تمامی مدیران اجرایی، مکلف به همکاری با دهیاران هستند
تمامی مدیران اجرایی، مکلف به همکاری با دهیاران هستند
استاندار آذربایجان شرقی گفت: دهیاران در فرآیند توسعه، نقش بسیار مهمی ایفا می کنند و به همین دلیل باید از این آنان به عنوان پیشگامان توسعه در روستاها نام برد.

محمدرضا پورمحمدی در آیین نکوداشت روز دهیار با قدردانی از تلاش تمامی دهیاران استان در رفع مشکلات روستاها توجه به توسعه روستایی را از اصلی ترین سیاست‌های دولت تدبیر و امید قلمداد کرد و افزود: متاسفانه در گذشته، آن چنان که باید و شاید به توسعه روستاها توجه نشده و به دلیل افزایش عوامل دافعه در این محیط‌ها، شاهد سرریزی جمعیت روستایی به شهرهای بزرگ هستیم.

وی به تبعات افزایش مهاجرت بی رویه از روستا به شهر در گذشته نیز اشاره کرد و گفت: مهاجرت، امری مذموم و نگران کننده نیست و در آیات و روایات نیز بر اهمیت این موضوع تاکید شده است ولی مهاجرت جمعیت فعال و جوان روستایی به شهرها، حاکی از کمبود امکانات در روستاها است که دولت تدبیر و امید در این راستا، اقدامات بسیار ارزنده‌ای انجام داده و در برخی از روستاهای استان، شاهد مهاجرت معکوس به محیط های روستایی هستیم.

استاندار آذربایجان شرقی در همین راستا لازمه مهاجرت معکوس از شهر به محیط روستایی را ایجاد تعادل در امکانات شهری و روستایی دانست و تصریح کرد: تلاش برای توسعه اشتغال روستایی و ایجاد درآمد پایدار برای روستاییان نیز یکی دیگر از اولویت های دولت و مدیریت ارشد استان است که در این زمینه نیز برنامه هایی از سوی دولت در دست اجراست.

پورمحمدی در ادامه، تعداد کل روستاهای دارای سکنه استان را دو هزار و ۷۰۸ روستا اعلام و تصریح کرد: در حال حاضر، یک میلیون و ۹۱۰ هزار نفر که معادل با ۲۷ درصد جمعیت استان است در روستاها زندگی می کنند و دهیاران زحمتکش استان در بیش از یک هزار و ۹۴۶ دهیاری، مشغول خدمات رسانی به روستاییان عزیز استان هستند.

تمامی مدیران اجرایی، مکلف به همکاری با دهیاران هستند

وی از تمامی دهیاران به عنوان نمایندگان خود در روستاها نام برد و افزود: تمامی مدیران اجرایی ، مکلف به همکاری با دهیاران برای حل مشکلات روستاها هستند و مدیریت ارشد استان نیز در این زمینه از هیچ حمایت و تلاشی، دریغ نخواهد کرد.

توجه ویژه دولت به اشتغال روستایی با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، واریز ۶۴۰ میلیارد تومان به حساب دهیاری های استان از ابتدای دولت تدبیر و امید تا کنون، ضرورت توجه به مشاغل مکمل همچون صنایع دستی در روستاها  و … از دیگر تاکیدات پورمحمدی در این جلسه بود.

رحمتی: ۲۷ درصد جمعیت استان، روستانشین هستند

رحمتی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار نیز در این جلسه با اشاره به برخی از مهمترین اقدامات انجام شده در روستاهای استان پس از استقرار دولت تدبیر و امید گفت: تغییر رویکرد دولت در بخش روستایی، مشهود است و خوشبختانه در دولت دوازدهم، توجه صرف به اقدامات عمرانی و رفاهی به سمت مسائلی همچون سرمایه گذاری، تامین معیشت پایدار روستایی و توانمندسازی اقشار مختلف روستاییان، سوق پیدا کرده است.

وی افزود: بیش از یک میلیون نفر و نزدیک به ۲۷ درصد از جمعیت استان، روستانشین نشین هستند و توانمندسازی این قشر می تواند نوید بخش تسریع در حرکت به سمت توسعه اقتصادی روستاها و مهاجرت معکوس از شهر به روستا باشد.

توجه به استفاده از ظرفیت جوانان مستعد و تحصیل کرده در روستاها، توجه کافی به تقویت تمامی روستاهای استان در دو بعد فکری و مالی و همچنین توجه به توسعه گردشگری و بوم گردی در روستاها از دیگر موضوعاتی بود که رحمتی در این جلسه به آن ها اشاره کرد.

کرمی: دهیاران استان با کمترین منابع مالی، در حال خدمت به مردم هستند

کرمی، مدیرکل امور روستایی استانداری نیز در این جلسه با اشاره به نامگذاری ۱۴ تیرماه به نام” روز دهیار” از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۷۷ عنوانکرد: دهیاران استان با کمترین امکانات و بیشترین سطح از توقعات و انتظارات مردم، در حال ارائه خدمت هستند.

وی از توجه ویژه دولت به تقویت روستاها و دهیاران خبر داد و اظهار کرد: اعتبار واریزی به حساب دهیاری های استان از سال ۸۲ تا ۹۲، ۱۶۲ میلیارد تومان بود که خوشبختانه در طول فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم به بیش از ۶۴۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی همچنین از واریز ۳۰ میلیارد تومان به حساب روستاهای فاقد دهیاری در استان توسط دولت خبر داد.

گفتنی است در این آیین، نمایندگان فرمانداران، بخشداران و دهیاران نیز به بیان سخنان و دیدگاه‌های خود در حضور استاندار پرداختند و در پایان این مراسم، تعدادی از دهیاران نمونه در بخش ملی و استانی با حضور دکتر پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی، دکتر مسعود پزشکیان، نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی و آیت الله هاشمزاده هریسی، نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری تجلیل شدند.