حکایت پرتقال های شب عید که هنوز در انبارها مانده اند/پرتقال وارداتی که خریدار ندارد
حکایت پرتقال های شب عید که هنوز در انبارها مانده اند/پرتقال وارداتی که خریدار ندارد

با وجود گذشت بیش از سه ماه هنوز پرتقال‌های وارداتی عید در انبارها مانده و به فروش نرفته است به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، در حالی که براساس گزارش‌های واصله مقادیر زیادی پرتقال وارداتی در سطح شهر تبریز در سرد‌خانه‌ها انبار شده و بیم فساد آن می‌رود، اما رئیس جهاد کشاورزی […]

با وجود گذشت بیش از سه ماه هنوز پرتقال‌های وارداتی عید در انبارها مانده و به فروش نرفته است

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، در حالی که براساس گزارش‌های واصله مقادیر زیادی پرتقال وارداتی در سطح شهر تبریز در سرد‌خانه‌ها انبار شده و بیم فساد آن می‌رود، اما رئیس جهاد کشاورزی استان مجوز ورود این قلم را به اسفند گذشته و جایی غیر از مجموعه خود عنوان کرد و خراب شدن آنها قبل از توزیع برای تنظیم بازار را کذب خواند.

اردیبهشت امسال گزارشاتی مبنی بر وجود مقادیر قابل توجهی پرتقال در تعدادی از سردخانه‌های سطح تبریز دریافت شد که در حال خراب شدن بودند و قرار نبود این پرتقال‌ها با توزیع در سطح شهر کام مصرف‌‌کننده را هم به جهت قیمت و هم به جهت طعم شیرین کند.

در این رابطه نهادی که می‌توانست پاسخگو بوده و صحت این اطلاعات را تائید یا تکذیب کند، سازمان جهاد کشاورزی بود که قبلاً طی تماس خبرنگار فارس  با ریاست سازمان، کریم مهری رئیس جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی با تائید وجود چنین میوه‌هایی در سردخانه‌های شهر تبریز گفته بود: اینکه در سطح سردخانه‌ها پرتقال‌هایی انبار شده، صحت دارد اما اینکه مقدار وزنی این میوه‌ها چقدر است، اطلاعاتی ندارم.

وی افزوده بود: این اقلام توسط بخش خصوصی وارد شده و ما به عنوان ارگان دولتی از این موضوع بی خبر هستیم، بخش خصوصی در این رابطه مختار بوده و اقدام کرده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه مجوز واردات میوه در استان صادر نمی‌شود، توضیح داده بود: مجوز واردات برای این واردکننده اسفند گذشته داده شده که در همان زمان اقدام به واردات کرده و اکنون به هیچ‌عنوان مجوزی برای واردات میوه صادر نمی‌شود و به تبع آن اقدامی هم برای این امر صورت نمی‌گیرد.

مهری در تکمیل توضیحات خود اظهار داشته بود: میوه‌هایی که در سردخانه‌ها و از بابت این واردات وجود دارد صرفاً برای تنظیم بازار نگهداری شده و در مواقعی که احساس به توزیع در بازار وجود داشته باشد، به بازار و مصرف در آذربایجان‌شرقی و استان‌های همجوار عرضه خواهد شد.

رئیس جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود این میوه‌ها در حال خراب شدن هستند، اضافه کرده بود: به هیچ عنوان امکان خراب شدن برای میوه‌ها در سرخانه وجود ندارد چرا که سیستم دومنظوره و مجهز به امکانات مدرن برای تنظیم دما و رطوبت در سردخانه‌ها تعبیه شده که درصد ضایعات را کاهش می‌دهد.

وی در عین حال سهیمه توزیع را براساس تصمیم کمیته تنظیم بازار ۲ هزار ۷۵۰ تن اعلام کرده و افزوده بود: این حجم در بازار استان از اسفند ماه گذشته توزیع شده که همچنان انجام می‌شود و پیش‌بینی می‌شود تا پایان اردیبهشت نیز توزیع ادامه داشته باشد.

گزارش فارس حاکی است، سال گذشته  نیز به دلیل عدم پیش‌بینی مسؤولان دولتی در تنظیم بازار نوروز ۹۵، چند تن پرتقال و سیب مازاد بر مصرف در انبارها ذخیره شده و به فروش نرفت که در صورت ورود میوه‌های جدید به بازار، نظم بازار کنونی را بر هم می‌ریزد.

این گزارش می‌افزاید، اخیراً مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی روستایی شهرستان مرند در نامه‌ای به رئیس سازمان تعاون روستایی استان در تاریخ ۳۱ خرداد به شماره ۲۴۹/۶۱۱ مکاتبه کرده است که میزان فسادپذیری پرتقال‌های وارداتی به علت گذشت زمان در سردخانه  افزایش یافته همچنین با توجه به حجم زیاد آن قسمتی از محصول در زمان تخلیه به خاطر شرایط نامناسب جوی آسیب دیده و از کیفیت آن کاسته شده است و به علت وفور میوه‌های بهاری و آغاز سرازیر شدن میوه‌های تابستانی، تقاضا برای خرید پرتقال در بین مصرف‌کنندگان به کلی کاهش یافته است.

از این رو در وضعت فعلی این اتحادیه برای خرید پرتقال‌های باقیمانده در سردخانه «امیر» شهرستان مرند به ازای هر کیلوگرم به قیمت ۱۲ هزار ریال بدون احتساب هزینه‌های صورت بارگیری و سردخانه براساس وزن باسکول خروجی پیشنهاد می‌کند.

یا در نامه‌ مدیرعامل اتحادیه تعاونی روستایی استان آذربایجان‌شرقی در تاریخ ۹۶/۳/۳۰ عنوان شده است با توجه به عدم کشش بازار و افت قیمت پرتقال این اتحادیه برای خرید پرتقال‌های وارداتی موجود در سردخانه شهید «کلانتری» شهرستان مرند برای هرکیلوگرم پرتقال به قیمت ۱۲ هزار ریال بدون احتساب هزینه‌های سورت، تخلیه و بارگیری و سردخانه براساس وزن باسکول خروجی پیشنهاد می‌کند.

حال این سؤال مطرح می‌شود که رئیس جهاد کشاورزی استان در هجدهم اردیبهشت ۹۶ در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز با تائید وجود چنین میوه‌هایی در سردخانه‌های شهر تبریز گفته بود، اینکه در سطح سردخانه‌ها پرتقال‌هایی انبار شده، صحت دارد اما اینکه مقدار وزنی این میوه‌ها چقدر است، اطلاعاتی ندارم، چگونه ممکن است.

وی افزوده بود: این اقلام توسط بخش خصوصی وارد شده و ما به عنوان ارگان دولتی از این موضوع بی‌خبر هستیم، بخش خصوصی در این رابطه مختار بوده و اقدام کرده است.

اگر به گفته رئیس جهاد کشاورزی این اقلام به بخش خصوصی ارتباط دارد، حال چرا برای فروش پرتقال‌های باقیمانده اتحادیه‌های روستایی برای خرید این پرتقال‌ها با رئیس سازمان تعاون روستایی استان مکاتبه می‌کند.

گذشته از اینکه این، پرتقال‌ها دولتی یا خصوصی است؟ بالاخره برای واردات آن ارز از کشور خارج شده و دولت اجازه واردات داده است و باید گفت به دلیل عدم پیش‌بینی مسؤولان دولتی در تنظیم بازار نوروز ۹۵،  همانند سال‌های گذشته چند تن پرتقال مازاد بر مصرف در انبارها ذخیره شده و به فروش نرفته و موجب از بین رفتن محصول و ارز کشور شده است و حال باید چه کسی پاسخگوی این امر باشد.

در شب عید پرتقال‌های وارداتی ۳۹ هزار ریال به فروش می‌رفت، در حال حاضر برای خرید آن ۱۲ هزار ریال بدون هزینه بارگیری، تخلیه و هزینه سردخانه پیشنهاد می‌شود.

گفته می‌شود، نزدیک ۴ هزار و ۵۰۰ تن پرتقال وارداتی در سردخانه‌های شهرستان مرند بدون فروش باقیمانده است.