رسیدگی به بیش از ۷۰ درصد پرونده‌های قاچاق کالا و ارز در سازمان تعزیرات
رسیدگی به بیش از ۷۰ درصد پرونده‌های قاچاق کالا و ارز در سازمان تعزیرات

خبرگزاری میزان – جمال انصاری، معاون وزیر دادگستری و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در مراسم رونمایی از ارسال الکترونیک صورتجلسات کشف نیروی انتظامی در سامانه تعزیرات حکومتی، اظهار داشت: از تمام زحمات چندساله همه نهاد‌های مؤثر در این مسیر تشکر می‌کنم، زیرا این موضوع نتیجه همراهی چندساله دستگاه‌های مختلف است. در چهار سال گذشته از […]

خبرگزاری میزان – جمال انصاری، معاون وزیر دادگستری و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در مراسم رونمایی از ارسال الکترونیک صورتجلسات کشف نیروی انتظامی در سامانه تعزیرات حکومتی، اظهار داشت: از تمام زحمات چندساله همه نهاد‌های مؤثر در این مسیر تشکر می‌کنم، زیرا این موضوع نتیجه همراهی چندساله دستگاه‌های مختلف است. در چهار سال گذشته از سال ۹۶ تاکنون، حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد پرونده‌های قاچاق کالا و ارز به سازمان تعزیرات حکومتی وارد شده و مجموع این پرونده‌ها در چهار سال حدود ۳۲۰ هزار پرونده است، اما در سامانه CMS که قدیمی است بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار مورد گردش کار داشته‌ایم.

وی افزود: ما توافق را در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را انجام دادیم و همه ضابطین در حوزه سامانه‌ها و همکاران خودمان در این سامانه در کنارمان هستند و به نوعی تغذیه‌کننده کار سامانه هستند و تلاشمان این است که بتوانیم دغدغه‌های موجود ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را به منظور برطرف کنیم و این تکلیف ماست و حتماً تا سرانجام نهایی در این حوزه تلاش‌مان را انجام خواهیم داد.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی بیان کرد: همین طور که حاضرین در جلسه فرمودند، این بخش سامانه برای ما بسیار مهم است البته بخش‌های دیگر هم مهم است، اما اهمیت این بخش به گونه دیگری است، زیرا این سامانه می‌تواند بسیاری از ابهامات را برطرف و کاری که درمسیر انسانی و دستی و فیزیکی انجام می‌شود؛ ممکن است با نقص زیادی همراه باشد و این دلیلی است که باعث شده نیاز به سامانه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: ممکن است در این سامانه نیاز به بازنگری داشته باشیم و خود من اعتقاد داشتم در بخش کشف امکان اصلاح صورتجلسه وجود نداشته باشد، چون ممکن است فساد در کار را به وجود بیاورد، اما در بخش آمار که برای تدوین آن، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز فعالیت می‌کند؛ می‌توان امکان ویرایش را ایجاد کرد.

انصاری در پایان اظهار داشت: در هر حال در انجام این کار ما از تمام ظرفیت سازمانی بهره گرفتیم و امیدواریم در ادامه در حوزه دادرسی و سایر حوزه‌ها نیز با حداکثر توان خدمت کنیم و قطعاً برون رفت از یک دامنه سنتی به دامنه سیستمی سختی‌های خاص خودش را دارد، اما در سازمان تعزیرات حکومتی، آمادگی برگزاری کلاس‌های مشترک و آموزش‌های لازم در سراسر کشور به صورت مشترک را داریم.

علی مویدی خرم‌آبادی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه امروز برای من و همکارانم روز خوبی است و خرسندیم که شاهد اتفاق مبارک و میمونی هستیم، گفت: ما بایستی معظم برنامه‌هایمان را معطوف و متمرکز به تاسی از فرمایشات رهبر کنیم و وقتی مترصد انجام این موارد هستیم؛ متوجه می‌شویم که چقدر مانع در مسیر اجرایی کردن مأموریت‌ها وجود دارد.

وی افزود: در بحث مانع‌زدایی باید زمان را مدیریت کنیم و از آن بهره ببریم و امروز کسانی موفق هستند که بتوانند زمان را مدیریت کنند و بیشترین استفاده را از زمان ببرند و همه چیز در اختیار مدیری است که بتواند از زمان بیشترین بهره را ببرد.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید کرد: یکی از بازیگران اصلی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان تعزیرات حکومتی است و اگر سالی ۱۲۰ هزار پرونده داشته باشیم، بیش از ۷۰ درصد آن در سازمان تعزیرات رسیدگی می‌شود و از طرفی ناجا هم جز دستگاه‌هایی است که برای سازمان تعزیرات حکومتی بسیار مهم است و اولین دستگاهی است که بازیگر اصلی مبارزه با قاچاق کالا و ارز است و بیشتر پرونده‌های قاچاق توسط ناجا کشف شده است.

مویدی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد اقدامات ناجا و بیش از ۷۰ درصد پرونده‌های تعزیرات در حوزه قاچاق کالا و ارز است، بیان کرد: اگر به این نکات فکر کنیم امروز باید خوشحال باشیم که گام بلندی برداشته‌ایم و ما به عنوان ستاد هر حمایت مالی و معنوی که بتوانیم؛ تکلیف خود می‌دانیم که انجام دهیم.

در ادامه سردار محمدرضا مقیمی رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا گفت: تشکر می‌کنم از مجموعه کسانی که در این امر زحمت کشیدند و نتیجه زحماتشان این است که امروز در خدمتتان هستیم و کارشناسان مجموعه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان تعزیرات حکومتی و بقیه سازمان‌ها نقش بسیار عمیقی در این موضوع داشتند و زحمات زیادی کشیده‌اند.

وی اظهار داشت: آنچه بسیار پر اهمیت است این است که در راستای ضرورت برخورد قاطع با پدیده قاچاق در کشور به ویژه در اجرای بخشی از شعار تحت عنوان مانع‌زدایی‌ها و همچنین حمایت سال تولید است و این در حقیقت برای ما مهم و اثرگذار است که در این سال توانستیم از این سامانه پرده‌برداری کنیم.

سردار مقیمی افزود: یکی از اتفاقاتی که همیشه برای ما می‌افتاد مساله صدور احکام و طول زمان کشف تا آغاز رسیدگی بوده که با توجه به مواد ۳۰ و ۳۱ آیین‌نامه اجرایی و ۵۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که بحث سامانه‌ها مطرح شده و محوریت این سامانه‌ها به عهده سازمان تعزیرات گذاشته شده است، امروز این موضوع محقق شده و سازمان‌تعزیرات زحمات زیادی در این حوزه کشیده است.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا تاکید کرد: در راستای هوشمندسازی آنچه که اهمیت و ضرورت دارد، این است که همه سازمان‌ها همراهی و تعامل لازم را داشته باشیم و انتظارمان این است که با وجود آمدن این سامانه زمانبندی‌ها کمتر شود و همه دستگاه‌های حاضر در این سامانه بتوانند سرعت در کار را ایجاد کنند و امیدوارم ایجاد این سامانه یک بستر و شرایط خوبی را به وجود بیاورد که بتواند سرعت کار را بیشتر کند.

محمد علی افتخاری در این جلسه با اشاره به اینکه رونمایی از سامانه رخداد مثبتی در جهت اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین تسهیل ارتباطات بین سازمانی است؛ اظهار داشت: در سازمان اموال تملیکی به دنبال اتصال تمام سامانه‌ها به یکدیگر هستیم که تا الان ۲۶ انبار در ۱۳ استان به هم متصل شده و تا اوایل شهریور تمام انبار‌ها به هم متصل خواهد شد و امیدواریم با جریان‌سازی که انجام شده، نگاه حاکمیت را به موضوع سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی تغییر بدهیم، زیرا سازمان اموال تملیکی وظایف گسترده‌ای دارد با یک سری امکانات محدود که هیچ تناسبی با یکدیگر ندارند و وظایف زیادی به آن محول شده و تاکنون با همین شرایط، ۶ هزار پرونده را تعیین تکلیف کرده‌ایم و حدود ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان مسترد و یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان واریزی به خزانه و حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعاده شده است که همه این‌ها مشخصاً کمک به تولید در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری است و امیدوارم با کمک عزیزان تغییرات وسیعی را در این سازمان شاهد باشیم و از نیرو‌های سازمان تعزیرات و همینطور از مجموعه ناجا و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قدردانی و تشکر می‌کنم.

گفتنی است، رسیدگی به پرونده‌های قاچاق کالا و ارز و تسهیل و در تبادل اطلاعات بین ذینفعان و دستگاه‌های مرتبط با رسیدگی به قاچاق و کنترل مقررات مربوط به قاچاق کالا و ارز به صورت سیستمی و ایجاد امکان نظارت بر خط بر فرآیند نظارت بر پرونده‌های قاچاق از طریق این سامانه امکان‌پذیر است و در این فرایند کاشفین پس از کشف مواد ۳۰ و ۳۱ آیین نامه و ماده ۵۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حوزه پیشگیری با بارگذاری صورتجلسه تنظیمی و اخذ شناسنامه یکتا از طریق سامانه، امکان رصد را دارند.

شایان ذکر است، مراسم رونمایی از سامانه پرونده‌های قاچاق کالا و ارز و تبادل الکترونیکی و برخط صورتجلسه کشف ناجا، پیش از ظهر امروز چهارشنبه با حضور جمال انصاری، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی، سردار مقیمی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی، مؤیدی، رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و افتخاری، رئیس سازمان جمع‌آوری و فروش املاک تملیکی برگزار شد.

انتهای پیام/