خیلی وقت هست منتظر آقای اردوغان هستیم/ائتلاف ضدتروریستی ایران، روسیه، ترکیه و جمهوری آذربایجان تشکیل شود/ نگاه های دوخته شده به تل آویو باید معطوف تهران شود
خیلی وقت هست منتظر آقای اردوغان هستیم/ائتلاف ضدتروریستی ایران، روسیه، ترکیه و جمهوری آذربایجان تشکیل شود/ نگاه های دوخته شده به تل آویو باید معطوف تهران شود

اگر این روابط گسترش یابد و اتحاد روسیه، ترکیه، آذربایجان و ایران تشکیل شود، یک اتحاد ضد تروریستی بزرگ در جهان اسلام تشکیل خواهد شد و آذربایجان نیز با ملحق شدن به این اتحاد گام های مهمی در موضوع قره باغ برداشته و باعث تقویت موقعیت و جایگاه خود خواهد شد. سایت ایست نیوز ترکیه […]

اگر این روابط گسترش یابد و اتحاد روسیه، ترکیه، آذربایجان و ایران تشکیل شود، یک اتحاد ضد تروریستی بزرگ در جهان اسلام تشکیل خواهد شد و آذربایجان نیز با ملحق شدن به این اتحاد گام های مهمی در موضوع قره باغ برداشته و باعث تقویت موقعیت و جایگاه خود خواهد شد.

سایت ایست نیوز ترکیه با این مقدمه نوشت: در چرخش سیاست خارجی ترکیه در منطقه پس از کودتای نافرجام تغییرات اساسی و ساختاری مشاهده می شود.کارشناسان امیدوارند با سفر اردوغان به ایران اصلاحات اساسی در سیاست ترکیه در قبال سوریه صورت گیرد.

سپس این سایت خبری در ادامه با مهدی نعلبندی کارشناس مسائل قفقاز و اوراسیا در خصوص تحولات اخیر ترکیه، سوریه و قفقاز به گفتگو نشست.

 

 

*نزدیکی و روابط حسنه ایران و ترکیه چه تغییراتی را در منطقه ایجاد خواهد کرد؟

 

نزدیکی ایران و ترکیه جبهه مبارزه با تروریسم را تقویت خواهد کرد. اخیرا عواملی روابط ایران و ترکیه را در خصوص جبهه مقاومت سوریه و ایران تضعیف کرده بود.

امیدوارم روابط حسنه ایران و ترکیه و گسترش آن باعث تقویت این جبهه شود. در عین حال این رویکرد می تواند باعث تقویت امنیت ترکیه و پاسخگوی آخرین تهدیدات این کشور باشد.

نزدیکی ایران و ترکیه باعث تقویت مبارزه با تروریسم در دریای سیاه و اقیانوس هند و همچنین محافظت رفاه مردم منطقه توسط این گروه شود.

 

*نقش جمهوری آذربایجان را در این روابط حسنه چگونه ارزیابی می کنید؟

در این شکی نیست که آذربایجان کشوری مهم برای ترکیه، روسیه و ایران می باشد.

موقعیت استراتژیک جمهوری آذربایجان در قفقاز جنوبی منافع مشترکی برای ایران، روسیه و ترکیه ایجاد کرده است.

جمهوری آذربایجان نیز می تواند از این منفعت سه طرفه برای تامین و تقویت امنیت هر چه بیشتر خود استفاده نماید. به عبارت دیگر هر سه کشور می توانند با گسترش روابط ضمن حل و فصل بحران قره باغ، برخی مشکلات پیش روی خود را از میان بردارند.

به اعتقاد من جمهوری آذربایجان برای هر سه کشور اهمیت ویژه ای دارد.

 

*به عنوان یک کارشناس قفقاز، به نظر شما جمهوری آذربایجان با توجه به اتفاقات اخیر چه نقشی را می تواند در تشکیل اتحاد ترکیه، روسیه و ایران، بازی کند؟

 

مردم منطقه بویژه مردم قفقاز روزهای خطرناکی را سپری می کنند، با گسترش تروریسم در منطقه، تر و خشک با هم خواهد سوخت، اتحاد ایران، ترکیه و روسیه یک اتحاد ضد تروریستی است و با ملحق شدن آذربایجان به این اتحاد، هم مسائل قره باغ می تواند حل و فصل شود و هم باعث تقویت قدرت این کشور در منطقه خواهد شد، روسیه جایگاه ویژه ای در گروه مینسک دارد و در عین حال ایران نیز همواره از جمهوری آذربایجان حمایت کرده و ترکیه نیز جایگاه خود را دارد.

آذربایجان به واسطه این اتحاد و تدارک دیدارهایی می تواند در روند حل بحران قره باغ تسریع نماید.

در هر حال، روابط به این اتحاد وابسته است.مشکلاتی در این روند وجود دارد که در نهایت باید آنها برطرف شود.

سفر اخیر رییس جمهور روحانی به آذربایجان و سفر آتی اردوغان به ایران حاکی از گسترش این روابط حسنه می باشد.

اگر این روابط گسترش یابد و اتحاد روسیه، ترکیه، آذربایجان و ایران تشکیل شود، یک اتحاد ضد تروریستی بزرگ در جهان اسلام تشکیل خواهد شد و آذربایجان نیز با ملحق شدن به این اتحاد گام های مهمی در موضوع قره باغ برداشته و باعث تقویت موقعیت و جایگاه خود خواهد شد.

 

*به نظر شما این اتحاد صورت می گیرد؟

 

در حقیقت می توان گفت تا حدودی این اتحاد ضد تروریستی صورت گرفته است، ترکیه نیز خواهان پیوستن به این اتحاد است، پیوستن ترکیه به ائتلاف مقاومت و ضد تروریسم باعث تقویت هر چه بیشتر شعاع جبهه ضد تروریستی خواهد شد. اخیرا ترکیه با مشکلات جدی مواجه شده بود و شاهد یک کودتای نظامی برای سرنگونی اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بودیم.

حاکمیت ترکیه و اردوغان در نهایت به این نتیجه رسیده است که نمی توان به ائتلاف اسراییلی و سعودی به عنوان دوست نگریست.

 

*سفر اردوغان به ایران پیش بینی می شود اگر این سفر از سربگیرد در مناسبات ایران و ترکیه چه پیشرفتی به نظر شما حاصل خواهد شد؟ آیا با این سفر تغییری در سیاست ترکیه و سوریه پیش بینی می کنید؟

 

ما مدت هاست منتظر این سفر هستیم، و دوست نداشتیم که این سفر بعد از حوادث تلخ اخیر صورت بگیرد. ما خیلی پیش از اینها حضور اردوغان را در این جبهه انتظار داشتیم، به قول ما تبریزیها برادران ما در ترکیه همه را به دندان محک آزمودند و متوجه شدند که بهترین دوستانشان همسایگان مسلمانشان هستند. ازقدیم گفته اند از ظالم کمکی برای مظلوم نمی توان انتظار داشت. به هرحال این سفر پیش بینی می شود و چه بسا قدم های مثبتی برداشته خواهد شد.

اردوغان اخیرا دیداری با پوتین انجام داد، زمان سفر آقای روحانی به جمهوری آذربایجان از سوی رئیس جمهور این کشور قدمهای مثبتی برداشته شد، بعد از کوتای نافرجام ترکیه و به نتیجه نرسیدن این کودتا از سوی مخالفان، ما شاهد آن بودیم که رهبر معظم ما پیام بسیار شفافی را به مردم و رهبر ترکیه داد. آن پیام هم عبارت از این بود که ما در این کودتا دست آمریکا را به روشنی مشاهده کردیم. به نظر من اردوغان نیز به روشنی این پیام دریافت کرده است. اردوغان حساب خویش را از حساب جبهه سعودی اسرائیلی جدا کرده است. ما انتظار داریم جناب اردوغان که از جبهه سعودی کنار کشیده، حساب ترکیه را از اردوی صهیونیستی هم حدا کند.ما با مکمل هایی که شاهد آن هستیم میسر شدن این امکان را شاهد خواهیم بود. اما به عنوان یک دانش آموخته علم سیاست و یک روزنامه نگار به برادرمان آقای اردوغان می گویم: نگاه های دوخته شده به تل آویو باید معطوف تهران شود. اگر چنین شود در آینده ما بهتر میتوانیم با کمک یکدیگر در برابر خطرات موجود در برابر مردم و کشورمان مبارزه کرده و همچنین همسایگانمان را نیز در برابر نا امنی های موجود محافظت نماییم و آینده بهتری را برای خود و همسایگانمان رقم بزنیم.

ترجمه: فاطمه داداشی