ساخت مینی رایانه‌ای کوچک‌تر از دانه برنج/عکس
ساخت مینی رایانه‌ای کوچک‌تر از دانه برنج/عکس

آنچه می‌بینید مینی رایانه‌ای است در ابعاد ۰٫۳ میلی‌متر، کنار دانه برنج که ممکن است عنوان کوچک‌ترین رایانه جهان را به خود اختصاص دهد. به گزارش قلم پرس به نقل از خبرآنلاین، میکرودیوایس ساخته‌شده توسط دانشگاه میشیگان و آی بی ام معلوم نیست بتواند عنوان یک رایانه را در خود جای دهد، چراکه به گفته […]

آنچه می‌بینید مینی رایانه‌ای است در ابعاد ۰٫۳ میلی‌متر، کنار دانه برنج که ممکن است عنوان کوچک‌ترین رایانه جهان را به خود اختصاص دهد.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرآنلاین، میکرودیوایس ساخته‌شده توسط دانشگاه میشیگان و آی بی ام معلوم نیست بتواند عنوان یک رایانه را در خود جای دهد، چراکه به گفته سازنده آن، پروفسور «دیوید بلاو» استاد مهندسی برق و کامپیوتر ، با خاموش شدن، برنامه نوشته‌شده روی خود را از دست می‌دهد. {لینک}

مینی رایانه ۱ در ۱ میلی‌متری در کنفرانس Think 2018  رونمایی شد اما پیش از آن، عنوان کوچک‌ترین رایانه به «Michigan Micro mote» در ابعاد ۲ در ۲ در ۴ میلی‌متر اختصاص داشته که روی آن برنامه‌نویسی شده و حتی در صورت خاموش شدن نیز دیتای خود را حفظ می‌کند.

مشکل مینی رایانه ۱ میلی‌متری این است که به دلیل ریزبودن قادر به نصب آنتن رادیویی روی آن نیستند و از طریق نور دیتا روی آن منتقل می‌شود.

این دستگاه مجهز به سنسوری است که حرارت را از طریق پالس الکترونیکی به وقفه زمانی تبدیل کرده و کار محاسباتی را این‌گونه انجام می‌دهد. محققان امیدوارند نمونه پیشرفته آنچه ساخته‌اند را در انکولوژی و ارزیابی درمان سرطان استفاده کنند، چراکه تومورها داغ‌تر از دمای طبیعی عمل می‌کنند.

«گری لوکر» پرفسور رادیولوژی می‌گوید: سنسور مذکور کوچک و زیست سازگار بوده و می‌توانیم آن را در سلول‌های سرطانی موش بکار بگیریم و از طریق آن تغییرات دمای درون تومور را بررسی کرده و در مقابل بافت طبیعی از آن استفاده کرده و درنهایت ارزیابی کنیم که معالجه موفق بوده است یا خیر؟