جبارزاده: ۹۰ درصد از تبعات بحران دریاچه ارومیه متوجه آذربایجان شرقی است
جبارزاده: ۹۰ درصد از تبعات بحران دریاچه ارومیه متوجه آذربایجان شرقی است

استاندار آذربایجان شرقی با قدردانی از کمک‌های دولت ژاپن در خصوص احیای دریاچه ارومیه، اظهار داشت: مصمم هستیم که این دریاچه را به وضعیت قبل از بحران بازگردانیم و در این راستا علاقمند توسعه همکاری‌ها با کشور ژاپن هستیم. اسماعیل جبارزاده در دیدار با سفیر ژاپن در ایران، افزود: خوشحالیم که دولت ژاپن موضوع دریاچه […]

استاندار آذربایجان شرقی با قدردانی از کمک‌های دولت ژاپن در خصوص احیای دریاچه ارومیه، اظهار داشت: مصمم هستیم که این دریاچه را به وضعیت قبل از بحران بازگردانیم و در این راستا علاقمند توسعه همکاری‌ها با کشور ژاپن هستیم.

اسماعیل جبارزاده در دیدار با سفیر ژاپن در ایران، افزود: خوشحالیم که دولت ژاپن موضوع دریاچه ارومیه را به عنوان یک فاجعه زیست‌محیطی درک کرده و در حل این بحران به ما کمک می‌کند.

وی با بیان این که دریاچه ارومیه بی‌توجهی به حقابه آن در دهه‌های اخیر به وضعیت بدی رسیده است، گفت: دولت دکتر روحانی از روز اول مسوولیت نگاه ویژه‌ای به احیای این دریاچه داشته است، اما فاجعه بزرگتر از آن است که در دو سه سال بتوان آن را جمع کرد.

جبارزاده با اشاره به کاهش هشت درصدی میزان بارش‌ها در استان نسبت به سال گذشته، گفت: با این حال در اثر اجرای پروژه‌های احیا، سطح آب دریاچه ارومیه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۸ سانتی‌متر افزایش یافته است.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که ۹۰ درصد از تبعات بحران دریاچه ارومیه متوجه این استان است، گفت: هم‌اکنون دولت ژاپن در اجرای پروژه‌های مربوط به احیای دریاچه ارومیه در ۳۳ روستای استان که در حاشیه دریاچه هستند مشارکت می‌کند که علاقه داریم تعداد این روستاها را افزایش دهیم.

وی تاکید کرد: سازمان‌های جهاد کشاورزی و محیط زیست استان آماده عملیاتی کردن راهکارهای علمی ارایه شده از سوی متخصصان ژاپنی در خصوص احیای دریاچه ارومیه هستند.

جبارزاده با بیان این که دریاچه ارومیه برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد، افزود: کسانی که ما را در احیای این دریاچه کمک کنند فراموش نخواهیم کرد.

استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های استان در زمینه‌های مختلف، از برقراری ارتباط بین صنعت و دانشگاه و ارتقای بهره‌وری در بخش کشاورزی به عنوان دو مورد از اولویت‌های مهم توسعه استان نام برد و خواستار استفاده از تجربیات و یافته‌های علمی کشور ژاپن در این دو موضوع شد.

وی با بیان این که اعتماد متقابل اصل ضروری برای کار مشترک است و خوشبختانه این اعتماد بین ایران و ژاپن وجود دارد، افزود: از مدیران استان می‌خواهم که با بهره‌گیری از این اعتماد، پروژه‌های مشترکی را برای همکاری با کشور ژاپن تعریف کرده و ارتباطات خود را توسعه دهند.

جبارزاده با دعوت از متخصصان و دانشمندان ژاپنی برای حضور در مراکز علمی تبریز و برگزاری کنفرانس‌های مشترک علمی بین دانشگاه‌های تبریز و ژاپن، گفت: این موضوع می‌تواند شروع خوبی برای توسعه همکاری‌ها باشد و مطمئنا اگر قدم اول را با مباحث علمی برداریم موفق‌تر خواهیم بود.

وی آمادگی استان آذربایجان شرقی را برای اجرایی کردن بخشی از توافقات تجاری و اقتصادی ایران و ژاپن اعلام کرد و گفت: سخت‌کوشی از ویژگی‌های مشترک مردم آذربایجان شرقی و ژاپن است و با استفاده از این ویژگی در بخش تجارت می‌توانیم کارهای خوبی انجام دهیم.

جبارزاده همچنین بر توسعه همکاری‌های مشترک با کشور ژاپن در زمینه فناوری‌های آی‌تی و آی‌سی‌تی و برقراری تورهای گردشگری تاکید کرد و با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸، گفت: علاقمندیم از تجربیات ژاپن در این زمینه استفاده کنیم.