دانشگاه‌ها آمادگی دارند راکتورهای کوچک را با غنای بالا بسازند/ باید تکلیف آینده دانش آموختگان هسته‌ای ما روشن شود
دانشگاه‌ها آمادگی دارند راکتورهای کوچک را با غنای بالا بسازند/ باید تکلیف آینده دانش آموختگان هسته‌ای ما روشن شود

به گزارش خبرنگار گروه تشکل های دانشگاهی خبرگزاری فارس ، نشست دانش آموختگان و اساتید صنعت هسته ای با  سید محمود رضا آقامیری رئیس دانشکده هسته‌ای دانشگاه شهیدبهشتی با محوریت انتخاب اصلح در انتخابات برگزار شد. آقامیری در این نشست دانشجویی با تاکید بر نقش محوری حضور حداکثری قشر دانشگاهی درانتخابات گفت: برای یک جمع […]

به گزارش خبرنگار گروه تشکل های دانشگاهی خبرگزاری فارس ، نشست دانش آموختگان و اساتید صنعت هسته ای با  سید محمود رضا آقامیری رئیس دانشکده هسته‌ای دانشگاه شهیدبهشتی با محوریت انتخاب اصلح در انتخابات برگزار شد.

آقامیری در این نشست دانشجویی با تاکید بر نقش محوری حضور حداکثری قشر دانشگاهی درانتخابات گفت: برای یک جمع دانشگاهی خیلی زیبا نیست که بیاییم برویم زیر علم و پرچم یک کاندیدا، مگر اینکه ضرورت داشته باشد.ما در یک فضایی قرار داریم که به نقطه صفر یا صد می رسیم، کشور ما در همه زمینه ها یک روند صعودی رو طی می کرد به عبارتی شرایط بین المللی و شرایط تحریم، شرایط اجتماعی طوری مدیریت شد که ما الان به اینجا رسیدیم و باعث نگرانی همه ی ما و جامعه شده است.

رئیس دانشگاه آزاد استان تهران با طرح این سوال که نتیجه این نگرانی از آینده و فردا چه خواهد شد؟ ادامه داد: تبلور این موضوع در مسائل اقتصادی هم هست، مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیر اشاره داشتند که معیشت و اقتصاد ریشه بقیه فعالیت های کشور را می زند، یعنی کار به جایی رسیده که مرغ و تخم مرغ برای بقیه سیاست های کلی کشور تصمیم گیری می کند.

وی افزود: معیشت و اقتصاد نقطه سوء مدیریت است ما می دانیم تحریم هست، فشار بیرونی هست، درگیری هست، انتقال ارز هست، خرید و فروش نفت هست که همه اینها مشکلاتش را داشتیم و بوده، اما دولت مردان ما نه تنها از این موارد پیشگیری نکردند بلکه هر روز یک مسئله جدیدی را برای مردم ما پیش آوردند.

آقا میری با بیان اینکه ما شرایط را به دلیل یک سوء مدیریت به سمتی بردیم که اصل قضیه دارد اشکال پیدا می کند و اتفاق ناگوار می افتد ، اضافه کرد: در شرایط عادی اگر ما ارزیابی داشتیم و به بیانه گام دوم مقام معظم رهبری دقت می کردیم آنجا مراحل رشد ما خیلی قشنگ آورده شده است، ایشان می گویند با وجود فشار های دائم و مسائل اجتماعی که داشتیم البته این مسائل برای همه جا هست ولی ما در همه زمینه ها شاهد پرش هایی بودیم، اما الان کار به جایی می رسد که در کشور که این ها همه و در یک سری مسائل اقتصادی بروز پیدا می کند و همه ی ما امروز خسته شده ایم.

وی افزود: بنده بعنوان معلم دانشگاه خسته شده ام و شما بعنوان اساتید، دانش آموختگان، دانشجویان و سایر افراد جامعه خسته شده اند، که این موضوع کم کم بنیه جامعه را مورد تهاجم قرار می دهد.

رئیس دانشگاه آزاد استان تهران خاطر نشان کرد: یکی از کارهایی که انجام می دهند این است که تبلیغ می کنند رای نمی دهیم، منتها مساله با رای ندادن حل نمی شود اینجاست که آدم احساس می کند باید جلو بیاید و کاری کند.

وی گفت: باید برویم و بگردیم که چه اتفاقی دارد می افتد و چه کسانی دارند جلو می آیند. من اعتقاد دارم که ما باید به کشور کمک کنیم و باید توقعات خودمون رو از رئیس جمهور بخواهیم این جوانانی که اینجا هستند تازه فارغ التحصیل شدند، تازه دارند کار کرده و نگران آینده کاری خود هستند.

آقامیری ادامه داد: سیستم فعالیت های هسته ای کشور هم عین بقیه فعالیت ها شده است، البته من واقعا احترام می گذارم به تلاش هایی که برادران، عزیزان و اساتید ما در مراکز هسته ای انجام می دهند اما بگویند که فلان کار را میخواهیم انجام بدهیم و به این نقطه برسانیم، بطور مثال پنج سال پیش گفتیم بحث راکتور ۲ و ۳ را شروع کنیم،  ولی متاسفانه دقیقا همان گزارشی که چهارسال پیش به ما دادند همان گزارش را شش ماهه پیش مجددا دادند.

وی یادآورشد: انتخاب ما در بحث پیشرانه هسته ای که رئیس جمهور مطرح کردند به کسی واگذار شده که اصلا تخصصی در این زمینه ندارد، که امروزه به یک بازی تبدیل شده است ۲۰۰ میلیارد تومان دو سال پیش صرف مطالعات پیشرانه هسته ای شده، که البته حتما زحمت کشیده اند الان هم در جامعه هسته ای بحث میکرو راکتورها راه افتاده و پخش شده است و می گوییم خب میکرو راکتور چی هست؟ می گویند خب داریم درست می کنیم. اشکالی ندارد اما دانشگاه ها آمادگی دارند راکتورهای کوچک را با غنای بالا بسازند، آیا شما حاضر هستید سوخت را تامین کنید؟

آقامیری ادامه داد: هزینه اش رو بدهید ما با همکاری سازمان انرژی اتمی و دانشگاه ها می سازیم ما متخصصین هسته ای و جوان های دانش آموخته هسته ای باید از رئیس جمهور بخواهیم که تکلیف فعالیت های هسته ای کشور رو مشخص کند چراکه ۴ سال نه بلکه ۸ سال می شود که فعالیت های هسته ای کشور تعطیل شده است  البته یک چرخی دارد با تلاش دوستان سازمان انرژی اتمی و دانشگاها می چرخد، اما چرخیدن این چرخ چه اثرات و تاثیرات مثبتی داشته است، باید فکری به حال اینها کنیم.

آقامیری از اساتید صنعت هسته ای با اشاره به اینکه رئیس جمهور آینده باید به توقعات صنعت هسته ای پاسخ بدهد؟ گفت: اصلا بیاید بگوید ما قبول نداریم، این هم خیلی خوب است یک کسی مردانه بگوید من اصلا اعتقاد به فعالیت هسته ای ندارم مثل آقای روحانی. واقعا این افراد نان این قضیه رو خوردند، الان اگر وزیر خارجه کشورمان در مذاکرات ۱+۵ با اقتدار صحبت می کند مدیون تلاش های شما جوانان و متخصصین صنعت هسته ای است که در این صنعت کار می کنید.

وی تصریح کرد: آن جوانی که در نطنز، اصفهان، بوشهر و تهران کار می کند، اینها برای ما قدرت آورده اند و کسی نمی تواند اینها رو تکذیب کند. یعنی چرخه سوختی که تکمیل شد و غنی سازی را توانستیم بالا ببریم اینها همگی قدرت هستند. ما اقتدار پیدا کردیم و با همین اقتدار رفتند و سر میز مذاکره نشسته اند و با همین اقتدار هم می گویند ما صنعت هسته ای را برای چه می خواهیم؟ حتی قرار بود رشته های هسته ای هم تعطیل بشوند که به حمدالله مقاومت شد. خیلی صریح گفتند که چرخه سوخت را تعطیل کنید. راکتور برای چه می خواهید؟

وی اضافه کرد: ما می خواهیم کشورمان را آباد کنیم، ما نمی خواهیم به واسطه آباد شدن دنیای رئیس جمهور، دنیا و آخرت خودمان رو خراب کنیم. امروز اگه بنده در خدمت شما هستم و این حساسیت رو پیدا کردم فقط به این دلیل که احساس مسئولیت کردم که اگر نجنبیم کار از دست می رود، نه تنها در صنعت هسته ای بلکه در بقیه صنعت ها.

آقامیری با بیان اینکه ما باید بدانیم از نظر باور با چه کسی طرف هستیم؟ خاطر نشان کرد: ما دنبال بهترین راه و مسیر در ارتباط با فعالیت های هسته ای هستیم. یکی از معضلات مدیریت ما، بکارگیری افراد غیرمتخصص در صنعت هسته ای است و این باعث می شود این مدیریت ناکارآمد در بدنه رسوب کند و مشکلاتی را ایجاد کند. باید در سازمان های تخصصی، نفرات تخصصی را بکارگیری کنیم و اجازه بدهیم بالندگی داشته باشند و ما هم کمک کنیم.

وی با بیان اینکه تمام حرکات فارغ التحصیل دکترای هسته ای مانند اینکه چه شخصیتی دارد و چه کسی است؟ و روی چه چیزی کار می کند؟ و چه تخصصی دارد؟ را  فایل کرده اند، گفت: متاسفانه ما برای اعتبار صنعت هسته ای احترام قائل نیستیم. جوان متخصص ما بعد از تایم کار خود در سازمان، در شغلی دیگر برای گذراندن زندگی و معیشتش فعالیت می کند. اینها همه بحران است و علت این بحران عدم شناخت کافی و سوء مدیریت در مجموعه ها و دوم خدایی نکرده وابستگی و ارتباطات خارجی هست که واقعا وحشتناک است و ما تلفات زیادی در این رابطه داده ایم که گاها بعضی از آنها را شما می شنوید.

آقامیری یادآورشد: افرادی که می خواهند در سازمان انرژی اتمی مسئولیت بگیرند باید افرادی باشند که هم بدنه را بشناسند و هم باور داشته باشند، آن زمان متخصصین و جوانان ما از بلاتکلیفی در می آیند. اینها بحرانند، باید تکلیف و آینده جوان دانش آموخته هسته ای ما روشن بشود و نگرانی مهمی هست. اگر رئیس جمهور، برنامه هسته ای و مسیر را قبول کند در ۴ یا ۵ سال آینده به جایی خواهیم رسید که قطعا خوشحال خواهیم بود. البته ما خیلی عقب نیستیم فقط باید امید به کشور برگردد.

انتهای پیام/