سید حسن نصرالله:حمایت بین‌المللی از جنگ سعودی‌ها علیه یمن در حال فروپاشی است/ ایران در امور لبنان دخالتی ندارد
سید حسن نصرالله:حمایت بین‌المللی از جنگ سعودی‌ها علیه یمن در حال فروپاشی است/ ایران در امور لبنان دخالتی ندارد

دبیر کل حزب‌الله لبنان به مناسبت بیست و پنجمین سالروز تأسیس مدارس المهدی (عج) در این کشور سخنرانی کرد و گفت که به فعالیت‌ها، کارکنان و رسالت این مدارس افتخار می‌کند. به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، «سید حسن نصرالله»، دبیر کل جنبش حزب‌الله لبنان به مناسبت بیست و پنجمین سالروز تأسیس […]

دبیر کل حزب‌الله لبنان به مناسبت بیست و پنجمین سالروز تأسیس مدارس المهدی (عج) در این کشور سخنرانی کرد و گفت که به فعالیت‌ها، کارکنان و رسالت این مدارس افتخار می‌کند.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، «سید حسن نصرالله»، دبیر کل جنبش حزب‌الله لبنان به مناسبت بیست و پنجمین سالروز تأسیس مؤسسه آموزش و پرورش اسلامی (مدارس المهدی عج) سخنرانی کرد.

او در ابتدای سخنرانی خود آغاز تحصیلی این مدارس را به کارکنان، آموزگاران، دانش‌آموزان و فارغ التحصیلان آن تبریک و تهنیت گفت و اظهار داشت که به نقش این مؤسسه در آموزش، و تربیت شخصیت‌های اسلامی و دستاوردها و موفقیت‌های آن افتخار می‌کند.

سید حسن نصرالله با بیان این که در بخش پرورش، باید اولویت با پرورش باشد و بعد از آن آموزش، گفت که علم همانند شمشیر دو لبه‌ای است که می‌توان از آن برای حمله به انسان‌ها استفاده کرد، مانند آنچه در فلسطین رخ می‌دهد و می‌توان آن را برای دفاع از انسان‌ها و کشور به کار برد.

او ادامه داد: «دانش سلاحی است که می‌تواند بر حسب نیت استفاده از آن، عنوان خیر یا شر به خود بگیرد… آمریکا و اسرائیل امروز از علم، پیشرفت و توسعه فناوری برای ذلیل کردن ملت‌ها استفاده می‌کند».

دبیر کل حزب‌الله لبنان به جایگاه دانش در اسلام و نزد رسول خدا (ص) اشاره کرد و گفت که به رغم اینکه پیامبر در برهه‌ای به دلیل مصادره اموال از سوی قریش در تنگنای مالی بود، ولی به جای گرفتن فدیه، از اسرای کافر خواست در برابر آزادی خود به مسلمانان خواندن و نوشتن و علم یاد بدهند.

او از عدم توجه به سرمایه‌گذاری در بخش آموزش و پرورش در کشورهای عربی و اسلامی انتقاد کرد و گفت: «به جای اینکه اموال در کشورهای اسلامی در راستای تعلیم و تربیت هزینه شود، صدها میلیارد دلار برای ایجاد جنگ‌های نیابتی هزینه می‌شود که هدف از این جنگ‌ها حفظ رژیم صهیونیستی است. میلیاردها دلار برای راضی کردن «دونالد ترامپ»، [رئیس جمهوری آمریکا] حیف و میل می‌شود».

سید حسن نصرالله به شرایط غزه اشاره کرد و گفت که رژیم صهیونیستی شرایطی را برای اهالی غزه فلسطین تحمیل کرده که جز گزینه مقاومت گزینه دیگری ندارند و آنچه در روزهای آینده رخ خواهد داد برای منطقه و غزه مهم خواهد بود.

قتل خاشقچی تقریبا قطعی است

او به قضیه ناپدید شدن «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار سعودی منتقد آل سعود اشاره کرد و گفت مسئله ربایش، شکنجه، قتل و مُثله کردن خاشقچی با ارّه تقریبا قطعی شده است.

سعودی‌ها در شرایط سختی هستند

سید حسن نصرالله افزود: « از ابتدای این حادثه تلاش کردیم که بر این مسئله نظاره‌گر باشیم [تا نتایج تحقیقات مشخص شود]. ولی این حادثه‌ای است که می‌توان از آن استفاده کرد. واضح است  این حادثه در حال بزرگ شدن است و دولت ترامپ شدیدا درگیر آن است و حکام سعودی در شرایط سختی هستند»

او سعودی‌ها را خطاب قرار داد و گفت که الآن وقت مناسبی برای اتخاذ موضع شجاعانه در ارتباط با جنگ علیه یمن و آتش بس در همه جبهه‌ها است تا به یمنی‌ها اجازه داده شود به سمت راه حل سیاسی و آشتی ملی حرکت کنند.

دبیر کل حزب‌الله لبنان ادامه داد: «حمایت بین‌المللی و منطقه‌ای از جنگ سعودی‌ها علیه یمن در حال فروپاشی است به ویژه بعد از حادثه خاشقچی. تصویر پادشاهی سعودی در دنیا به گونه‌ای بد است که در صد سال گذشته سابقه نداشته است».

ایران در امور لبنان دخالتی ندارد

سید حسن نصرالله در مورد ادعای برخی  مبنی بر دخالت ایران در تشکیل کابیته دولت لبنان گفت که تهران هیچ دخالتی در این کشور چه از دور و چه از نزدیک ندارد.

او افزود: «اینکه گفته می‌شود قیمومیت ایرانی خواسته دولت لبنان تشکیل شود؛ نشان به این نشان که من [نصرالله] با جبران باسیل [وزیر امور خارجه] دیدار کرده و بر ضرورت تشکیل دولت و لزوم امتیازدهی قبل از تحریم‌های آمریکا علیه ایران تاکید کرده‌ام، [صحت ندارد و باید گفت] که نه چنین دیداری صورت گرفته و نه چنین صحبتی رد و بدل شده است؛ و نه ما بر جریان ملی آزاد یا نخست وزیر چیزی را دیکته کرده‌ایم. تشکیل دولت  مسئله داخلی لبنان است».

آمریکا در عراق شکست خورده است

سید حسن نصرالله همچنین این ادعا که تشکیل حکومت در عراق ماحصل توافق ایران و آمریکا بوده را رد کرد و گفت که آنچه در عراق رخ داد، اراده «عراقی‌های ملی‌گرای واقعی» و شکست سیاست‌های آمریکا در این کشور بود.

او در مورد تشکیل دولت لبنان نیز گفت که این کشور شاهد پیشرفت قابل توجهی در این زمینه بود ولی همچنیان برخی موانع در رابطه با توزیع وزارت‌خانه‌ها وجود دارد.