رئیس اتاق بازرگانی ایران: یکی از دلایل عدم اجرای برنامه ها پاسخگو نبودن دولت ها است
رئیس اتاق بازرگانی ایران: یکی از دلایل عدم اجرای برنامه ها پاسخگو نبودن دولت ها است

رئیس اتاق بازرگانی ایران با تأکید بر ضرورت تدوین برنامه غلطان ۴ ساله برای کشور گفت: تدوین چنین برنامه ای پاسخگویی دولت ها به چرایی عدم اجرای برنامه را بیش از پیش می کند. به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری خانه ملت، محسن جلال پور در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، ۱ تیرماه) مجلس شورای […]

رئیس اتاق بازرگانی ایران با تأکید بر ضرورت تدوین برنامه غلطان ۴ ساله برای کشور گفت: تدوین چنین برنامه ای پاسخگویی دولت ها به چرایی عدم اجرای برنامه را بیش از پیش می کند.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری خانه ملت، محسن جلال پور در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، ۱ تیرماه) مجلس شورای اسلامی در مورد برنامه ششم گفت: ما به عنوان بخش خصوصی با این نوع برنامه نویسی و این نوع ارائه آن موافق نیستیم زیرا نقاط ضعفی دارد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: از احصاء نقاط ضعف برنامه ششم از سوی اتاق بازرگانی ایران خبر داد و گفت: آنچه مهم است به طور کلی اگر برنامه ای هم قرار است نوشته شود باید برای فضای کسب و کار، نوآوری و قضایی حقوقی باشد .

وی با بیان اینکه نباید برنامه پرو‍‍ژه محور باشد، تصریح کرد: پروژه باید پیوست برنامه باشد، برنامه هایی که ما می نویسیم به ویژه در دوران اخیر عمدتا تبدیل به انتظارات بخش های مختلف و دستگاه های متعدد شده است.

جلال پور ادامه داد: استراتژی کلی در برنامه ها دیده نمی شود و به نظر می رسد در برنامه ها ما نمی توانیم به آنچه می خواهیم برسیم. پیشنهاد ما برنامه نویسی غلطان به صورت ۴ ساله در کشور است به این ترتیب هر دولتی در ابتدای آغاز به کار خود برنامه را به مجلس ارائه می کند و این برنامه تا پایان چهار سال مورد استفاده قرار می گیرد و در ابتدای هر سال این برنامه برای ۴ سال بعدی تنظیم و مصوب می شود.

وی افزود: با وجود برنامه غلطان نهایتا کشور همیشه برنامه داشته و دولت ها در این باره پاسخگو هستند.

جلال پور با بیان اینکه یکی از دلایل اینکه برنامه ها اجرا نمی شود عدم پاسخگویی دولت ها است، تصریح کرد: با وجود برنامه غلطان دولت ها موظف به پاسخگویی در خصوص چرایی عدم اجرای برنامه در دولت خود هستند.

وی ادامه داد: به نظر کارشناسان مهم ترین انتظارات از یک برنامه توسعه ای پرداختن به این است که چگونه ناهماهنگی های ملی و منطقه ای، بلند مدت و کوتاه مدت بخش های مختلف اقتصادی را و همچنین واگرایی هایی که بین این بخش ها وجود دارد تبدیل به همگرایی و هماهنگی کنیم.

جلال پور افزود: دومین خواسته از برنامه ملاحظات آنچه که در آینده رخ خواهد داد، روندهای آتی و سرنوشت آتی برای توسعه ملی باید در برنامه ها دیده شود، همین طور باید رویکرد برنامه از نگاه منابع به نگاه به ایده ها، بهره وری، ظرفیت ها و منابع انسانی و همچنین خلاقیت ها تغییر کند.

وی گفت: دورانی که ما به درآمدهای نفتی تنها نگاه می کردیم و برنامه ریزی داشتیم گذشته، ایجاد تسهیلات لازم برای کارآمدسازی نظام اجرایی کشور یکی از ایده ها و نیازهای برنامه است که کاستی ها در نظام انگیزشی و پاسخگویی در کشور مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است.

جلال پور ادامه داد: آنچه در برنامه ششم باید مورد توجه قرار گیرد عدم تکرار برنامه های گذشته است زیرا باید نگاه آینده شناسانه در تدوین برنامه مد نظر قرار بگیرد تا به این ترتیب توانایی خلق مزیت برای کشور در راستای توسعه آن لحاظ شود.

وی افزود: در برنامه ششم نگاه به اسناد بالادستی اصل ضروری است و تغییر پارادایم کشور از اقتصاد نفتی محدود و اقتصاد متکی به منابع باید جدا شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران یادآور شد: برنامه ششم باید بر اساس اقتصاد مقاومتی و برون نگری مصوب شود تا به این ترتیب تولید اقتصادگرا را مد نظر قرار دهد.