توسعه بزرگ‌ترین تفرجگاه کوهستانی ایران/  ایجاد ۸۰۰ هکتار فضای  سبز در «عون بن علی» تبریز
توسعه بزرگ‌ترین تفرجگاه کوهستانی ایران/  ایجاد ۸۰۰ هکتار فضای  سبز در «عون بن علی» تبریز

[ad_1] مدیرعامل سازمان عمران و توسعه عون ابن علی شهرداری تبریز از توسعه بزرگترین تفرجگاه کوهستانی کشور در تبریز خبر داد و گفت: ۸۰۰ هکتار فضای سبز در این اراضی ایجاد و تاکنون ۳۰۰ هزار اصله درخت در این فضا کاشته شده است. به گزارش قلم پرس،از تبریز، بابک دانش‌پناه پیش از ظهر امروز در […]

[ad_1]


مدیرعامل سازمان عمران و توسعه عون ابن علی شهرداری تبریز از توسعه بزرگترین تفرجگاه کوهستانی کشور در تبریز خبر داد و گفت: ۸۰۰ هکتار فضای سبز در این اراضی ایجاد و تاکنون ۳۰۰ هزار اصله درخت در این فضا کاشته شده است.

به گزارش قلم پرس،از تبریز، بابک دانش‌پناه پیش از ظهر امروز در جمع اعضای انجمن صنفی روزنامه نگاران آذربایجان شرقی در بام تبریز اظهار کرد: سازمان عمران و توسعه عون ابن علی برای نگهداری و بهره برداری هشت هزار هکتار از اراضی ملی واقع در گستره غرب و شرق تبریز تا دامنه های کوه دند ایجاد شده و بسیاری از مدیران شهری و استانی از جمله استاندار، اعضای شورا و شهرداری عضو شورای این سازمان هستند که البته یک هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی آن جز مستثنیات قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه تبریز با فقر فضای سبز مواجه است، افزود: ۸۰۰ هکتار فضای سبز در این اراضی ایجاد و تاکنون ۳۰۰ هزار اصله درخت در این فضا کاشته شده که مهمترین مشکل آن تامین آب است و نه تنها توسعه بلکه نگهداری این فضای سبز را تحت الشعاع قرار داده و به دلیل مشکل آب طرح توسعه فضای سبز را نداریم.

مدیرعامل سازمان عمران و توسعه عون ابن علی شهرداری تبریز نگهداری و توسعه مراکز تفریحی و اقامتی را یکی از اهداف اصلی سازمان عنوان و تصریح کرد: تلاش می کنیم این منطقه را به عنوان یک برند گردشگری معرفی کنیم و ایجاد و توسعه زیرساخت های لازم را برای تحقق این امر در اولویت داریم تا از این طریق زمینه برای حضور سرمایه گذار فراهم شود و لازمه این مهم نیز توجه نهادهای حاکمیتی برای پیش بینی و تخصیص اعتبارات مورد نیاز است.

 

دانش پناه ادامه داد: با همراهی نمایندگان و مسئولان ارشد استانی مکاتبات و تعاملاتی صورت گرفته  در سفر آینده رئیس جمهور به آذربایجان شرقی ۱۰ میلیارد تومان بودجه مختص عون ابن علی و اجرای پروژه های زیربنایی و جذب سرمایه گذار در این منطقه اختصاص یافته است.

وی در ادامه با اشاره به شایعات مطرح شده در مورد وضعیت ناایمن تله کابین تبریز اظهار کرد: این شایعات صحت ندارد و ایمنی سازی های لازم انجام شده و استانداردهای لازم نیز دریافت شده است.

مجموعه عون بن علی (عینالی) با امکانات و خدمات رفاهی، ورزشی و تفریحی چون جنگل مصنوعی، استخر، تله کابین، آمفی تئاتر روباز ۵ هزار نفری و … به عنوان بزرگترین و یکی از زیباترین تفرجگاه‌های کوهستانی کشور همه‌روزه میزبان گردشگران داخلی و خارجی و اهالی بومی منطقه است. با اینحال، این تفرجگاه برای تکمیل و توسعه زیرساخت‌های لازم، نیازمند توجه ویژه در بحث بودجه و تخصیص اعتبارات دولتی است.

 

اجرای طرح جنگل‌کاری و تفرجگاهی در کوهستان عینالی واقع در شمال شهر تبریز به عنوان راهکار جبران کمبود فضای‌سبز و جلوگیری از توسعه بی‌رویه حاشیه‌نشینی شمال شهر توسط مسئولان استانی و شهری آغاز شده و اکنون جنگل‌کاری بیش از ۸۰۰ هکتار و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در محدوده ۵۶۰۰ هکتاری تحت اختیار سازمان توسعه و عمران عون‌بن‌علی و پارک طبیعت شهرداری تبریز نشان از تحقق اهداف و موفقیت این طرح است. با جنگل کاری حدود ۸۰۰ هکتار از کوهستان، احداث بنای یادمان شهدای گمنام هشت سال دفاع مقدس و میزبانی هشت شهید والا مقام در جوار بقعه تاریخی عون‌بن علی (آستان مقدس امامزادگان عون بن علی و زید بن علی (ع))، احداث تله کابین، آمفی تئاتر روباز، قرارگاه کوهنوردی، پارک طبیعت و حیات وحش، باغ پرندگان، دریاچه داغ گولو، باشگاه فوتبال، باشگاه اسب سواری، پارک پیوند، برپایی نمایشگاه صنایع دستی نگارخانه عینالی، توسعه راه های دسترسی، سنگفرش مسیر اصلی ۳، ۵ کیلومتری تفرجگاه، نصب پیکره های مفاخر آذربایجان، نصب المانهای متعدد، رستوران بام تبریز، کافی شاپ ها، مبلمان شهری، اجرای آبراه در طول مسیر سنگفرش، احداث پایگاه امداد و نجات کوهستان و سایر خدمات رفاهی تفریحی بر زیبایی های این تفرجگاه افزوده و آن را به بزرگترین تفرجگاه کوهستانی کشور تبدیل کرده است که همه روزه میزبان گردشگران داخلی و خارجی و اهالی بومی منطقه است.

 

روستای گردشگری و بوم‌گردی دند با هدف توسعه صنعت گردشگری در سه فاز اقامتی، کارگاهی و نمایشگاهی در حال اجراست. ایجاد بازارچه های دائمی فروش محصولات و تولیدات خانگی، دامی، لبنیاتی، صنایع دستی و هنری روستاییان و عشایر همچنین محل‌های خاص برای احیای فرهنگ، سنن و بازی های روستایی و ایجاد موزه، رستوران ها، محل های متعدد پذیرایی و پیش‌بینی محلی برای برگزاری نمایشگاه کشوری در حوزه روستا و عشایر در نظر گرفته شده است.

دهکده گردشگری و بوم‌گردی دند برای ۵۰ واحد مسکونی طراحی شده و ۱۵ واحد آن به بهره‌برداری رسیده است. هر خانه روستایی با صنایع دستی و هنری روستاییان تزئین شده و حداقل یک اتاق مهمان برای اقامت روزانه و شبانه دارد.

 

انتهای پیام/


[ad_2]