تنوع طلبی؛ رد پای نفر سوم در زندگی زناشویی / بلایی از جنس خانمان سوز
تنوع طلبی؛ رد پای نفر سوم در زندگی زناشویی / بلایی از جنس خانمان سوز
رد پای نفر سوم در زندگی زناشویی، پدیده شومی است که با یک چشم بر هم زدن، خانواده‌ها را از هم پاشیده و حس تعهد میان زوجین را به باد فراموشی می‌سپارد.

قلم پرس:  شنیده‌ایم انسان‌ها موجودات تنوع طلبی هستند اما گاهی همین تنوع طلبی، کار دست زوجین می‌دهد بدین گونه که آخر و عاقبتی به جز متارکه برای آنان رقم نمی‌زند زوجینی که با هزاران امید و آرزو دل بر مهر همدیگر می‌بندند تا عمری با هم زندگی کنند اما وای از آن روزی که حس‌های پرشور گریبان‌گیر هر یک از زوجین گردد درست در همین‌جا باید گفت خودم اینجا و دلم در جای دگر است.

عوامل متعددی از جمله فضاهای مجازی، ماهواره‌ها، پوشش‌های نامناسب و تحریک کننده در جامعه، بستر را برای خیانت زوجین هموار می‌سازد تنوع طلبی جنسی، پدیده خانمان سوزی است که خیانت را با رنگ و لعاب بیشتری به تصویر می‌کشد و بنیان خانواده را متزلزل می‌سازد.

تمایل کلی فرد به تغییر روند زندگی

مهدی صدقی روانشناس بالینی در گفت و گو با خبرنگار فارس، تنوع طلبی و نیاز مداوم به تغییرات در زندگی را از ویژگی‌های زندگی شخصی هر انسانی دانست و افزود : از آنجایی که تنوع طلبی افراد، اغلب در زمینه تمایلات جنسی خود را نشان می‌دهد از این رو توجه به این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است درست در این زمان، تنوع طلبی برای انسان مشکل ساز و زندگی‌اش را تحت تأثیر قرار می‌دهد که می‌تواند اثرات مخربی بر روی زندگی شخصی یا زناشویی فرد بگذارد.

ناتوانی و عدم رضایت جنسی

وی ادامه داد : مشکل تنوع طلبی جنسی از جمله معضلاتی است که گریبان‌گیر جامعه ما شده  و روز به روز شاهد اثرات مخرب این بیماری در روند زندگی زوج‌ها و جوانان تنوع طلب و ایده‌آل گرا هستیم که از نظر روانشناختی، آمادگی کافی برای شروع یا ادامه زندگی در آنها دیده نمی‌شود اما بیشترین تأثیر این پدیده در اکثر جوانانی که قبل از ازدواج، روابط متنوعی داشته‌اند خود را نشان می‌دهد بدین گونه که یا تن به ازدواج نداده و نمی‌توانند گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنند یا بعد از ازدواج نمی‌توانند باقی عمر خود را تنها با یک نفر زیر یک سقف زندگی کنند.

صدقی، از موضوعاتی که در باب تنوع طلبی جنسی بین زوجین می‌توان به آنها اشاره کرد را چنین بیان می‌کند : مشکلات عاطفی-رفتاری مردان و زنان که ناتوانی جنسی و عدم رضایت جنسی از مهم‌ترین آن‌هاست هم چنین می‌توان به فقدان جذابیت‌های مورد انتظار از جمله رضایت از تناسب اندام همسر، برآورده نشدن نیازهای عاطفی و تفاوت در سلیقه‌ها و چالش‌های ناشی از تفاوت‌ها، تماشای فیلم‌های پورن و مبتذل، پوشش و آرایش نامناسب و شهوت انگیز، دیدن روابط جنسی نامعقول نیز اشاره کرد.

وی، پخش سریال‌های ماهواره‌ای بر محور خیانت را از اصلی‌ترین عللی می‌داند که در جامعه ما رخنه کرده و می‌افزاید : علاوه بر آثار نامطلوب و کم‌رنگ کردن روابط، احترام بین افراد خانواده و حجب و حیای زندگی  را رفته رفته از بین می‌برد و با دور کردن زوجین از زندگی سالم خود و آسیب‌پذیر ساختن جو خانواده و با ایجاد هیجانات کاذب و ساختن یک زندگی خیالی و دور از فرهنگ موجود، زوجین را به سمت خیانت سوق داده که عواقب خطرناک آن در نهایت به طلاق ختم می‌شود که این نیز به نوبه خود باعث مشکلات اجتماعی فراوانی می‌شود.

مردان تنوع طلب‌ترند یا زنان ؟

اینکه مردان تنوع طلب‌اند یا زنان، به نظر می‌رسد که مردان تنوع طلب‌ترند اما با نگاهی دقیق‌تر به فرهنگ برخی جوامع درمی‌یابیم که این تنوع طلبی بخاطر رفاه حال مردان در همان جوامع است که نسبت به زنان جامعه از آزادی‌های عمل بیشتری برخوردارند و به دلیل اینکه بیشتر در سطح جامعه هستند در معرض خطا و آسیب‌های اجتماعی قرار گرفته‌اند که همین مورد باعث اعتراض جنبش‌های زنان و فعالان امور خانواده در جامعه ما نیز بوده است .

این روانشناس بالینی، گسترش فرهنگ‌سازی زندگی زناشویی در جامعه را از راه‌های پیشگیری از تنوع طلبی دانست و خاطرنشان کرد :  از این رو باید جوانان را با برخی حس‌های اذیت کننده و باید و نبایدهایی که از کودکی به آنها القا شده به زندگی جدید و ازدواج سوق ندهیم چرا که ابتدا باید آموزش‌های مناسب در انتخاب شریک زندگی را یاد بگیرند و تصورات اشتباه، قدیمی و باورهای نادرست از ازدواج را دور ریخته تا با تنوع طلبی و سردمزاجی روبرو نشده و از کودکی تغییرات مثبت در زندگی را به فرزندان آموزش دهیم.

شناخت تنوع طلبی در عشق

صدقی دیگر راه‌های پیشگیری از تنوع طلبی جنسی را چنین بیان می‌کند : صحبت زوجین با یکدیگر در صورت عدم رضایت جنسی از روابط زناشویی با همدیگر برای برآورده ساختن زندگی شاد جنسی بسیار مؤثر است چرا که شناخت تنوع طلبی در عشق، برای هر یک از زوجین لذت بخش است و هر دو طرف از رابطه جنسی، روابط بین کلامی و رفتاری همدیگر رضایت مند خواهند بود.

وی در پایان رعایت فانتزی‌های جنسی، اخلاقی و رفتاری زوجین را در جهت برآورده ساختن رویاهای منطقی معقول و زندگی امن مؤثر دانست و تصریح کرد : این عامل باعث می‌شود احساس ناامنی و ایجاد بی‌مهری در رابطه از بین رفته و در نهایت اینکه سطح انتظارات را از یک زندگی، چه در مسایل زناشویی و چه در مسایل مادی و معنوی معقولانه به کار ببرند تا هر کدام از طرفین احساس ناتوانی در خود نپروراند که در این صورت اعتماد به نفس زوجین را تخت تأثیر قرار داده  که در صدد جبران این حس اذیت کننده ممکن است مشکلات جبران‌ناپذیری به وجود آید.

در همین جامعه خودمان، خانواده‌هایی هستند که به دلیل وجود نفر سوم از هم پاشیده شده‌اند به این جهت به سراغ یکی از افرادی رفتم که سالهاست سایه شوم خیانت را بر زندگی خود تحمل می‌کند شاید سخن گفتن از این پدیده شوم و ویران‌گر برای هر کسی راحت نباشد اما  هر چه که بود برای چند دقیقه‌ای با من هم صحبت شدند.

معصومه، مادری است که ۱۰ سالی می‌شود  به خیانت همسرش پی برده است اما بخاطر تنها دخترش مجبور به ادامه این زندگی است.

در اوایل، زندگی مرفه و خوبی داشتم اصلا به خیانت از سمت شوهرم فکر نمی‌کردم چرا که بر این  باور بودم که همسرم هیچ‌وقت به من خیانت نمی‌کند هر ثانیه زندگی من درد و رنج است وقتی از خیانت همسرم مطلع شدم به خانه‌ پدری رفتم و تصمیم به طلاق داشتم و توسط وکیل، اقدامات لازم را انجام داده بودم اما تنها به دلیل دخترم از این فکر منصرف شدم و به خانه خودم بازگشتم اما باید بگویم که من در ذهن و قلب خودم همسرم را طلاق داده‌ام.

روانشناسان معتقدند گاهی زوجین چنان تحت تأثیر این علل قرار می‌گیرند که زندگی توافقی را برای خیانت همدیگر انتخاب کرده و به این نتیجه می‌رسند که توافقی در کنار یکدیگر اما جدا از هم زندگی شخصی داشته باشند و تنها به اسمی در شناسنامه همدیگر قانع باشند که این امر از شدیدترین عواقب تنوع طلبی به شمار می‌رود .

متأسفانه اکنون در جامعه ما این پدیده بیشتر و بیشتر می‌شود و من اولین و آخرین کسی نخواهم بود که از خیانت همسر رنج می‌برد ولی مشکل بدی است که خانواده‌ها را از هم پاشیده و نسبت به هم سرد می‌کند.

افزایش آنومی اجتماعی با تضعیف خود کنترلی و بهم خوردن تجانس فرهنگی

امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس مطرح کشور در گفت و گو با خبرنگار فارس، ضمن تأکید بر اینکه با کم‌رنگ شدن معنویات و کاهش باور، اعتقادات و ارزش‌های دینی، سنتی و هنجاری جامعه، تنوع طلبی چه در مردان و چه زنان افزایش پیدا می‌کند تصریح کرد : از دیگرعوامل این امر می‌توان به دوستی‌های قبل از ازدواج اشاره نمود تنوع طلبی جنسی را باید استان به استان مطرح کرد چرا که در شهرهای مهاجرپذیر با بهم خوردن تجانس فرهنگی و رفت و آمد زیاد، کنترل و نظارت جامعه کاهش یافته و در نتیجه خود کنترلی تضعیف می‌گردد.

وی، ازدواج‌های اجباری، نارضایتی جنسی، فیلم و سریال‌های ترکیه‌ای را از علل افزایش تنوع‌طلبی دانست و خاطرنشان کرد : تنوع طلبی جنسی، یک بیماری فرهنگی را شکل داده است رابطه نامشروع یا تنوع طلبی جنسی، با سابقه چند هزار ساله امروزه نیز توسط رسانه‌های گروهی، پخش سریال و فیلم از ماهواره افراد را تنوع‌طلب‌تر بار می‌آورد.

این جامعه شناس در خصوص صدمات تنوع طلبی جنسی به ما می‌گوید : اولین صدمه تنوع طلبی جنسی  به هم خوردن بنیان خانواده است با شکل نگرفتن خانواده علاوه بر به هم خوردن نهادهای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی، ارزش‌های و هنجارهای فرهنگی از نسل گذشته به آینده نیز منتقل نمی‌شود زیرا اقتصاد خانواده زمانی شکوفا می‌شود که خانواده تشکیل گردد آن هم به شرطی که ازدواجی موجه باشد.

قرایی مقدم در پایان، ضمن تأکید بر اینکه فروپاشی خانواده از لحاظ سیاسی نشان دهنده ناتوانی حکومت در به وجود آوردن تمهیدات لازم جهت دوام و ثبات خانواده است افزود : تنوع طلبی صدمات جبران ناپذیری بر ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی وارد  آورده  و جامعه را به فساد می‌کشاند و فرزندان چنین زنانی بالطبع به انواع آسیب‌های اجتماعی مساعدتر هستند اینگونه افراد از لحاظ روحی- روانی بیمار هستند و خود با زیر پا گذاشتن ارزش و هنجارها می‌دانند به چه سرنوشتی دچار خواهند شد.

تنوع طلبی جنسی، پدیده‌ای است که بلای خانمان سوز نام گرفته اما باید گفت اگر زوجین با شناخت کافی از همدیگر زندگی  خود را آغاز کنند و توجه ببشتری در تمام ابعاد زندگی مشترک داشته و هرگونه نیازهای همدیگر را تکامل بخشند قطعاً دیگر شاهد سایه شوم خیانت در زندگی زوجین نخواهیم بود.

  • نویسنده : آناهیتا رحیمی