دشمنی ترامپ با رسانه ها، روزنامه های آمریکایی را رونق می بخشد
دشمنی ترامپ با رسانه ها، روزنامه های آمریکایی را رونق می بخشد

به نظر می رسد که انتقاد دولت ترامپ از رسانه های جمعی خبری سنتی و توصیف آنها به «حزب مخالف» و منبع«اخبار دروغ» در سال ۲۰۱۷ تبدیل به بهترین امید برای روزنامه ها برای جذب تعداد بیشتر خوانندگان در پایگاه های الکترونیکی خود و نیز در نهایت جذب آگهی های بیشتر شده است. به گزارش […]

به نظر می رسد که انتقاد دولت ترامپ از رسانه های جمعی خبری سنتی و توصیف آنها به «حزب مخالف» و منبع«اخبار دروغ» در سال ۲۰۱۷ تبدیل به بهترین امید برای روزنامه ها برای جذب تعداد بیشتر خوانندگان در پایگاه های الکترونیکی خود و نیز در نهایت جذب آگهی های بیشتر شده است.

به گزارش قلم پررس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، رویترز در گزارشی نوشت: روزنامه های وال استریت ژورنال،نیویورک تایمز، فایننشال تایمز و شرکت منتشر کننده روزنامه ها(یو.اس.ای تودی) فعالیت در زمینه افزایش  تعداد خوانندگان  که در دوره تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شاهد آن بودند، آغاز کردند و این کار را با پوشش اینتبلیغات به عنوان یک استرانژی برای افزایش فروش انجام دادند.

با وجود این، مساله اساسی این جاست که آیا این خوانندگان جدید درآمدی از طریق آگهی برای روزنامه ها جذب می کنند؛روزنامه هایی که برخی از آنها در معرض این انتقادها هستند که دارای تمایل ها و گرایش های سیاسی هستند.

یک نظر سنجی که توسط شرکت«ادلمان» انجام شده و در آن بیش از ۳۳ هزار نفر در ۲۸ کشور  شرکت کردند، نشان می دهد که اعتماد به رسانه های جمعی به پایین ترین سطح آن رسیده است و به۳۵ درصد رسیده است.

تا کنون امیدهایی برای خوش بینی مدیران روزنامه ها و سرمایه گذاران در آنها به وجود آمده است.تعداد مشترکین در خدمات اخبار الکترونیکی در روزنامه نیویورک تایمز –که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا آن را «شکست خورده» توصیف کرد-افزایش یافته است و به رقم بسیار بالایی رسیده است.این رقم به ۲۶۷۷هزار مشترک در یک چهارم پایانی سال گذشته رسید.علاوه بر آن، این شرکت  پیش بینی کرده است که درآمدهایش از راه آگهی بین ده تا پانزده درصد در یک چهارم نخست سال جاری افزایش یابد.

این شرکت تاکید کرد که پیش بینی می کند که ۲۰۰ هزار مشترک در خدمات الکترونیکی اخبار  این روزنامه در یک چهارم سال جاری اضافه شود.

روزنامه وال استریت ژورنال ۱۱۳ هزار مشترک به مشترکان خود در بخش خدمات الکترونیکی در یک چهارم پایانی سال گذشته اضافه کرده است که این نشان می دهد در این زمینه افزایش ۱۲ درصدی داشته است.این شرکت تصریح کرد که این تعداد در ماه ژانویه افزایش یافته است لیکن از ذکر رقم ها امتناع کرد.

تعداد اشتراک های روزنامه فایننشال تایمز در یک چهارم سال اخیر به میزان شش درصد افزایش یافت تا به ۶۴۶ هزار مشترک برسد. تعداد استراک های الکترونیکی در شبکه یو اس ای تودی وابسته به شرکت جاینت که متشکل از ۱۱۰ روزنامه در سراسر کشور است ۲۶ درصد افزایش یافته است تا به ۱۸۲ هزار مشترک در یک چهارم اخیر سال برسد.

جدای از انتشار پایگاه اینترنتی«زرد» که با منظور تبلیغات گزارش های دروغ منتشر می کنند ، رسانه های جمعی سنتی با چالش دیگری مواجه هستند و آن دشمنی ترامپ با آنها است به طوری که وی پوشش خبری شان را شبیه رسانه های«زرد» توصیف کرده است.

«استیفن بانون»مشاور نزدیک به ترامپ به روزنامه نیویورک تایمز در گفت و گویی که این روزنامه با وی در ژانویه گذشته انجام داد، گفت:«رسانه های جمعی حزب مخالف هستند» و نه حزب دموکرات.

انحراف وجود ندارد

روزنامه وال استریت ژورنال برای کسب اعتماد آگهی دهنده ها و خوانندگان، طی تبلیغات انتخاباتی، آگهی هایی را در پایگاه اینترنتی خود و نیز در روزنامه چاپی خود منتشر کرد که نشان دهد پوشش اخبار توسط این روزنامه از شفافیت برخوردار است.

این روزنامه پس از انتخابات نیز آگهی هایی را منتشر کرد که هدف از آنها سایه افکندن بر این است که محتوای خبری اش از بررسی و نظارت و ضوابط لازم برخوردار است.

اما روزنامه نیویورک تایمز که بر افزایش درآمدهای خود از طریق آگهی تمرکز کرد در ماه ژانویه گذشته تبلیغاتی را به عنوان«حقیقت» آغاز کرده است که شامل آگهی های الکترونیکی است که خوانندگان را برای اشتراک در خدماتش تحت شعار«حقیقت نیاز به حمایت شما دارد» به راه انداخت.

«مارک تامسون» مدیر اجرایی شرکت گفت که با اعلام نخستین نتایج، این روزنامه فرصت را مناسب می بیند تا مطمئن شود که خوانندگان  شفافیت و دقتش را درک کنند و قصد دارد تبلیغاتی را برای بازارایابی در هفته های آینده انجام دهد.

روزنامه فایننشال تایمز نیز تبلیغاتی را تحت عنوان«حقایق و واقعیت ها» به راه انداخت که هدفش تبلیغ پوشش انتخابات و دولت کنونی ترامپ است.

«آندی یوست» مدیر بازاریابی شرکت جانیت که برای نشریه های خود اسم تجاری جدیدی یعنی یو.اس.ای تودی نتورک انتخاب کرده است، گفت که این شرکت از انتخابات بهره برد تا این را مورد تاکید قرار دهد که دارای روزنامه نگاران محلی در سراسر ایالات متحده است.

آیا آگهی دهنده ها قبول می کنند؟

«ناتالی براوت» کارشناس استراتژیک در شرکت«فنومینون»که یک آژانس آگهی است و دفترش در «لس آنجلس»است گفت که حالت شکافی که در اثر تبلیغات انتخاباتی به وجود آمد، باعث شده است که موسسه های  بزرگ دارای نام های تجاری از نشریه هایی که ظاهر آنها به نظر دارای جانبداری سیاسی است، اجتناب کنند.

براوت افزود که احساس روزافزونی وجود دارد به طور مثال در پی انتخابات آمریکا مبنی بر اینکه اگر شرکتی آگهی تبلیغاتی در پایگاه اینترنتی هافینگتن پست بخرد، ممکن است خوانندگان این گونه برداشت کنند که این شرکت دارد از جریان لیبرال حمایت می کند.

همچنین شرکت های دارای نام های تجاری از این می ترسند که نام شان در جایی منتشر شوند که مردم آنها را رسانه های«زرد»تصور کنند به همین دلیل تا حدود زیادی در زمان انتشار آگهی ها احتیاط می کنند.

«باری لوینتال» رئیس شرکت«ذا میدیا کیچن»که دفتر آن در نیویورک است، گفت که شرکت ها تا حدود زیادی به این روی آورده اند که به جای اعلام نام پایگاه اینترنتی که نمی خواهند آگهی های خود را در آن منتشر کنند، در انتخاب  پایگاه های اینترنتی که می خواهند آگهی های خود را در آن ها منتشر کنند،دقت بیشتری به خرج دهند.

«کین دکتور» تحلیلگر متخصص در پیگیری مسائل روزنامه ها نیز گفت که به رغم افزایش تعداد مشترکان در دوره اخیر لیکن روزنامه ها همچنان با موانع بزرگی رو به رو هستند.

دکتور افزود که آگهی ها در مطبوعات در حالت سقوط آزاد هستند زیرا عوامل اصلی تغییر نکرده اند.

با وجود این، «سوزی واتفورد»مدیر بازار یاب در داو جونز که وال استریت ژورنال زیر مجموعه آن است گفت که افزایش مشترکان در خدمات الکترونیکی می تواند در جذب آگهی دهنده ها در زمینه های دیگر مانند کنفرانس ها سهم داشته باشد.