شهرهای تبریز و مشهد و تهران در معرض خطر وقوع زلزله قرار دارند
شهرهای تبریز و مشهد و تهران در معرض خطر وقوع زلزله قرار دارند
مدیرکل آموزش‌های همگانی جمعیت هلال‌احمر  گفت: «شهرهای تبریز و مشهد و به خصوص تهران بیشتر در معرض خطر وقوع زلزله قرار دارند، بر اساس آخرین مطالعه شاخص آمادگی خانوارها در سال ۹۴، شاخص آمادگی خانوارهای ایرانی مقابل زلزله، بین هشت تا ۹ درصد است.»

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرآنلاین: نواب شمس‌پور، مدیرکل آموزش‌های همگانی جمعیت هلال‌احمر  با تشریح ابعاد مختلف وقوع زلزله احتمالی در تهران و مخاطراتی را که این فاجعه در پی دارد، اظهار کرد: «شهرهای تبریز و مشهد و به خصوص تهران بیشتر در معرض خطر وقوع زلزله قرار دارند اما چقدر برای این اتفاق آماده هستیم؟ در دنیا شاخصی با عنوان آمادگی خانوارها وجود دارد که بر اساس آخرین مطالعه این شاخص در سال ۹۴، شاخص آمادگی خانوارهای ایرانی مقابل زلزله، بین هشت تا ۹ درصد است.»

وی درباره برخی اقدامات مفید برای کاهش بحران زلزله، خاطرنشان کرد: «تغییرات مناسبی با توجه به زلزله های رودبار و بم در ایران رخ داد اما مباحث سازه‌ای و ممنوعیت ساخت و ساز در حریم رودخانه مهمترین اصل در زلزله است. در واقع ۹۰ درصد کاهش بحران زلزله در مقاوم بودن سازه‌ها تعریف می‌شود. از سوی دیگر، با توجه به وجود بافت‌های فرسوده در کشور، نگاه جدی‌تری در مورد سازه‌ها باید صورت گیرد.»

شمس‌پور در ادامه این گفت و گو، گریزی به ساختمان‌هایی زد که بر اساس بساز و بفروش ساخته می‌شوند و به مقاوم‌سازی، نیاز جدی و اساسی دارند. وی بر این باور است که سازمان نظام مهندسی و شهرداری باید به صورت ویژه به پیوست زلزله این ساختمان‌ها ورود کنند.

آمادگی مقابل زلزله وارد کتاب‌های درسی شود

مدیرکل آموزش‌های همگانی جمعیت هلال‌احمر درباره اقدامات این اداره کل برای کاهش مخاطرات زلزله بیان کرد: «اطلاع‌رسانی و برگزاری دوره‌های آموزشی به صورت مجازی در سایت جمعیت هلال‌احمر قرار داده شده است. هلال احمر همچنین در حال آموزش به شهروندان برای آمادگی مقابل زلزله است. اما این انگیزه باید در مردم ایجاد شود که از سایت‌های آموزشی هلال احمر استفاده کنند.»

وی ادامه داد: «یکی دیگر از اقدامات جمعیت هلال احمر، ایجاد خادمان هلال در روستاها است. علاوه بر این، برخی ظرفیت‌ها را باید در کتاب‌های درسی ایجاد کنیم. در این زمینه در مدارس، طرح دادرس و طرح‌های دیگری در دستور کار داریم.

انتهای پیام/