سفیر پیشین ایران در مسکو: از کارت روسیه خوب استفاده نمی‌کنیم
سفیر پیشین ایران در مسکو: از کارت روسیه خوب استفاده نمی‌کنیم

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «سید محمودرضا» سجادی سفیر پیشین ایران در روسیه امروز (سه‌شنبه) در نشست راهبردهای سیاست خارجی دولت سیزدهم که در محل خبرگزاری فارس برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: نتوانستیم سیاست خارجی را آن‌گونه که باید و شاید پویا کنیم. سجادی همچنین گفت: نگاه یک طرفه به برخی کشورهای […]

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «سید محمودرضا» سجادی سفیر پیشین ایران در روسیه امروز (سه‌شنبه) در نشست راهبردهای سیاست خارجی دولت سیزدهم که در محل خبرگزاری فارس برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: نتوانستیم سیاست خارجی را آن‌گونه که باید و شاید پویا کنیم.

سجادی همچنین گفت: نگاه یک طرفه به برخی کشورهای خاص سرلوحه ما بوده است. یک نکته مهم در سیاست خارجی این است که آنقدر کشورهای استکباری قلدری کردند که امروز کشورهای متعددی از بین دوستان خودشان هستند که احساس می‌کنند این روند نمی‌تواند ادامه یابد.

سفیر پیشین ایران در روسیه گفت: معرفی یورو به عنوان پول مشترک اتحادیه اروپا نمونه‌ای است که اروپایی‌هایی که از آمریکا می‌ترسند، فکر کردند تا ابد نمی‌توانند تحت تاثیر دلار باشند. تحریم‌های نابخردانه غرب علیه چین، روسیه و ونزوئلا و ۲۸ کشور دیگر باعث هوشیاری آنها شده و این‌که به دنبال راه‌های دیگر باشند.

وی همچنین گفت که دو دستگاه می‌توانند در سیاست خارجی نقش کلیدی ایفا کنند، وزارت نفت و بانک مرکزی ولی وزارت نفت ما هیچ وقت متعلق به انقلاب نشده و از اول انقلاب در دست منافع خارجی‌ها گیر کرده است.

سجادی درباره مناسبات با روسیه هم اظهار داشت: ما با دو آفت در این خصوص روبرو هستیم و نمی‌توانیم خوب از کارت روسیه استفاده کنیم. اول این‌که کلا در ایران شناخت از روسیه وجود ندارد. روسیه امروز روسیه زمان جنگ چالدران و ترکمانچای نیست، امروز دو رژیم در روسیه عوض شده است. دوم این‌که شناختی که از روسیه داریم، شناخت با منشاء غرب است و بیشتر روسیه را از کانال غرب می‌شناسیم. 

سفیر پیشین ایران در مسکو با ذکر این نکته که من هیچ مشکلی در ۱۵ سال کار و انجام ۲۰۰ پروژه با گروه‌های روسی نداشتم، خاطرنشان کرد: روسیه منطق و تفکری دارد که باید آن را بشناسیم. به عنوان مثال روس‌ها در جنگ سوریه وارد نمی‌شدند، چون فرضشان این بود که آقای اسد مثل علی عبدالله صالح و حسنی مبارک قطعا رفتنی است و تصورشان این بود که این حرکتی مردمی است. اینقدر با آنها نشستیم و به آنها گفتیم که شما منافع خود را در مدیترانه و … از دست خواهید داد.

وی بیان کرد: روس‌ها می‌توانند شرکای خوبی باشند؛ به خصوص هیچ کشوری با ما منافع مشترک و تهدیدات مشترک به اندازه روس‌‌ها ندارد. در افغانستان، آسیای میانه و … دارای منافع و تهدیدات مشترک هستیم.

وی افزود: برخلاف آن‌چه در رسانه‌ها گفته می‌شود که ما درباره سهم خود در دریای خزر با روس‌ها درگیر هستیم، ولی اصلا چنین نیست و طرف بحث ما روس‌ها نیستند. 

سفیر پیشین ایران در مسکو خاطرنشان کرد: اعتمادی که روسیه قبلا به اروپا و آمریکا داشت و به دنبال تشریک مساعی در مسائل بین‌المللی بود، دیگر نیست و الان روس‌ها نگران اروپا و آمریکا هستند.

وی گفت: روس‌ها امروز به عنوان یک ابرقدرت منطقه‌ای ما را می‌بینند. با عربستان و امارات رابطه دارند ولی در چارچوب سیاست‌هایشان است و آنها مثل ما عربستان را به عنوان دشمن نمی‌بینند.

انتهای پیام/