تیراندازی و شلیک خمپاره بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان
تیراندازی و شلیک خمپاره بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان
وزارت دفاع ارمنستان مدعی تیراندازی نیروهای جمهوری آذربایجان در نقاط مرزی با این کشور و پاسخ متقابل نیروهای ارمنستانی شد.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، رسانه‌های ارمنستانی چهارشنبه شب از تیراندازی بین نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان در نقاط مرزی خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری «آرمناپرس»  وزارت دفاع ارمنستان مدعی  شد که ساعت ۱۸:۰۰ چهارشنبه به وقت محلی، نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان به سمت مواضع نظامی نیروهای مسلح ارمنستان مستقر دربخش شرقی مرز بین دو کشور تیراندازی کردند.

وزارت دفاع ارمنستان مدعی شده است که نیروهای جمهوری آذربایجان از خمپاره و سلاح کالیبر بزرگ استفاده کردند. این وزارتخانه تایید کرده که نیروهای ارمنستان نیز به تیراندازی نیروهای جمهوری آذربایجان پاسخ دادند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز مدعی تیراندازی طرف مقابل به مواضع خود شد. این وزارتخانه مدعی شد که علیرغم توافق آتش بس، یگان‌های نیروهای مسلح ارمنستان با استفاده از سلاح های مختلف مواضع ارتش این کشور  در منطقه «کلبجار» را هدف قرار دادند که طی یک نظامی جمهوری آذربایجان مجروح شد.

این تیراندازی تازه ترین درگیری بین این دو کشور همسایه و پرحاشیه در روزهای گذشته است.

طی روزهای گذشته، وزارت دفاع ارمنستان از عدم حضور در رزمایش «سازمان پیمان امنیت جمعی» به دلیل تنش مرزی با جمهوری آذربایجان خبر داده بود. وزارت دفاع  ارمنستان با  توجه به تنش‌ها در امتداد مرز خود با جمهوری آذربایجان، تصمیم گرف در رزمایش نظامی سازمان پیمان امنیت جمعی  در قزاقستان  شرکت نکند.

طبق توافق آتش‌بس نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) که به امضای «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان، «الهام علی اف» رئیس‌ جمهور جمهوری آذربایجان و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه رسید به  جنگ دوم  بر سر منطقه قره باغ کوهستانی پایان داده شد و  روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد و حضور نیروهای حافظ صلح روس طبق همین توافق انجام شده است.

اخیرا نیز در یک درگیری مرزی نسبتا شدید، دو طرف به تیراندازی به مواضع هم پرداختند که تلفاتی را برای باکو و ایروان به همراه داشت.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد که ارتش این کشور طی درگیری‌های ۱۲ تا ۱۴ سپتامبر (۲۱ تا ۲۳ شهریور) با ارمنستان، ۷۹ کشته و ۲۸۲ مجروح داد. نخست‌وزیر ارمنستان نیز گفت که دستکم ۱۳۵ نظامی ارمنستانی در درگیری‌های مرزی با جمهوری آذربایجان کشته شدند.