خشک شدن دریاچه ارومیه مهاجرت ۱۵ میلیون نفر را به دنبال دارد
خشک شدن دریاچه ارومیه مهاجرت ۱۵ میلیون نفر را به دنبال دارد

نماینده مردم تبریز در مجلس با تأکید بر ادامه اقدامات صورت گرفته برای احیای دریاچه ارومیه، گفت: خشک شدن دریاچه ارومیه و برپایی طوفان نمک در این منطقه، مهاجرت ۱۵ میلیون آذری زبان را به دنبال دارد. به گزارش قلم پرس، زهرا ساعی با اشاره به اهمیت دریاچه ارومیه و تأثیرات زیست محیطی آن، نامگذاری […]

نماینده مردم تبریز در مجلس با تأکید بر ادامه اقدامات صورت گرفته برای احیای دریاچه ارومیه، گفت: خشک شدن دریاچه ارومیه و برپایی طوفان نمک در این منطقه، مهاجرت ۱۵ میلیون آذری زبان را به دنبال دارد.

به گزارش قلم پرس، زهرا ساعی با اشاره به اهمیت دریاچه ارومیه و تأثیرات زیست محیطی آن، نامگذاری ۱۵ اسفندماه به نام روز دریاچه ارومیه را مثبت ارزیابی و اظهار کرد: اهمیت این دریاچه به حدی است که در سال ۱۳۵۴ در کنوانسیون رامسر این دریاچه به عنوان یکی از تالاب‌های بین المللی معرفی شد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وسعت و اهمیت زیست محیطی این دریاچه اهمیت بسزایی دارد، گفت: به دلایل متعددی سطح آب این دریاچه پایین آمده و غلظت نمک آن بالا رفته و تأثیرات منفی فراوانی بر شرایط زیست محیطی داشته است.

وی تصریح کرد: منبع تغذیه دریاچه ارومیه دو منبع بوده، نخست باران که به صورت مستقیم می‌بارد و دوم رودخانه‌های حوزه‌های آبی که به دریاچه منتهی می‎شوند که به خاطر اضافه برداشت آب زیرزمینی به دلیل استفاده زیاد کشاورزان، روستاهای حواشی دریاچه و همچنین کشت محصولات پر آب باعث پایین آمدن تراز دریاچه شد.

انتقال آب از سد زاب به دریاچه ارومیه

ساعی اضافه کرد: ستاد احیای ملی دریاچه ارومیه به همین جهت تشکیل شد و پس از تعریف مأموریت‎ها تلاش‌های مختلفی برای احیای دریاچه انجام گرفت و یکی از اقدامات این است که مقرر شد از سد زاب به واسطه تونلی آب به دریاچه ارومیه منتقل شود که این کار، اقدام بسیار ارزشمندی به شمار می‌‎آید که مراحل آن در حال انجام است.

این نماینده مردم در مجلس افزود: دریاچه ارومیه باید از ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد و باید کشاورزان و روستاهای اطراف دریاچه ارومیه کاملا توجیه شوند چراکه در صورت خشک شدن دریاچه ارومیه، شاهد مهاجرات ۱۵ میلیونی مردم شمال غرب کشور خواهیم بود و این آسیب نه فقط برای مردم شمال غرب کشور بلکه به محیط زیست کل کشور آسیب خواهد زد.

تنفس برای برخی روستا نشینان همجوار دریاچه ارومیه بسیار مشکل است

وی تأکید کرد: در حال حاضر نیز تنفس برای برخی روستا نشینان همجوار دریاچه ارومیه بسیار مشکل است و بسیاری از امراض تنفسی و سوزش چشم را به دنبال دارد. در هر صورت برای احیای دریاچه ارومیه اقدامات بین المللی نیز در دست انجام بوده و این همکاری‌‎های چندجانبه باید گسترش یابد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: البته اخیرا سطح تراز آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته افزایش داشته و این مسئله هم به دلیل بارش‌‌های طبیعی است که صورت گرفته است.