حمایت برخی قدرت‌ها از تروریسم بزرگترین مانع ارتقاء همکاری‌های بین‌المللی است
حمایت برخی قدرت‌ها از تروریسم بزرگترین مانع ارتقاء همکاری‌های بین‌المللی است
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: حمایت برخی قدرت‌ها از تروریسم یکی از چالش‌ها در گسترش همکاری‌های بین‌المللی است.

به گزارش قلم پرس، مسعود پزشکیان در نشست کمیته سیاسی مجمع مجالس آسیایی که صبح امروز چهارشنبه (۵ تیر ماه) در شهر اصفهان در حال برگزاری است، ضمن ابراز امیدواری مبنی بر اینکه این نشست گام موثری در راستای تقویت همکاری و همدلی میان پارلمان‌های عضو مجمع مجالس آسیایی در امور سیاسی باشد، گفت: همچنین امیدوارم نشست مذکور زمینه هدفمندی برای ایجاد و تقویت همکاری‌ها در قاره پهناور و رو به رشد آسیا برای مقابله با چالش‌ها و دستیابی به صلح و امنیت پایدار و همه جانبه ایجاد کند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قاره آسیا با وجود چالش‌های موجود روند رو به رشد و بازگشت شایسته به ایفای نقش سرنوشت‌ساز خود در نظام بین‌الملل را آغاز کرده و به دلیل برخورداری از غالب مولفه‌های قدرتمند لازم برای نقش‌آفرینی و تأثیرگذاری، بیشتر نیازمند تمهید مقدمات و ایجاد زیرساخت‌هایی است تا اهداف دسته جمعی کشورهای آسیایی برآورده شود.

وی تصریح  کرد: ائتلاف‌های چندگانه و نهادهای منطقه‌ای و تقویت آنها با تکیه بر گفتمان چند جانبه‌گرایی که امروزه به شدت از سوی اقدامات برخی کشورها تهدید می‌شود، چارچوب و فضای مناسبی برای نقش آفرینی بیشتر در عرصه‌های مختلف ایجاد  می‌کند که یکی از مصادیق برجسته آن شکل‌گیری مجامع پارلمانی همچون مجمع مجالس آسیایی است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با وجود برخی محدودیت‌ها برای پارلمان‌ها و مجامع پارلمانی به دلیل شرایط و مختصات خاص آنها هر روز به نقش پارلمان‌ها و به تبع آن دیپلماسی پارلمانی در مسائل مختلف بین‌المللی افزوده می‌شود، ادامه داد: پیچیدگی‌ و در هم تنیدگی مسائل داخلی کشورها با مسائل خارجی و بین‌المللی و نیز تغییر و تحولات در نظام بین‌الملل به اهمیت پارلمان‌ها در امور بین‌المللی و نقش آنها در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در حوزه سیاسی افزوده است.

پزشکیان افزود: بنابراین روند رو به رشدی را در دیپلماسی پارلمانی و نقش موثر آن در امور مختلف به ویژه امور سیاسی شاهد هستیم.

نایب رئیس قوه مقننه گفت: بر همین اساس و با توجه به تغییر و تحولات نقش آفرینی پارلمان های آسیایی به عنوان تبلور صدای مردم آسیا از طریق تقویت تعاملات بین پارلمانی کشورهای عضو در چارچوب مجمع مجالس آسیایی قویاً پیگیری شود تا گام‌های بیشتر، بهتر و بزرگتر برداشته و موضوعات را عمیق‌تر مورد بررسی قرار دهیم و شرایط مناسبی را برای دولت جهت همکاری با یکدیگر ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: یکی از موانع و چالش‌های عمده در گسترش و ارتقاء همکاری‌ها در حوزه‌های بین‌المللی یکجانبه‌گرایی و اقدامات قهری یکجانبه برخی دولت‌های خاص، اتخاذ سیاست‌های تحریمی ظالمانه و پرورش و حمایت مخفی و علنی برخی قدرت‌ها از تروریسم و بهره‌برداری از آن و تلاش برای بی‌ثبات کردن کشورها و مناطقی است که اهمیت سیاسی دارند.

نایب رئیس قوه مقننه در این راستا گفت: نمونه اخیر آن تعرض پهپاد جاسوسی دولت آمریکا به حریم هوایی کشورمان بود که البته با واکنش متناسب جمهوری اسلامی ایران مواجه شد.

پزشکیان افزود: این نوع چالش‌ها از طریق تشکیک مساعی و توسل به چندجانبه‌گرایی قابل حل و فصل هستند لذا باید این رویکرد در دستور کار پارلمان‌های کشورهای عضو قرار گیرد و هدایت اقدامات سیاسی دولت‌های آسیایی در مسیر تقویت همکاری های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و ایجاد پتانسیل لازم جهت نهادینه شدن حاکمیت قانون و مقابله با اقدامات قهری یک جانبه و سیاست‌های ضد بشری باشد که حیات و توسعه ملت‌های آسیایی را مورد تهدید قرار می دهد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: برای اینکه مجمع مجالس آسیایی در ایجاد ظرفیت‌ پارلمان‌های ملی نقش فعالی را ایفا کند باید همکاری‌ها سمت و سوی هدفمندی پیدا کرده و پیشرفت‌هایی در برخی مسائل ایجاد شود.

پزشکیان همچنین گفت: فکر می‌کنم بعد از بیش از یک دهه فعالیت مجمع مجالس آسیایی(APA (، زمان آن فرا رسیده است که از دبیر کل APA بخواهیم با بررسی موضوعات و مسائل مطرح شده در قطعنامه‌های کمیته‌های مختلف، موضوعاتی که قابلیت اجرایی هر چند محدود دارند را احصاء و از پارلمان‌های عضو بخواهند گزارشی از نحوه اجرای آن موضوعات به جلسه بعدی کمیته‌ها ارائه کنند.

وی تصریح کرد: این گام رو به جلو برای تصمیم‌گیری و اراده جمعی این مجمع و قانونگذاری مشترک باز می‌کند؛ شروع به قانونگذاری مشترک حتی در موضوعاتی که وفاق و همفکری زیادی حول آن موضوع وجود دارد، می‌تواند نقطه شروع خوبی برای تقویت همکاری بین پارلمان‌های عضو باشد.

پزشکیان تصریح کرد: معتقدم این اقدام، مسیر مناسب برای شکل‌گیری پارلمان آسیایی(AP) ایجاد می‌کند که نقطه آرمانی و یک هدف ایده‌آل است و در دستور کار این نشست قرار دارد؛ همان طور که شما مطلع هستید با توجه به شرایط خاص حاکم بر قاره آسیا، مفهوم‌سازی و نهادینه شدن پارلمان آسیا (AP) به عنوان گسترده‌ترین پارلمان‌ منطقه‌ای در جهان، یک پروسه طولانی مدت و پیچیده است و چالش‌های زیادی برای رسیدن به این امر مهم باید رفع شود.

همچنین در ادامه نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه منطقی و سریع‌ترین راه ممکن برای دستیابی به اهداف مد نظر، تقویتAPA  و پیشبرد روند تشکیل پارلمان آسیایی در چارچوب آن، ارج نهادن به تلاش و کمک‌های مجالس عضو و تلاش های مستمر دبیرخانه و تجارب آن در طی حیات این مجمع است، گفت: همچنین ترسیم یک نقشه راه مشخص و در عین حال واقع‌بینانه و پرهیز از هرگونه اقدام شتابزده غیرعلمی و غیراصولی است که مسیر را برای این امر مهم باز می‌کند. بررسی و مطالعه دقیق، همکاری و تعامل سازنده میان اعضا کلید رفع مشکلات و برآورده کردن انتظارات در مجمع مجالس آسیایی است.

وی گفت: پارلمان جمهوری اسلامی ایران، مشارکت و ارتباط عمیق و طولانی با APA داشته و در جهت اعتلای آن از هیچ کوششی دریغ نکرده است و در آینده نیز حمایت خود را از این مجمع ادامه خواهد داد چرا که به آینده APA خوش‌بین است و توصیه می کنم که مجمع مجالس آسیایی را با نیروی فکر و عزم و اراده خود و دولت‌هایمان به گونه‌ای پیش ببریم که شایسته ملت‌های خودمان و قاره پهناور و مهم آسیا باشد.

پزشکیان خاطر نشان کرد: اعلام می‌کنم که دولت و پارلمان جمهوری اسلامی ایران بر منافع مشترک و بلندمدت در همکاری با سایر کشورها در حوزه‌های مختلف باور دارد و به آن متعهد بوده و آماده و قادر است با همکاری سایر کشورهای عضو به تحقق و دستیابی به امنیت و صلح عادلانه در آسیا کمک کند؛ امیدوارم مشارکت و بحث‌های امروز در شناسایی راهبردهای مشترک و پیشبرد اهداف مد نظر در آسیا موثر واقع شود./

  • منبع خبر : خبرگزاری خانه ملت