روحانی: رهبر انقلاب همیشه مشوق علم و دانش بودند/  ما باید به واکسن داخلی افتخار کنیم
روحانی: رهبر انقلاب همیشه مشوق علم و دانش بودند/  ما باید به واکسن داخلی افتخار کنیم

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در جلسه ستاد مقابله با کرونا گفت: شهادت آیت الله بهشتی و هفتاد و دو تن از یارانش و روز قبل از آن سوء قصد به مقام معظم رهبری روزهای سختی بود که بر مردم ما گذشت. وی با اشاره به […]

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در جلسه ستاد مقابله با کرونا گفت: شهادت آیت الله بهشتی و هفتاد و دو تن از یارانش و روز قبل از آن سوء قصد به مقام معظم رهبری روزهای سختی بود که بر مردم ما گذشت.

وی با اشاره به مظلومیت شهید بهشتی اظهار داشت: او را لیبرال و غربگرا معرفی کردند و حرف‌های نادرستی به آن بزرگوار زده شد که عمدتا توسط گروه‌های منافقین و افراد التقاطی این نسبت‌ها به او زده شد. هم دشمنان خارجی و هم داخلی‌هایی که در دل با انقلاب نبودند نسبت به شهید بهشتی کینه داشتند.

رئیس جمهور با گرامیداشت هفته قوه قضائیه تصریح کرد: در زمینه کرونا الحمد الله در مجموع می‌توانیم بگوئیم روند نزولی بوده است و امروز هم شاهد خیز جدیدی نیستیم. البته در برخی کشورهای جهان شاهد یک موج جدیدی هستیم. 

روحانی خاطر نشان کرد: کرونا یک موضوع مهمی بود که آثار بسیار شدیدی را گذاشت و بطور طبیعی کشور ما هم با این آثار درگیر بوده است. نگذاشتیم دوگانه سلامت و زندگی مردم که برخی به دنبال ان بودند ایجاد شود. ما در یک مقاطعی ناچار بودیم کسب و کار را تعطیل کنیم.

وی ادامه داد: ما ناچار شدیم آموزش را به فضای مجاری ببریم اما کنکور را برگزار کردیم و گفتیم نمی‌شود برنامه میلیون‌ها جوان را برای یکی دو سال بهم بزنیم. می‌شود هم پروتکل‌ها را رعایت کرد و کنکور و امتحان سراسری برگزار کرد که وزارت بهداشت هم راضی بود.

روحانی خاطر نشان کرد: در مجموع کار بزرگی در این رابطه انجام شد که آثار اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آن را به حداقل برسانیم. یک بسته جامع حمایتی هم پیش بینی کردیم که در حد توان کشورمان بود. در مالیات امهال دادیم، وام‌هایی هم دادیم، در پرداخت هزینه آب و برق فرصت دادیم. کمکی برای مسکن به مستاجران پرداخت کردیم

رئیس جمهور گفت: تحولی که بعد از ظهور و بروز کرونا بوجود آمد مساله واکسن بود. از همان ابتدا واکسن مطرح بود. دو موضوع در واکسن مهم بود؛ یکی تاثیرگذار باشد و دیگری اینکه خطر نداشته باشد. ساخت واکسن کار آسان و ساده‌ای نبود. از روز اول ایران وارد عمل شد و در همان ابتدا دو جلسه با شرکت‌های تولید کننده واکسن گذاشتیم و تصمیم این شد که برای ساخت واکسن اقدام شود و همه پلتفرم‌ها هم کار خود را انجام دهند.

وی با اشاره به دوگانه ایجاد شده در واکسن خارجی و داخلی بیان داشت: ما گفتیم هر واکسنی که وزارت بهداشت ما تایید کند خریداری می‌کنیم. ما هم واکسن خارجی را دنبال کردیم و هم واکسن داخلی را. این از تصمیمات استراتژیک در کشور بود. ما ۶ ماه پیش واکسن خارجی استفاده کردیم و الان به واکسن داخلی رسیده‌ایم. نمی‌توان این گپ شش ماهه را رها کرد. کار بسیار درستی بود. همین امروز هم  که واکسن ایرانی آمده به واکسن خارجی نیازمند هستیم چون به تعداد زیاد الان واکسن داخلی نداریم.

رئیس جمهور با اشاره به تعدد تنوع واکسن داخلی تصریح کرد: ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن از کوواکس خریدیم. ۱۰ میلیون از چین خریدیم واز روسیه و تعدادی دیگر کشورها نیز خریداری کرده‌ایم که هنوز همه آن‌ها وارد کشور نشده است. ما حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیون دوز واکسن نیاز داریم.

وی در مورد اینکه قیمت واکسن داخلی چقدر باشد؟ گفت: این جای دعوا و نزاع نیست وزارت بهداشت قیمت‌گذاری می‌کند و مبنای ما ریالی است و یک دوگانگی بی‌خودی است که در کشور ایجاد شده است. ما باید به واکسن داخلی افتخار کنیم. 

رئیس جمهور در مورد استفاده رهبر معظم انقلاب از واکسن ایرانی تاکید کرد: اقدام رهبر انقلاب در دریافت واکسن داخلی تشویق فوق العاده موثری برای دانشمندان ما بود. ما ماه‌ها پیش در این زمینه خدمت ایشان رسیدیم و گفتند من صبر می‌کنم تا واکسن ایرانی ساخته شود. مقام معظم رهبری همیشه مشوق علم و دانش بودند. 

روحانی اظهار امیدواری کرد که تا پایان این دولت افرادی که سن بالا دارند واکسن دریافت کنند و زمانی که دولت را تحویل می‌دهیم ۴، ۵ نوع واکسن داخلی آماده ارائه به بازار باشد.

انتهای پیام/