شناسایی ۸۵ هزار چاه غیرمجاز در حوضه آبریز دریاچه ارومیه/ حفر ۲۷ کیلومتر تونل برای انتقال آب به دریاچه
شناسایی ۸۵ هزار چاه غیرمجاز در حوضه آبریز دریاچه ارومیه/ حفر ۲۷ کیلومتر تونل برای انتقال آب به دریاچه
استاندار آذربایجان شرقی میزان آب انتقالی از محل پساب تصفیه خانه تبریز را ۶۵ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: ۷۰ هزار چاه غیرمجاز در آذربایجان غربی و ۱۵ هزار چاه غیرمجاز نیز در آذربایجان شرقی داریم که در استان ما هفت هزار مورد از این چاه ها یا مسدود یا مجهز به کنتور شده اند.

به گزارش قلم پرس از تبریز، عابدین خرم یکشنبه در جمع خبرنگاران در مورد آخرین وضعیت دریاچه ارومیه اظهار داشت: استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان با توجه به قرارگیری در حوزه آبریز دریاچه ارومیه در احیای آن نقش و دخالت مستقیم دارند و انتقال آب رودخانه زاب و سدکانی سیب کردستان، رهاسازی آب سدها، انتقال پساب تصفیه شده فاضلاب شهرهای تبریز و ارومیه و البته تغییر الگوی کشت در حوزه آبریز دریاچه مهمترین اقدامات و الزامات برای تثبیت شرایط دریاچه ارومیه هستند.

وی سهم آب انتقالی از رودخانه زاب را ۶۰۰ میلیون متر مکعب اعلام و تصریح کرد: در این خصوص ۲۷ کیلومتر تونل احداث شده که البته سال گذشته حدود ۷۰۰ متر از این تونل به دلیل مشکل منفی متوقف شده بود که اقدامات لازم برای حل این مشکل نیز در دست انجام است و در زمینه رهاسازی آب سدها نیز آذربایجان شرقی سهم خود را به موقع و به خوبی انجام داده است.

استاندار آذربایجان شرقی میزان آب انتقالی از محل پساب تصفیه خانه تبریز را ۶۵ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: ۷۰ هزار چاه غیرمجاز در آذربایجان غربی و ۱۵ هزار چاه غیرمجاز  نیز در آذربایجان شرقی داریم که در استان ما هفت هزار مورد از این چاه ها یا مسدود یا مجهز به کنتور شده اند.

خرم تأکید کرد: تعویق بخشی از اقدامات مورد نیاز برای احیای دریاچه این فرآیند را مشکل ساز کرده که بر همین اساس در جلسات برگزار شده در سطح دولت تخصیص منابع لازم برای اجرای پروژه های موثر بر این فرآیند مورد تصویب قرار گرفته و در کنار آن توازن سازی آب های روان با آبهای زیر سطحی نیز انجام خواهد شد و در صورت تکمیل انتقال آب رودخانه زاب و پساب تصفیه خانه های تبریز و ارومیه و برخی پروژه های دیگر، انتقال حجم بالایی آب هم تا پایان سال نهایی و در این صورت دریاچه از وضعیت فعلی رها خواهد شد.

استاندار آذربایجان شرقی، با بیان اینکه شعار اصلی و شاخص دولت سیزدهم، دولت مردمی و ایران قوی است، افزود: شروع دولت سیزدهم آغاز چرخه امیدواری و آرامش روحی و روانی مردم بود و رای حداکثری مردم به آیت‌الله رئیسی، پژواک عدالت‌خواهی بود که این بزرگترین سرمایه دولت محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: مسئولان دولت سیزدهم در آذربایجان شرقی به تبع شرایط کشور زمانی امور را بر عهده گرفتند که استان از لحاظ ذخایر کالاهای اساسی، تولید و مصرف انرژی در شرایط نامناسبی قرار داشت، اما با رویکردها ی‌ جهادی، مردمی و تحولی دولت انقلابی، اکنون پس از گذشت ۱۰ ماه، روند امیدافزایی در استان تسریع یافته است.

خرّم گفت: در حوزه‌های کلان، ضمن شناسایی مشکلات، چالش‌های اساسی و نقاط قوت و هسته‌های کلیدی پیشران همسو با اسناد بالادستی، تدوین برش استانی سند تحول دولت آغاز شده و نسبت به اتخاذ راهبردهای مدیریتی اقدام شده است.

وی با اشاره به اهداف و چشم‌انداز چهار ساله استان، اظهار داشت: از اولین اقدامات مسئولان دولت در استان، متناسب‌سازی سند آمایش سرزمینی و توسعه استان و همچنین تامین زیرساخت‌هایی مانند انرژی، آب و راه برای ۲۰ سال آینده و اشتغال‌زایی از طریق تعیین تکلیف مگاپروژه‌ها، رفع موانع تولید و ایجاد بستر برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با توسعه بنگاه‌های زودبازده بوده است.

استاندار آذربایجان شرقی، افزایش سهم استان از تولید ناخالص ملی، تولید مسکن با استفاده از منابع استانی و برنامه‌ریزی برای سامان‌دهی حاشیه‌نشینی شهر تبریز، توسعه و تکمیل زیست‌بوم نوآوری استان با هدف افزایش بهره‌وری، ارتقای فرهنگ عمومی بر مبنای هویت ایرانی و اسلامی و توسعه دیپلماسی اقتصادی و فرهنگی با کشورهای همسایه با هدف توسعه اقتصادی، علمی و گردشگری را از مهم‌ترین اهداف توسعه استان برشمرد.

وی با اشاره به اینکه سفر رئیس جمهور به استان، نقطه عطفی در توسعه آذربایجان شرقی بود، گفت: در این سفر بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار و تسهیلات برای پروژه‌های مختلف اختصاص یافت که در دو ماه گذشته، ۱۵۰۰ میلیارد تومان از این منابع به استان پرداخت شده است.

خرّم همچنین از تشکیل شورای سرمایه‌گذاری در استان خبرداد و افزود: سرمایه‌گذاری برای ۹۰۳ طرح با بیش از سه هزار میلیارد تومان اعتبار و ضریب اشتغال‌زایی ۳۰ هزار نفر در استان از طریق این شورا جذب شده است.

انتهای پیام/