درخصوص مسائل داخلی به مشورت دیگران نیازی نداریم/ مواضع ایران درباره سوریه تغییری نکرده است
درخصوص مسائل داخلی به مشورت دیگران نیازی نداریم/ مواضع ایران درباره سوریه تغییری نکرده است

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان درباره موضع‌گیری‌های دولت ترامپ گفت: بحث موشکی و مسائل داخلی کشورمان به دولت ایران مربوط است. البته برخی صحبت‌ها غیردوستانه است که تعجب نمی‌کنیم و برای ما هم مهم نیست. به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری ایلنا، بهرام قاسمی با تبریک دهه فجر یاد و خاطره شهدای انقلاب و […]

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان درباره موضع‌گیری‌های دولت ترامپ گفت: بحث موشکی و مسائل داخلی کشورمان به دولت ایران مربوط است. البته برخی صحبت‌ها غیردوستانه است که تعجب نمی‌کنیم و برای ما هم مهم نیست.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری ایلنا، بهرام قاسمی با تبریک دهه فجر یاد و خاطره شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی‌داشت و ابراز امیدواری کرد تا آرمان‌های انقلاب محقق شد.

سفر دیروز نماینده پوتین به تهران در ادامه رایزنی‌های مستمر  ایران و روسیه است

او درباره سفر دیروز نماینده پوتین به تهران گفت: این گفت‌وگو در ادامه رایزنی‌های مستمر و منظم ایران و روسیه در دوران اخیر است و درباره تحولات سوریه رایزنی شد و تفاهم‌هایی حاصل شد که امیدوارم انسجام به دست آمده از اجلاس مسکو و آستانه موثر باشد و سه کشور بتوانند مسیر آغاز شده را بخوبی پیش ببرند و در مسیر استقرار آتش‌بس خوب پیش برویم.

مواضع ایران درباره سوریه تغییری نکرده است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اجلاس امروز آستانه و نشست آتی ژنو گفت: مواضع ایران درباره سوریه تغییری نکرده و نخواهد کرد. در مورد مذاکرات ژنو هنوز زمان باقی است و نمی‌توان پیش‌بینی کرد که در چه شرایطی برگزار می‌شود ولی باید منتظر آن بود و براساس تحولات تصمیم بگیریم که چگونه در ژنو عمل کنیم. ولی نوع حکومت را مردم انتخاب می‌کنند. حاکمیت ملی و تمامیت ارضی مورد دفاع ماست. ولی استقرار صلح ایده‌آل همه در سوریه است.

درخصوص مسائل داخلی به مشورت دیگران نیازی نداریم

قاسمی درباره موضع‌گیری‌های دولت ترامپ و همراهی برخی کشورهای منطقه با این موضع‌گیری‌ها هم گفت: بحث موشکی و مسائل داخلی ایران به دولت ایران مربوط است. درخصوص مسائل داخلی به مشورت دیگران نیازی نداریم. در مورد آنچه به دولت امریکا مربوط است باید گفت در آمریکا هنوز دولت مستقری وجود ندارد و اظهارات ضد و نقیض است. البته برخی صحبت‌ها غیردوستانه است که تعجب نمی‌کنیم و برای ما هم مهم نیست؛ زیرا در سه دهه این صحبت‌ها را از زبان دولت‌های مختلف امریکا شنیده‌ایم؛ ولی واقعیت‌ها، شرایط را به دیگران تحمیل می‌کنند. منتظر زمان بیشتری برای شناخت بهتر دولت امریکا هستیم. باید صبر کرد و دید دولت امریکا درباره مسائل داخلی و خارجی چگونه می‌خواهد عمل کند.

اجلاس امروز آستانه جهت ایجاد هماهنگی‌ برای حفظ آتش بس است

او درباره ترکیب هیات امروز ایران در اجلاس کارشناسی آستانه هم گفت: اجلاس امروز کاملا فنی است و وظیفه آن ایجاد هماهنگی‌های لازم برای ایفای نقش برجسته تر برای حفظ آتش بس است.

قاسمی درباره حضور اردن گفت: درباره حضور دیگر کشورها چیزی نشنیده ام.

به زودی لیستی از افراد و گروه‌های تحریمی توسط ایران را منتشر می‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه درباره اقدام متقابل ایران علیه امریکا بخاطر تحریم‌ها گفت: آنچه تصمیم گرفته شده این است که قرار است برخی اقدامات متقابل در خصوص گروه‌ها و اشخاصی که به گروه‌های تروریستی و سرکوب ملتها کمک می‌کنند تهیه شود تا آنها تحریم شوند. این لیست در حال بررسی است.

او در باره سفر عراقچی به مسکو در روزهای آتی و اینکه با توجه روابط خوب پوتین و ترامپ، آیا در این سفر برای از روسیه  روابط ایران و امریکا کمک خواسته شد یا نه گفت: برخی مقامات وزات خارجه دائما در سفر هستند. با مسکو در خصوص مسائل مختلف چه هسته‌ای و غیره رایزنی داریم و به صورت مفصل به این رایزنی‌ها ادامه می‌دهیم. سفر عراقچی هم به مسکو می‌تواند انجام شود.

قاسمی افزود: اینکه روابط روسیه و امریکا چگونه است گمانه‌زنی است و باید صبر کرد و اینکه این روابط به منظور بهبود روابط با کشور ثالث است، موافق نیستم.

در فرصتی مناسب پاسخ امیر کویت را می‌دهیم

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، درباره پیام امیر کویت به ایران و اینکه اگر این پیام برای گفت‌وگو میان ایران و شورای همکاری خلیج فارس است، چه تصمیمی گرفته شده و چرا هنوز شاهد اتهام‌زنی‌ها به ایران هستیم، گفت: سفر وزیر خارجه کویت از مدت‌ها قبل مطرح بود ولی به دلایل فنی انجام آن به عقب افتاد. با این وجود، آن سفر انجام شد.

او با بیان اینکه وزیر خارجه کویت حامل پیام امیر کویت به تهران بود، گفت: این سفر را، سفری دوجانبه می‌دانستیم که در چارچوب همکاری‌های دوجانبه تهران و کویت است. البته ما مشتاقیم با همه همسایگان روابط مطلوب و متوازنی داشته باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به دیدارهای وزیر خارجه کویت در تهران گفت: ایشان دو سفر در تهران داشتند یک دیدار مفصل با آقای ظریف و دیدار دیگری با آقای روحانی داشت که پیام مکتوب امیر کویت به رییس‌جمهور منتقل شد. با این حال، در این دیدارها در خصوص روابط دوجانبه بحث‌های مفصلی شد اما در خصوص مسائل منطقه و به ویژه منطقه خلیج فارس هم صحبت و تبادل نظر داشتیم.

قاسمی افزود: ما دیدگاه‌های خودمان را در مورد آن مسائل مطرح کردیم و تبادل نظر داشتیم.

او با اشاره به برخی دیدگاه‌ها در خصوص این سفر یادآور شد: این سفر برخلاف دیدگاه‌ها و تصورها، سفر میانجی‌گرایانه‌ای نبود و بیشتر درخصوص تبادل نظر و رایزنی طراحی شده بود. با این وجود، سفر وزیر خارجه کویت به ایران، سفر خوبی بود و ما در فرصتی مناسب پاسخ امیر کویت را خواهیم داد. البته می‌توان از منظری، آن را پاسخ سفر ظریف به کویت بدانیم.

این مقام عالی رتبه وزارت امور خارجه تاکید کرد: از هر فرصتی برای گفت‌وگو با همسایگان استفاده می‌کنیم که سودمند است چرا که طرفین می‌توانند به تفاهم‌هایی برسند که برای مجموعه کشورهای منطقه حائز اهمیت است.

آرزو بر جوانان عیب نیست

قاسمی درباره سفر امروز نتانیاهو به لندن و صحبت‌های او برای ایجاد ائتلافی میان اسراییل و انگلیس و امریکا علیه ایران گفت: آرزو بر جوانان عیب نیست. اسراییل از این آرزوها علیه ایران زیاد داشته و جدید نیست. در طول حیات جمهوری اسلامی ایران، رژیم صیهونیستی تلاش داشته تا علیه منافع ایران و مسلمانان و مردم فلسطین یارگیری‌هایی انجام دهد.

او با بیان اینکه رژیم اسراییل احساس می‌کند فرصت جدیدی را به دست آورده و می‌خواهد از آن استفاده کند، اظهار داشت: اینکه آنها بتوانند ائتلافی را ایجاد کنند من تصور نمی‌کنم به این هدف دست یابند و این مساله، از آرزوهای خام رژیم صهیونیستی بوده و نه شرایط ایران و نه شرایط منطقه اجازه نمی‌دهد این اتفاق بیفتد.

تلاش‌های رژیم صهیونیستی شبیه به آب در هاون کوبیدن است

سخنگوی وزارت  خارجه ادامه داد: در کشورهایی که اشاره کردید عقلای قوم زیاد هستند و با دقت و خردورزی بالا، جایگاه ایران و جهان اسلام و وضعیت کنونی رژیم اسراییل را بررسی می‌کنند؛ ولی مجددا تلاش‌های اسراییل ادامه دارد و غیرطبیعی هم برای ما نیست و بیشتر شبیه به آب در هاون کوبیدن و بیان آرزوست. ما امیدی نداریم که به این اهداف خبیث دست یابند.

قاسمی درباره مواضع ضدایرانی اخیر انگلیس علیه ایران هم گفت: مواضع اخیر در مورد مقامات ایرانی غلط و نابجا و نامربوط است. اظهاراتی توسط خانم می در سفر به بحرین در نشست شورای همکاری خلیج فارس طرح شد و بعدا به شکل دیگری در امریکا مطرح شد. ما اعتراض سیاسی و دیپلماتیک خود را به این اظهارات داشته‌ایم و به صورت علنی پاسخگو هم بوده‌ایم.

مقام‌های لندن بیش از کشورهای عربی با مسائل جهان اسلام و خلیج فارس آشنا هستند

او با بیان اینکه این برخوردها غیرواقع‌بینانه و فرصت‌طلبانه است و تحت شرایط خاصی هم رخ می‌دهد، گفت: لندن بعید است که در دراز مدت بتواند در این چارچوب عمل کند؛ چراکه بیشتر از کشورهای عربی با مسائل جهان اسلام و خلیج فارس آشنا هستند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: مسائل بحرانی انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا و حوادث پس از آن انگلیس را مجبور کرده است تا یک گرایش صوری به درآمدهای نفتی برخی کشورهای خلیج فارس داشته باشد و نگاهی هم به دولت جدید امریکا داشته باشد تا انچه را که در درازمدت از دست می‌دهد، تثبیت کند و جلوی زیان بیشتر را بگیرد.

قاسمی تاکید کرد: در زمان طولانی‌تر لندن نمی‌تواند واقعیت‌های تاریخی و موجود منطقه را نادیده بگیرد و تک‌ساحتی به مساله نگاه کرده و جایگاه ایران را فراموش کند.

کار ترامپ از محک زدن گذشته است

سخنگوی وزارت خارجه درباره اتهام‌زنی‌ها به ایران به دلیل آزمایش موشکی گفت: ما در بحث‌های دفاعی خودمان و اقداماتی که آنها را به مصلحت خود می‌دانیم، آنها را برای حفظ منافع و کیان کشور بدون در نظر گرفتن توصیه‌ها و نگاه دیگران انجام می‌دهیم و این، حق مسلم ماست.

او افزود: ما براساس مصالح خود عمل می‌کنیم و دیگران نه حق دارند و نه اجازه می‌دهیم تا درخصوص این مسائل دخالت کنند. همین برخی حوادث تاریخی به ما ثابت کرده و نشان داده است که نباید چشم امیدی به دیگران نداشته باشیم.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه با بیان اینکه ایران کشور مستقلی است و به مردم متکی هستیم، تاکید کرد: ما از مسائل موشکی به عنوان ابزاری برای پیام دادن به هیات حاکمه دولت جدید امریکا استفاده ابزاری نمی‌کنیم بلکه براساس مصالح خود عمل خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه شناخت ما از دولت جدید و دولت‌های قبلی نشان می‌دهد که آنها نیازی به محک زدن ندارند، عنوان کرد: کار ترامپ از محک زدن گذشته است.

بسیاری از ارامنه و مقامات ارمنستان متولد حلب هستند

قاسمی درخصوص سفر وزیر دفاع ارمنستان به ایران گفت: میان ایران و ارمنستان روابط خوبی است که تاریخی بوده و جدید نیست. ارمنستان نسبت به دیگران، همسایه‌ای با مشکلات بسیار کمتری بوده است.

او با بیان اینکه نگاه ما این بوده که سعی جدی داریم در صورت امکان روابط حسنه‌ای داشته باشیم، اظهار داشت: ما تماس‌های مکرر خود را همواره داشته‌ایم. قفقاز از گذشته یک منطقه بسیار حساس و مهم است و ارتباطات تاریخی و فرهنگی علاوه بر سیاسی ما را وادار می‌کند تا با کشورهای این منطقه گفت‌وگو داشته باشیم.

رئیس مرکز دیبلماسی عمومی و رسانه‌ای اضافه کرد: این سفر در راستای سفر رییس‌جمهوری کشورمان به ایروان و سفر رییس‌جمهوری ارمنستان به ایران بود. روابط ما شامل مسائل دوجانبه اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و مسائل منطقه‌ای و نیز سوریه است زیرا بسیاری از ارامنه و مقامات ارمنستان متولد حلب هستند.

قاسمی با بیان اینکه روابط ما با ارمنستان به این مفهوم نیست که علیه کشور دیگری باشد، تصریح کرد: سعی ما این بوده که با توجه به حسن روابط با آذربایجان، روابط بهبود یابد و اولین کشور برای حل‌کردن بحران قره‌باغ بوده‌ایم.

او افزود: این اولین سفر وزیر دفاع ارمنستان است و تلاش ما این است که با سایر کشورهای منطقه از جمله گرجستان نیز روابط‌مان را توسعه دهیم.

پرونده احمد متوسلیان همچنان مفتوح است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات برادر حاج احمد متوسلیان و اینکه او همچنان زنده هستند، گفت: می‌توان در این باره گزارش کار داد ولی این پرونده مفتوح است و در فرصت‌های لازم به عنوان یک پرونده مفتوح روی آن کار می‌کنیم.

او ادامه داد: من در جایگاهی نیستم که در این خصوص اظهار نظر کنم و تجربه نشان داده پیرامون این مسائل سخن زیاد است و واقعیت چیز دیگری است.

مانور نظامی فرانسه در خلیج فارس قابل سرزنش است

قاسمی در خصوص سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران و ارتباط آن با مانور نظامی این کشور در خلیج فارس گفت: علاقمندیم خلیج فارس یک منطقه امن و دور از تنش‌های نظامی و سیاسی و محلی برای تثبیت ثبات و همگرایی کشورهای منطقه باشد و این مانورها را نداشته باشیم.

او با بیان اینکه کشورهای مختلف از این رزمایش‌ها دارند و این نوع اتفاقات از پیش تعیین شده است و به کشورهای همسایه معمولا اطلاع داده می‌شود، یادآور شد: این مانور در آب‌های بحرین بوده و سفر وزیر خارجه فرانسه هم از قبل تعیین شده بود. اگرچه قابل سرزنش است و حضور کشورها در این نقطه از جهان به این نقطه می‌تواند سرپوشی باشد بر مشکلات آن‌ها و ما هم نظرات خود را ابراز کرده و می‌کنیم و هر تحرکی را زیر نظر داریم و آن را با ملاک امنیت جمهوری اسلامی می‌سنجیم و براساس آن برخورد می‌کنیم که در گذشته هم چنین بوده است.

یمن قربانی جنگ تحمیلی نابخردانه عربستان است

این دیپلمات ارشد کشورمان در خصوص ایران هراسی در منطقه به بهانه حملات موشکی یمن گفت: ایران‌هراسی مدت‌هاست که دنبال می‌شود و شدت و ضعف داشته است. ایران‌هراسی خط مشترکی است که از سوی قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره ایران بعد از انقلاب دنبال شده است.

قاسمی یادآور شد: البته در بسیاری مواقع هدف نهایی ایران نبوده بلکه به دنبال استفاده از آن برای صادرات سلاح به کشورهای منطقه بوده‌اند.

او تاکید کرد: در دوران جدید سوریه بوده و بعد عراق و امروز مسائل یمن است. یمن کار خود را دنبال می‌کند و این کشور قربانی جنگ تحمیلی نابخردانه عربستان است و چیزی جز گرسنگان برای این کشور نمانده که از امکانات خود استفاده می‌کنند و نیازی به کمک ما ندارند.

هیچ‌گونه سلاحی به مباران یمن نداده‌ایم

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ما هیچگونه سلاحی به مباران یمن نداده‌ایم، عنوان کرد: بخش شرقی یمن از گذشته از سلاح‌های پیشرفته‌ای برخوردار بوده و هنوز هم دارند و هرگونه ارتباط ایران و یمن بی‌ربط است و ما ‌آن را پیگیری می‌کنیم.