رقابت «ناهید» برای دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر
رقابت «ناهید» برای دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر
فیلم « ناهید» به کارگردانی صمد علیزاده، نامزدبخش فیلم کوتاه داستانی برای دریافت سیمرغ بلورین جشنواره سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر رقابت می‌کند.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، جایزه بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دو جوان تبریزی رسید.

صمد علیزاده، نویسنده و کارگردان به عنوان بهترین فیلمنامه و لعیا میرنصیری بهترین بازیگر فیلم کوتاه ناهید از سوی سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران انتخاب شد و همچنین این فیلم به جشنواره فیلم فجر ۹۹ به بخش فیلم کوتاه راه یافت. به این مناسبت گفت‌وگویی با این فیلمساز جوان تبریزی انجام دادیم.

سوال:آقای علیزاده یک معرفی کوتاه از خوتان بفرمایید؟

صمد علیزاده، متولد ۱۳۷۳ در تبریز و فارغ‌التحصیل رشته سینما از هنرستان هنرهای زیبای اقبال آذری هستم، بنده یک دهه فعالیت در حوزه فیلم کوتاه، سینما، تلویزیون، تدوین‌گری، طراحی پوستر و دستیار کارگردانی را دارم.

سوال:خانواده‌تان با کار و فعالیت شما مخالفتی ندارند؟

وقتی این رشته را در دبیرستان انتخاب کردم با مخالفت زیادی از سوی پدر و مادرم روبه‌رو شدم چراکه اغلب والدین تحصیلات و آینده را در رشته‌های پزشکی و مهندسی می‌دانند ولی با این شرایط من مقاومت کردم و راهی که دوست داشتم را انتخاب کردم و در نهایت خانواده‌ام هم قبول کردند.

سوال:چند خواهر و برادرید و آیا آنها هم با هنر درگیر هستند؟

من یک برادر دوقلو و یک خواهر کوچکتر دارم که هیچ کدام در هنر فعالیت ندارند البته خواهرم علایقی نشان داده و من نیز به او کمک می‌کنم تا استعداد خود را در هنر نشان دهد.

سول: تاکنون چند فیلم ساخته‌اید و ناهید چندمین فیلم شماست؟

ناهید اولین فیلم رسمی من است که به صورت حرفه‌ای ساخته شده و موضوع آن اجتماعی و مرتبط با زنان است.

سوال:موضوع فیلمنامه چگونه به ذهنتان رسید و آیا از بازیگران معروف هم در این فیلم استفاده شده است؟ 

موضوع فیلم از دو سال پیش و با دیدن یک اعلامیه به ذهنم رسید و به همین منظور دو سال فقط تحقیق کردم و پای صحبت‌های افراد زیادی نشستم و فیلم ناهید جمع‌بندی همه این تحقیقات و گفت‌وگوهاست.

همه بازیگران بومی است و از بازیگران تئاتر و تلویزیون هستند به طوریکه لعیا میرنصیری، فیروز عاقلی، شهرزاد شکوریان، مهدی حیدری، پریسا سهرابی، محمدحسین مولایی، بهناز فتاح‌زاده، سئودا آجرپز، نسرین خرم، رقیه زاده‌مهدوی، مهدی عبدالهی در این فیلم نقش‌آفرینی کردند.

سوال:چرا نام ناهید را برای این فیلم انتخاب‌کردید؟

واقعیتش نمی‌دانم چرا این نام را انتخاب کردم، شاید به خاطر علاقه‌ای که به این اسم دارم و شاید اینکه موضوع فیلم در مورد یک زن است ولی در کل تصمیم داشتم تا از روی اسم فیلم موضوع فیلم را حدس نزنند و فیلمنامه روند اوج خود را برای بیینده طی کند.

سوال: فیلم ناهید چه جوایزی کسب کرده و در چند دقیقه‌ تولید شده است؟

این فیلم در ۱۴ دقیقه تولید شده است زیرا فیلم کوتاه باید در مدت زمان کم، حرف زیادی برای گفتن داشته باشد و در فیلم ناهید همه تلاش خود را کردیم تا این موضوع اجتماعی را با دیالوگ‌های کلیدی بیان کنیم و یکی از نکات جالب این فیلم این است که به فیلم به زبان ترکی می‌باشد.

سوال:لوکیشن فیلم ناهید در کدام شهر است؟

این فیلم در تبریز و در یک خانه قدیمی یکی از محلات قدیمی تبریز ساخته شده است و این برای من یک نقطه عطف بود زیرا از نحوه برخورد و درگوشی‌های ساکنین آن منطقه هم به این موضوع پی بردم که ناهید باید ساخته می‌شد.

 

سوال:وضعیت فیلم و سینما در آذربایجان‌شرقی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

متاسفانه با اینکه اینجا شهر اولین‌هاست ولی وضعیت خوبی از بابت فیلم و سینما و هنر وجود ندارد و اکثر هنرمندان را فراری می‌دهند به طوریکه اولین سینما، اولین فیلم در ایران، در تبریز پخش شده است ولی الان رتبه‌های آخر را به زور دارد چراکه شما به وضعیت سینماها نگاه کنید می‌توانید به وضعیت سینما در این شهر پی ببرید.

در این میان برخی سنگ‌اندازی‌ها هم وجود دارد که هنرمند را از کاری که می‌خواهد انجام دهد، دلسرد می‌کند و اگر هنرمندی در این شهر برای ارتقای هنر کاری انجام می‌دهد، مطمئن باشید که سختی‌های زیادی را متحمل شده است. اما بنده از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تشکر ویژه دارم که در خصوص مجوزها همراه ما بودند.

 

 

سوال:به عنوان یک هنرمند چه انتظاری از مسوولان دارید؟

ما کمک مالی نمی‌خواهیم ولی آنها هم سنگ‌اندازی نکنند بلکه در کنار ما باشند و همین که کاری به کار یک هنرمند نداشته باشند، بهترین کمک است.

سوال: هنر چه چیزی را به شما آموخت؟

هنر صبر را به من یاد داد و باعث شد تا این خصلت در من پرورش یابد.

سوال:فیلم دیگری برای ساخت دارید؟

چند ایده در ذهنم وجود دارد که در حد فکر است و حتی روی قلم هم نیامده است.

سوال: آیا امید دارید که فیلم کوتاه شما سیمرغ بلورین جشنواره فجر به دست بیاورد؟

فیلم‌های خوبی نامزد دریافت این سیمرغ شده‌اند که ناهید نیز یک رقیب قدر محسوب می‌شود زیرا با همه مشکلات هنرمندان تبریز در جشنواره‌ها درخشیدند و هر سال یک یا دو جایزه را به خود اختصاص دادند.

سوال:چه آرزویی برای این شهر دارید؟

جای خالی جشنواره و رویدادهای فرهنگی مربوط به فیلم و سینما در این استان بسیار دیده می‌شود و امیدوارم روزی برسد که هنرمندان این استان برای پیشرفت به استان و کشورهای دیگر نروند بلکه بستر در شهر خودشان به قدری فراهم باشد که حتی محلی برای مهاجرت سایر هنرمندان استان‌ها و کشورهای دیگر هم باشد.