حقیقت گویی و کشف واقعیت باید ملاک عمل یک وکیل باشد
حقیقت گویی و کشف واقعیت باید ملاک عمل یک وکیل باشد
معاون اول قوه قضاییه گفت: وظیفه وکیل، کشف حقیقت و کمک به قاضی برای رسیدن به حقیقت است. حقیقت گویی و کشف واقعیت باید ملاک عمل یک وکیل باشد و اگر چنین نباشد در روز قیامت مسئول است. کتمان واقعیت نیز می تواند اعتبار حرفه ای وکالت را مخدوش کند.
به گزارش قلم پرس، حجت الاسلام والمسلمین محمد مصدق، در همایش ملی لایحه برتر با بیان این که آموزش ضمن خدمت وکلا و کارآموزان وکالت باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: حق دفاع و دسترسی به وکیل جزو حقوق بنیادین جامعه بوده و در تمامی نظام های حقوقی دنیا و قانون اساسی کشور نیز ابن امر موردحمایت قرار گرفته است.
وی ظهار کرد: کسی نمی تواند به خود جرأت بدهد که حق دسترسی به وکیل را از جامعه سلب کند و  هر متهم یا شاکی حق دارد به وکیل مراجعه کند و آن وکیل نیز او را در خصوص خواسته اش یاری کند.
وی ادامه داد: وکیل در نظام حقوقی کشور، در مقام دفاع و از شئونات قاضی برخوردار است. جایگاه وکیل هم چون قاضی بسیار بالا بوده و استقلال وکیل در مقام دفاع هم تراز استقلال قاضی در مقام قضاوت است.
ممعاون اول قوه قضاییهبا تاکید بر این که قوه قضاییه هیچ دخالتی در امور وکلا و کارشناسان ندارد، گفت: قوه قضاییه، نهاد مرکز وکلا را به عنوان یک نهاد مدنی پذیرفته و دوست دارند که این نهاد هر روز بهتر به وظایف خود عمل کند.
وی در ادامه با بیان این که تجلی حضور وکیل در مرجع قضایی به صورت مکتوب و مذاکره شفاهی است، افزود: شیوه مکتوب که به آن لایحه گفته می شود، در قالب شکواییه، دادخواست، دفاع در مقابل شکواییه و دفاع در مقابل دادخواست طرف مقابل است.
مصدق در خصوص لوایح و مذاکرات شفاهی در محضر دادگاه نیز اظهار کرد: یکسری الزامات عملی در این خصوص وجود دارد که وکیل باید آن ها را رعایت کند و عملا انتطار است که وکیل در دادگاه اینگونه باشد.
معاون اول قوه قضاییه با بیان این که ایجاز، اختصار و جامع بودن لایحه یک اصل است، گفت: در صورت داشتن مذاکره شفاهی نباید با زیاده گویی، وقت دادگاه را بگیرد و وکیل خوب در مقام دفاع بهتر است که مطالب را تقسیم بندی و بین مسائل موضوعی و حکمی تفکیک قائل شود.
وی خاطرنشان کرد: وظیفه وکیل، کشف حقیقت و کمک به قاضی برای رسیدن به حقیقت است. حقیقت گویی و کشف واقعیت باید ملاک عمل یک وکیل باشد و اگر چنین نباشد در روز قیامت مسئول است. کتمان واقعیت نیز می تواند اعتبار حرفه ای وکالت را مخدوش کند.
وی با بیان این که توسل به ادله منطقی و آگاهی کامل از ادله ثبات دعوی، وظیفه وکالت است، افزود: حفظ اسرار، حیثیت و شرافت موکل جزو وظایف وکیل بوده و وکیل محرم موکل است و حق ندارد مطالبی که در پرونده وجود دارد را در جایی بازگو کند.
حسن عبدلیان پور، رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه کشور نیز در ادامه از اجرایی شدن طرح وکالت تخصصی در مرکز وکلای قوه قضاییه به عنوان یک ضرورت در جامعه امروز خبر داد و گفت: تربیت وکلای تخصصی در عرصه های مختلف آغاز شده و در آینده ای نزدیک اولین گروه وکلای تخصصی، گواهی خود را دریافت خواهند کرد.
وی با اشاره به جایگاه و شان وکیل و وکالت، اظهار کرد: کلمه وکیل ۲۴ بار در قرآن کریم به عنوان صفت خدا بیان شده که نشانگر ارزشمندی و اهمیت این شغل است.
عبدلیان پور، با بیان این که وکلای مرکز قوه قضاییه در جریانات اخیر پای کار نظام بودند و به معنای واقعی از نظام و انقلاب دفاع کردند، افزود: این امر نشان از احساس مسئولیت و دین وکلای کشور بوده که خود را جزوی از نظام مقدس جمهوری اسلامی می دانند. در جریان اغتشاشات اخیر هیچ یک از وکلا در جمع دستگیر شده ها نبودند.
وی ادامه داد: وکلا باید لایحه هایی را طراحی کنند که کمک حال روند قضایی و بال دیگر قاضی در ختم دادرسی باشد. یکی از این کمک ها، طراحی لایحه خوب بوده تا کل روند پرونده و دید قاضی را تغییر بدهد.
عبدلیان پور در خصوص این همایش با بیان این که تمامی لوایح تاثیرگذار در دادرسی به صورت کتاب به چاپ می رسد، گفت: حدود ۱۲۰ لایحه در محورهای مختلف به دبیرخانه همایش لایحه برتر ارسال شده بود.
رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه کشور، از صدور فراخوان برای جذب نظرات کارشناسی برتر در سطح کشور خبر داد و گفت: اختتامیه این همایش نیز در شهر تبریز برگزار خواهد شد.
انتهای پیام/