در جوامع توسعه یافته‌ تشکل‌ها هستند که جامعه را ادراه می‌کنند
در جوامع توسعه یافته‌ تشکل‌ها هستند که جامعه را ادراه می‌کنند

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت:در جوامعی که توسعه یافته‌اند و مردم بر سرنوشت خود حکومت می‌کنند، تشکل‌ها هستند که جامعه را ادراه می‌کنند و نظارت‌های مردمی هستند که مسؤولان را از لغزش دور می‌کنند، بخش‌های نظارتی در نهادهای مردمی و سمن‌ها شکل می‌گیرد. به گزارش  قلم پرس، محمدصادق پورمهدی ظهر امروز در نخستین همایش دیپلماسی […]

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت:در جوامعی که توسعه یافته‌اند و مردم بر سرنوشت خود حکومت می‌کنند، تشکل‌ها هستند که جامعه را ادراه می‌کنند و نظارت‌های مردمی هستند که مسؤولان را از لغزش دور می‌کنند، بخش‌های نظارتی در نهادهای مردمی و سمن‌ها شکل می‌گیرد.

به گزارش  قلم پرس، محمدصادق پورمهدی ظهر امروز در نخستین همایش دیپلماسی عمومی و حقوق شهروندی سمن‌های استان با بیان اینکه یکی از سیاست‌های دولت تدبیر و امید که پس از استقرار در پیش گرفت، بحث حقوق شهروندی، فعالیت سمن‌ها و بخش‌های غیردولتی در بخش‌های مختلف بود، اظهار داشت: در کشورهای توسعه یافته این مردم هستند که کشور را اداره می‌کنند و اقتصاد و گردشگری و دیگر مسائل را توسعه داده و کارهای مختلف اجتماعی را انجام می‌دهند و دولت‌ها و حکومت‌ها تنها بسترها را مهیا می‌کنند.
معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی افزود: خوشبختانه در دولت تدبیر و امید این سیاست‌ها جای پای خود را توانسته باز کند و فعالیت سمن‌ها و نهادهای مدنی در بخش‌های مختلف به خوبی کار کرده است.
وی با بیان اینکه در کشورهای جهان سومی به دلیل اینکه سیاست‌زده هستند، زمانی اسم سمن‌ها و تشکل‌های مردمی برده می‌شود، ذهن‌ها به جایی هدایت می‌شود که تشکل‌های سیاسی مطرح هستند، گفت: در حالی که اینگونه نیست، وقتی می‌گوییم جامعه را سمن‌ها اداره می‌کنند برمی‌گردد به بخش‌های مختلف، خوشحالیم که در دولت تدبیر و امید این تشکل‌ها توانستند به خوبی فعالیت کنند.
پورمهدی با بیان آمار سمن‌های ثبت شده و قانونی در دولت تدبیر و امید که ۳۰۰ درصد نسبت به دوره‌های گذشته بیشتر شده، خاطرنشان کرد: در جوامعی که توسعه یافته‌اند و مردم بر سرنوشت خود حکومت می‌کنند، تشکل‌ها هستند که جامعه را ادراه می‌کنند و نظارت‌های مردمی هستند که مسؤولان را از لغزش دور می‌کنند، بخش‌های نظارتی در نهادهای مردمی و سمن‌ها شکل می‌گیرد و با توجه به توسعه تکنولوژی در جامعه امروزی در جامعه ما نیز جای خود را پیدا کرده است.
وی ادامه داد: برای مثال امروز در موضوع دریاچه ارومیه به یک موضوع مردمی تبدیل شده و مردم وارد شده‌اند و به دولتمردان کمک می‌کنند، در سه سال گذشته به عینه دیدیم که اگر مردم پای کار باشند و به خصوص به نمایندگی اینها تشکل‌ها که خرد جمعی پشت آنهاست می‌تواند در رفع معضلات اجتماعی کمک کند.
معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص بحث تبریز ۲۰۱۸۸، گفت: دولتمردان برای شناساندن بهتر کشور، دو شهر را کاندیدای مقصد گردشگری کردند که از این دو، تبریز به عنوان مقصد گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ انتخاب شد.

وی افزود: در این کار محور دولت‌ها نیستند بلکه نهادهای غیردولتی همچون شهرداری‌ها و تشکل‌های غیردولتی و مردم‌نهاد قرار گرفته‌اند.
پورمهدی ادامه داد: با توجه به این امر از این ظرفیت در مدیریت استان بهره‌مند شدیم و تلاش کردیم علاوه بر تبریز، تمام استان را معرفی کنیم و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تلاش خواهیم کرد همه استان را در قالب پنج محور گردشگری به گردشگران معرفی کنیم.
وی گفت: ۲۰۱۸۸ فرصتی است تا مسیرهایی را برای توسعه اقتصادی فراهم کنیم، در کنار این بحث، فرهنگ‌سازی اهمیت دارد که بخش عمده کارهای فرهنگی به دست سازمان‌های مردم‌نهاد ایجاد می‌شود.