رسانه ها نقش کلیدی و بی‌بدیل در تحقق اهداف پدافند غیرعامل کشور دارند
رسانه ها نقش کلیدی و بی‌بدیل در تحقق اهداف پدافند غیرعامل کشور دارند
رئیس انجمن علمی پدافند غیرعامل شمال‌غرب کشور گفت: رسانه ها نقش کلیدی و بی‌بدیل در تحقق اهداف پدافند غیرعامل کشور دارند و بر این اساس باید بیشتر به نقش خود عمل کنند.

به گزارش قلم پرس، احمد جهانسری  اظهار کرد: پدافند غیرعامل در ۸ حوزه ملاحظات عمومی، کالبدی(ساختمان ها)، زیستی، سایبری اقتصادی، هدایت افکار عمومی، شیمیایی، پرتوی، سایبر و هسته‌ای، ظرفیت‌های مناسبی برای ارائه در راستای تولید دانش، فکر و سرفصل های آموزشی در سطح ملی دارد.

‌وی ادامه داد: ‌رصد، پایش، کنترل و پیشگیری در حوزه های مختلف از عمده اقدامات پدافند غیرعامل است که در پنج استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و همدان در حال انجام است.

جهانسری با اشاره به اینکه پدافند غیرعامل برای تهدیدهای مختلف نسخه دارد، افزود: رسانه‌ها می‌توانند مردم را نسبت به تهدیدات مختلف مثلا در حوزه ویروس های نوپدید در محیط زیست، تهدیدهای مختلف در فضای مجازی و موبایلی و کارکرد پدافند غیر عامل در این خصوص آگاه‌سازی و روشنگری کنند و ما نیز دوره های آموزشی فشرده در این خصوص برگزار می کنیم.

وی با اشاره به ضرورت تبیین و تشریح معنا و مفهوم «پدافند غیرعامل» برای عموم مردم و بیان آن به زبان ساده برای درک همگانی توضیح داد: پدافند غیرعامل نوعی دفاع غیرنظامی است و به مجموعه اقداماتی اطلاق می‌ شود که به جنگ‌افزار نیاز ندارد و با اجرای آن می‌توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تأسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری نمود یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد.

رئیس انجمن علمی پدافند غیرعامل شمال‌غرب کشور یادآوری کرد: پدافند غیرعامل به معنای کاهش آسیب‌پذیری در هنگام بحران، بدون استفاده از اقدامات نظامی و صرفاً با بهره‌گیری از فعالیت‌های غیرنظامی، فنی و مدیریتی است؛ اقدامات پدافند غیرعامل شامل پوشش، پراکندگی، تفرقه و جابجایی، فریب، مکان‌یابی، اعلام خبر، قابلیت بقا، استحکامات، استتار، اختفاء،  ماکت فریبنده و سازه‌های امن می‌باشد.

وی در تشریح تفاوت بین پدافند عامل و غیرعامل نیز گفت: در پدافند غیرعامل تمام نهادها، نیروها، سازمان‌ها، صنایع و حتی مردم عادی می‌توانند نقش مؤثری ایفا کنند، در حالیکه در پدافند عامل مانند سیستم‌های ضدهوایی و هواپیماهای رهگیر، تنها نیروهای مسلح مسئولیت برعهده دارند.

جهانسری ادامه داد: پدافند غیر عامل در شبکه‌های توزیع به اصولی پیشگیرانه ای اطلاق می‌شود که با انجام آنها ضریب اطمینان شبکه بالا رفته و در مواقع بحران خسارت وارده کاهش می‌یابد.