زمانی برای اشتباه در قبال دریاچه ارومیه نداریم
زمانی برای اشتباه در قبال دریاچه ارومیه نداریم

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در احیای دریاچه ارومیه بحث زمان خیلی مهم است، گفت: زمانی برای اشتباه نداریم و اگر تاخیری رخ دهد دریاچه بیشتر از این‌ها خشک خواهد شد، بنابراین باید نهایت سرعت و دقت عمل در اجرای برنامه‌ها لحاظ شود. به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، […]

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در احیای دریاچه ارومیه بحث زمان خیلی مهم است، گفت: زمانی برای اشتباه نداریم و اگر تاخیری رخ دهد دریاچه بیشتر از این‌ها خشک خواهد شد، بنابراین باید نهایت سرعت و دقت عمل در اجرای برنامه‌ها لحاظ شود.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، معصومه ابتکار در نشست کارگروه پایش طرح‌های احیای دریاچه ارومیه گفت: امیدواریم دانشگاه تبریز در اجرای طرح مدیریت سبز پیشرو بوده و بتواند الگویی برای مدیریت سبز و زیست محیطی در کشور باشد، چرا که اجرای این طرح موجب کاهش هزینه‌های جاری دانشگاه شده و الگوی خوبی در جهت زیست‌مندی سالم است.

وی با بیان اینکه احیای دریاچه ارومیه جزو اولین مصوبات دولت تدبیر و امید بوده است، افزود: احیای پارک ملی دریاچه ارومیه جزو اولویت‌های بین المللی در منطقه است و در سال‌های اخیر نیز مشارکت‌های بین المللی از کشورهایی چون ژاپن برای احیای این دریاچه به سوی ایران جلب شده است.

وی با بیان اینکه اهمیت احیای دریاچه بر همگان روشن است، تاکید کرد: این دریاچه نقش بسیار مهمی در اقتصاد منطقه ایفا می کند از این رو مدیریت پروژه احیا و پایش باید با سرعت و دقت تمام انجام شود.

ابتکار اظهار کرد: باید میزان همخوانی پروژه‌های انجام شده با برنامه‌های زمانبندی شده تعیین شود تا میزان انحراف و تاخیر در اجرای برنامه‌ها مشخص شود.

وی بر ضرورت فرهنگ‌سازی اجتماعی در مناطق و روستاهای اطراف دریاچه تاکید کرده و گفت: فرهنگ و نگرش کشاورزان باید تغییر کند، چرا که بدون تغییر رفتار آنان تمامی برنامه‌ها و اقدامات سخت افزاری بی معنی خواهد بود.

وی تاکید کرد: این فرهنگ سازی در ۷۰ روستای اطراف دریاچه انجام شده و صندوق‌های زنان روستایی نیز تشکیل شده است و این حرکت از درون و بطن خود روستاییان به صورت خودجوش و با همکاری مسئولان انجام شده است.

ابتکار با بیان اینکه ماهیت کار بسیار پیچیده است، اظهار کرد: تمامی شواهد نشان می‌دهد که جاده موجود در دریاچه مسیر عبور آب را تنگ تر کرده و عوارض جبران ناپذیری به بار آورده است.

وی افزود: نباید اجازه دهیم تا این دریاچه به نقطه غیر قابل بازگشت برسد و اقدامات اصلاح جاده باید به سرعت انجام شود تا عوارض ناشی از آن به حداقل برسد.

وی تاکید کرد: بازنگری و اصلاح مهندسی پل به نحوی که کمترین تاثیر را داشته باشد باید انجام شود.