راه‌افتادن جنگ به‌نفع ایران و عربستان نیست
راه‌افتادن جنگ به‌نفع ایران و عربستان نیست

رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی سعودی در اظهاراتی گفت که راه‌افتادن جنگ نه به‌نفع ایران خواهد بود و نه به‌نفع عربستان. به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه، شاهزاده «ترکی الفیصل» رئیس سابق سازمان اطلاعات سعودی، امروز ــ سه‌شنبه ــ در آستانه سفر «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران به فرانسه، اظهار داشت ایران […]

رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی سعودی در اظهاراتی گفت که راه‌افتادن جنگ نه به‌نفع ایران خواهد بود و نه به‌نفع عربستان.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه، شاهزاده «ترکی الفیصل» رئیس سابق سازمان اطلاعات سعودی، امروز ــ سه‌شنبه ــ در آستانه سفر «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران به فرانسه، اظهار داشت ایران به‌دلیل آتش‌ زدن سفارت عربستان در اوایل ژانویه، «باید معذرت‌خواهی کند».

الفیصل که در حال حاضر در سفر پاریس به‌سر می‌‌برد، گفت: «آنها (ایرانی‌ها) اولاً سمت ما بیایند و بگویند که به‌خاطر آتش زدن سفارت و پیامدهای آن عذرخواهی می‌کنند».

ترکی الفیصل که در دوره‌ای سفیر سعودی در واشنگتن بود، همچنین ایران را «به مداخله در امور داخلی کشورهای عربی متهم کرد».

این شاهزاده سعودی گفت: «راه‌اندازی جنگ به‌نفع هیچ‌یک از این دو کشور نیست».

پس از اینکه عربستان سعودی آیت‌الله شیخ نمر باقر النمر روحانی برجسته و معترض عربستانی را اعدام کرد، این اقدام عربستان با واکنش‌هایی در سطح منطقه و جهان روبه‌رو شد. اعدام شیخ نمر النمر، خشم کشورهای اسلامی منطقه را به‌دنبال داشته است.

در ایران نیز در واکنش به اعدام شیخ النمر اعتراض‌های گسترده‌ای صورت گرفت که گروهی در تهران به سفارت‌خانه و در مشهد نیز به کنسولگری عربستان حمله کردند که به آتش سوزی در این مراکز منجر شد.

کارشناسان می‌گویند، عربستان سعودی از این مسئله برای جنجال آفرینی رسانه‌ای با هدف سرپوش گذاشتن به‌روی اعدام شیخ النمر و تبعات بین المللی آن استفاده کرد به‌گونه‌ای که در یک اقدام هماهنگ با چندین کشور از جمله بحرین و سودان روابط خود را با ایران قطع کردند و این مسئله برای چند روز به خبر رسانه‌های عربی تبدیل شده بود.