سفر همزمان سه رئیس جمهور از سه قاره جهان به ایران
سفر همزمان سه رئیس جمهور از سه قاره جهان به ایران

صادق حسین جابر انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری با خبرنگاران حضور یافت و به سوال‌های آنها پاسخ گفت. سفر همزمان سه رئیس جمهور از سه قاره جهان به ایران به گزارش قلم پرس به نقل از ایلنا،جابری انصاری با اشاره به سفر مقام‌های ارشد از سه قاره جهان به ایران اظهار داشت: سفر […]

صادق حسین جابر انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری با خبرنگاران حضور یافت و به سوال‌های آنها پاسخ گفت.

سفر همزمان سه رئیس جمهور از سه قاره جهان به ایران

به گزارش قلم پرس به نقل از ایلنا،جابری انصاری با اشاره به سفر مقام‌های ارشد از سه قاره جهان به ایران اظهار داشت: سفر همزمان سه رئیس جمهور از سه قاره جهان معانی خاص خود را به همراه دارد که به معنی گسترش روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مختلف جهان است که امیدواریم در این مسیر زمینه تعامل ایران با منافع دیگر کشورها در این گفت‌و‌گو ها فراهم شود.

خرید تسلیحات جدید از روسیه منعی ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه آیا ایران قصد خرید نظامی جدید از روسیه و از جمله جنگنده سوخو۳۰ را دارد، گفت: گسترش همکاری‌ها و مبادلات در گفت‌وگوهای تهران و مسکو وجود دارد و بر حسب نیاز از سوی نهادهای ذیربط که در حال انجام این گفت‌وگو‌ها هستند، اطلاعات مربوط در اختیار افکار عمومی قرار خواهد گرفت.

او درباره اینکه آیا خرید تسلیحات جدید از روسیه خلاف قطعنامه شورای امنیت است، اظهار داشت: ضمائم و قطعنامه‌های شورای امنیت در این باره مشخص است. قبلاً خرید تسلیحات نظامی از سوی ایران با ممنوعیت همراه بود، اما اکنون این ممنوعیت برداشته شده و سازوکار مشخصی در این رابطه وجود دارد.

انفجارهای زینبیه را با صریح‌ترین عبارات محکوم می‌کنیم

رئیس مرکز دیپلماسی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره انفجارهای صورت گرفته دیروز در زینبیه دمشق تصریح کرد: ایران به روشنی کلیه عملیات‌های تروریستی را محکوم می‌کند و انفجارهای دیروز زینبیه را با صریح‌ترین عبارات محکوم می‌کنیم. این اقدامات تروریستی تنها بی‌گناهان و مردم عادی را هدف گرفته و یکی از راه‌حل‌های حل و فصل بحران سوریه مبارزه موفق با گروه‌های تروریستی و پایان بخشیدن به حمایت‌ها و کمک‌ها به این گروه‌ها است.

خبر دستگیری یک شبکه جاسوسی وابسته به ایران در عربستان صرفا فرافکنی است

جابری انصاری درباره ادعای برخی از رسانه‌های سعودی درباره دستگیری یک شبکه جاسوسی وابسته به ایران در عربستان تصریح کرد: رسانه‌های عربستان از مدت‌ها پیش تا به امروز اقدامات روانی بسیاری برای تحریک افکار عمومی انجام می‌دادند. در روزهای منتهی به اعدام آیت‌الله شیخ نمر نیز آن‌ها چنین روندی را در پیش گرفتند.

او ادامه داد: یکی از زمینه‌های چنین اخباری مشکلات داخلی عربستان است که آن‌ها برای فرافکنی و توجیه اقدامات خود دست به صادر کردن مشکلاتشان به کشورهای دیگر می‌زند. ما امیدواریم عربستان این بازی بی‌حاصل را پایان دهد و مسائل را از مجاری واقعی دنبال کند.

توضیح در مورد خبر تغییر حسین امیرعبداللهیان

سخنگوی دستگاه دیپلماسی مبنی بر برخی اخبار درباره تغییر حسین امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: اگر تصمیمی برای جابجایی و تغییر در وزارت امور خارجه گرفته شود این مسئله به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید. این گونه مسائل امکان محرمانه بودن ندارند و از سوی دیگر هم رفت و آمد‌ها و تغییر مدیران در وزارت امور خارجه امری کاملاً عادی است. به عبارت دیگر رفت و آمد میان سفرا و مدیران مرکز یک سنت در وزارت امور خارجه محسوب می‌شود و اگر تصمیمی در این‌باره اتخاذ شود به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.

توضیح در مورد سفر هیات حماس به ایران

جابری انصاری در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که در سفر هیات حماس به ایران و گفت‌وگوهای مختلف آن‌ها با مقام‌های کشورمان و از جمله با علی شمخانی و سردار سلیمانی چه اختلافاتی میان ایران و حماس صورت گرفت و آیا در این گفت‌وگو‌ها در خصوص سوریه نیز بحثی انجام شد؟ بیان کرد: در جشن‌های سالگرد انقلاب اسلامی گروه‌ها، احزاب و جنبش‌های مختلف از جهان به تهران سفر می‌کنند و امسال نیز مانند سال‌های گذشته گروه‌هایی از فلسطین همانند حماس به تهران سفر کردند و در کنار شرکت در جشن سالگرد پیروزی انقلاب گفت‌وگوهایی با مقام‌های کشورمان داشتند.

او با بیان اینکه ایران روابط مستمر و با ثباتی با ملت فلسطین دارد، یادآور شد: ایران و حماس علیرغم اختلاف‌ها در زمینه و مسائل مختلف در گذشته روابط خود را با یکدیگر حفظ کرده و ایران این روابط را در خدمت امت اسلامی می‌داند.

موضع وزارت خارجه در مورد بی بی سی

خبرنگاری از رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای امور خارجه درباره برنامه بی‌بی‌سی پرسید و موضع امور خارجه را در این باره جویا شد که او پاسخ داد: مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی استقلال و آزادی است و ملت ایران نیازمند توصیه و نصحیت از سوی بازیگر خارجی نیست.

جابری‌انصاری اضافه کرد: در انتخابات پیش‌رو نیز مردم با حضور گسترده و آگاهانه خود زمینه گسترش قدرت ایران را در فضای منطقه‌ای و بین‌المللی فراهم خواهند کرد.

هرگونه اقدام ترورریستی را محکوم می‌کنیم

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ایران گروه پ. ک. ک گروه تروریستی می‌داند؟ عنوان کرد: ایران پس از اقدام تروریستی در آنکارا، آن را شدیداً محکوم کرد. گسترش دامنه تروریسم نشان می‌دهد که این مسئله محدود به یک یا دو کشور نیست و نیازمند همکاری‌های منطقه‌ای برای مبارزه با آن است و در این رابطه ایران آماده هرگونه همکاری مشترک است.

گفته‌های عادل الجبیر به طنز شبیه است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعاهای جدید عادل الجبیر درباره ایران نیز گفت: گفته‌های آقای الجبیر از زمان پذیرش مسئولیت وزارت امور خارجه تا به امروز بیش از آنکه به واقعیت نزدیک باشد به طنز شبیه است و جای مرحوم گل‌آقا خالی است تا آن‌ها را دست‌مایه طنز‌ها و کاریکاتورهای خود قرار دهد.

جابری انصاری با اشاره به یکی از اظهارات وزیر امورخارجه عربستان مبنی بر اینکه ایران دیپلمات‌های سعودی را می‌کشد، اظهار داشت: زمانی این حرف می‌تواند واقعی قلمداد شود که دولت عربستان به تروریست‌هایی که در سوریه و عراق علیه دولت‌های مرکزی بغداد و دمشق می‌جنگند، گذرنامه دیپلماتیک داده باشد و چون ایران در این دو کشور در حال ارائه خدمات مستشاری و مبارزه با تروریسم است، آنگاه می‌توان گفت که ایران آن اقدام را انجام داده است.

این دیپلمات عالی‌رتبه وزارت خارجه با یادآوری یکی دیگر از اظهارات عادل الجبیر مبنی بر اینکه عربستان هیچ‌گاه به سفارتخانه‌های ایران حمله نکرده است، خاطرنشان کرد: سفارت ایران در لبنان توسط تروریست‌هایی که توسط دولت عربستان هدایت می‌شدند و ارتباط غیر قابل انکاری با سرویس امنیتی – اطلاعاتی این کشور دارند مورد حمله قرار گرفت که طی آن چند تن از دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسیدند. این مسئله در رسانه‌های غربی نیز منتشر می‌شود که اقدامات عربستان در حمایت از تروریست فضای ناامنی را در خاورمیانه دامن زده و عربستان با این فرافکنی‌ها در تغییر افکار عمومی موفق نمی‌شود.

سفر احتمالی حسن روحانی به بلژیک و اتریش

جابری انصاری درباره زمان سفر احتمالی حسن روحانی به بلژیک و اتریش نیز ابراز داشت: زمان سفر آقای روحانی به برخی از کشورهای اروپایی مشخص شده و ما در حال گفت‌وگو برای سفر به کشورهای دیگر هم هستیم. این نوع سفر‌ها معمولاً به چند کشور صورت می‌گیرد و هنگامی که برنامه آن سفر نهایی شد و مورد توافق صورت گرفت به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.

سفر احتمالی رئیس جمهور ویتنام به تهران

او درباره سفر احتمالی رئیس جمهور ویتنام به تهران نیز بیان کرد: اخیراً هیاتی از ویتنام به تهران آمد و هیات‌هایی هم از ایران به ویتنام رفته است و توافقی برای تبادل هیات‌ها صورت گرفته است که پس از نهایی شدن به اطلاع افکار عمومی می‌رسد.

از تلاش‌های کشور‌ها برای بازگرداندن قیمت نفت حمایت می‌کنیم

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه درباره تلاش دستگاه دیپلماسی برای افزایش قیمت نفت هم یادآور شد: تلاش‌ها میان اعضای اوپک در جریان است. نشست‌هایی در این باره در تهران و دیگر کشورهای منطقه در این زمینه انجام شده است. ایران از تلاش‌های کشور‌ها برای بازگرداندن قیمت نفت حمایت می‌کند.

جابری انصاری با بیان اینکه بازگشت به وضعیت تولید نفت ایران قبل از دوران تحریم‌های ظالمانه در دستور کار کشور است گفت: ما امیدواریم کشورهایی که افزایش تولید داشته‌اند تولید خود را کاهش داده و زمینه‌های رایزنی در سطح منطقه را فراهم کنند.