رئیس جمهور کره جنوبی وارد واشنگتن شد؛ فشار بایدن برای صدور بیانیه مشترک علیه چین
رئیس جمهور کره جنوبی وارد واشنگتن شد؛ فشار بایدن برای صدور بیانیه مشترک علیه چین

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی پنجشنبه شب وارد واشنگتن شد. به نوشته خبرگزاری «یونهاپ»، مون که اخیراً انتقادات تندی علیه سیاست‌های «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا درقبال کره شمالی مطرح کرده، روز جمعه با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. خبرگزاری «نیکی» […]

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی پنجشنبه شب وارد واشنگتن شد.

به نوشته خبرگزاری «یونهاپ»، مون که اخیراً انتقادات تندی علیه سیاست‌های «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا درقبال کره شمالی مطرح کرده، روز جمعه با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

خبرگزاری «نیکی» به نقل از چند فرد مطلع گفت، بایدن قصد دارد در دیدار با مون وی را متقاعد کند که بیانیه شدید اللحنی را علیه چین اعلام کنند.

به نوشته این خبرگزاری، سئول با وجود اتحاد امنیتی با واشنگتن، تاکنون از رویارویی با چین اجتناب کرده است. این در حالی است که «یوشیهیده سوگا» نخست‌وزیر ژاپن در سفر اخیر خود به واشنگتن در اتخاذ چنین لحنی بایدن را همراهی کرده است.

از سوی دیگر، روزنامه «واشنگتن پست» نوشته است، مسائل مربوط به کره شمالی نیز یکی دیگر از محورهای مهم دیدار مون و بایدن خواهد بود.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» یکی از مقامات ارشد دولت بایدن با اشاره به اینکه تحول سریعی در مواضع واشنگتن و سئول در قبال پیونگ‌یانگ در دیدار فردا لحاظ نشده گفت: «بخش قابل توجهی از دیدار پیش رو برای به بحث گذاشتن چالش‌های کره شمالی و اینکه چطور دو کشور می‌توانند از طریق گفت‌وگو پیش بروند، صرف خواهد شد».

مون هفته گذشته با اشاره به دیدار با جو بایدن در واشنگتن گفت: «من یک سال باقی‌مانده از دوره خود را آخرین فرصت برای حرکت از صلح ناقص به صلحی که غیرقابل برگشت باشد، می‌دانم. اکنون زمان ارزیابی‌های طولانی‌مدت، دیگر به پایان خود نزدیک شده است. زمان اقدام است».

رئیس‌جمهور کره جنوبی ضمن استقبال از تکمیل بازنگری آمریکا در سیاست خارجی خود در قبال کره شمالی، گفت این بازنگری نشان داد که از نظر واشنگتن، توقف کنونی در گفت‌وگوها با پیونگ‌یانگ باب میل نیست.

مون با بیان اینکه کره شمالی مخالف گفت‌وگو نیست بلکه نیاز به بررسی بیشتر سیاست آمریکا دارد، تصریح کرد: «علی‌رغم اینکه جلسات درون کره‌ای و دو نشست آمریکا با کره شمالی از سال ۲۰۱۸ مشکل اتمی [پیونگ‌یانگ] را حل نکرد، اما به کاهش تنش‌ها و حفظ صلح کمک کرده و اثبات نمود که دیپلماسی چاره کار است».

انتهای پیام/