶۴ مورد از آنها فضاهای آموزشی مستقل و برخی وابسته به این کانکس ها دارند و این ۶۴ مورد مدرسه کانکسی در اولویت و فاز اول جایگزینی با انواع پیش ساخته ها با استفاده از ساندویچ پانل قرار دارند که در شرایط اب و هوایی نواقص کانکس را ندارند.

وی با تأکید بر اینکه به دنبال تحقق این امر به تفکیک و طبق اولویت بندی هستیم، ادامه داد: بر این اساس ۲۰ مدرسه کانکسی در مرحله اجرا و جایگزین شدن با انواع پیش ساخته و ۷۰ درصد مدارس باقیمانده نیز در مرحله طراحی هستند و تلاش می کنیم با همکاری بنیاد برکت و تامین ۴۰ درصد اعتبارات مورد نیاز از سوی این نهاد تا پایان سال این روند را تسریع کنیم و به نتیجه مطلوب برسانیم.

مشارکت ۳۰۰ میلیارد تومانی خیران در مدرسه سازی استان

فرهودی میزان تعهدات سال گذشته خیران برای ساخت مدارس در استان را ۳۰۰ میلیارد تومان اعلام و تاکید کرد: این رقم در کشور بی نظیر است به گونه ای که دو برابر مجموع تعهدات خیران مدرسه ساز در کل استان های مجاور محسوب می شود و از این لحاظ پس از تهران رتبه دوم کشور را داریم و با داشتن معاونت مشارکت های مردمی در اداره کل نوسازی به دنبال تقدیر و تقویت زمینه های فعالیت این خیران هستیم چرا که مهمترین نارضایتی آنها عقب افتادن تعهدات دولتی در ساخت مدارس مشارکتی با خیران است.

شهر جدید سهند ۱۴ مدرسه کم دارد

وی در واکنش به انتقادات در زمینه کمبود فضاهای آموزشی شهر جدید سهند نیز گفت: در سهند با کمبود ۱۴ مدرسه روبه‌رو هستیم و دلیل آن عدم اجرای تعهدات از سوی انبوه سازان است چرا که طبق قانون انبوه سازانی که اقدام به ساخت بیشتر از ۲۰۰ واحد می کنند باید قطعه زمینی را در همان سایت ساخت واحدها به ایجاد مدرسه اختصاص داده و آن را بسازند.

مدیر کل نوسازی مدارس استان تصریح کرد: اجرای این تعهد قانونی نیازمند همکاری نهادهای مربوطه ای چون شهرداری است و باید اعطای پایان کار به انبوه سازان منوط به ساخت و تحویل مدارس شود چون مواردی داریم که انبوه ساز برای فرار از این مسئولیت قانونی تعداد واحدهای خود را بجای ۲۰۰ واحد، ۱۹۹ واحد ثبت کرده تا مجبور به ساخت مدرسه نشود و در این زمینه حتی حاضر هستیم زمین لازم را نیز در اختیار مسکن سازان قرار دهیم.

وی تعداد ساختمان های آموزشی آذربایجان شرقی را پنج هزار و ۵۰۰ ساختمان اعلام کرد و افزود: از این تعداد ۲۰ درصد یعنی حدود یکهزار و ۱۰۰ ساختمان آموزشی استان نیاز به تخریب و بازسازی دارند که عمده آنها در شهر تبریز هستند و میزان اعتبار مورد نیاز برای این منظور ۱۲ هزار میلیارد تومان به صورت نقد و یکجا ارزیابی می شود که اگر این اعتبار به صورت تدریجی اختصاص یابد، هزینه مورد نیاز برای بازسازی این مدارس با توجه به ضریب تورم سالانه بالاتر خواهد رفت.

فرهودی خاطر نشان شد: در سال مالی ۱۴۰۰ اعتبار عمرانی مصوب اداره کل نوسازی استان به همراه خرید تجهیزات ۹۰۰ میلیارد تومان و میزان تخصیص این اعتبار حدود ۶۰ درصد بوده است و باید سازمان برنامه و بودجه توجه ویژه ای به بخش زیربنایی و مهم داشته باشد چرا که فضای فیزیکی مطلوب یک مولفه اساسی برای ارائه آموزش ماندگار و تربیت نسل آینده ای توانمند است.

انتهای پیام/


[ad_2]