تلاش برای تامین ثبات و امنیت منطقه، وظیفه دینی و شرعی و تامین کننده منافع ایران و ترکیه و جهان اسلام است
تلاش برای تامین ثبات و امنیت منطقه، وظیفه دینی و شرعی و تامین کننده منافع ایران و ترکیه و جهان اسلام است

رییس جمهوری اسلامی ایران، توسعه همه جانبه سطح روابط و همکاری میان تهران – آنکارا را مورد تاکید مقامهای ارشد دو کشور دانست و تصریح کرد: تاریخ، دین، فرهنگ و منافع مشترک دو ملت، شتاب در روند مناسبات دوجانبه و بویژه رساندن حجم مبادلات تجاری دو کشور به مرز ۳۰ میلیارد دلار را ضروری می […]

رییس جمهوری اسلامی ایران، توسعه همه جانبه سطح روابط و همکاری میان تهران – آنکارا را مورد تاکید مقامهای ارشد دو کشور دانست و تصریح کرد: تاریخ، دین، فرهنگ و منافع مشترک دو ملت، شتاب در روند مناسبات دوجانبه و بویژه رساندن حجم مبادلات تجاری دو کشور به مرز ۳۰ میلیارد دلار را ضروری می سازد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی که عصر شنبه در پایان مراسم امضای هشت سند همکاری میان تهران و آنکارا  در جمع خبرنگاران صحبت می کرد، با قدردانی از میهمان نوازی دولت و ملت ترکیه از هیات ایرانی،تاکید کرد: راه برای همکاری همه جانبه میان ایران و ترکیه هموار است.

دکتر روحانی با  اشاره به برگزاری سومین نشست شورای همکاری های راهبردی تهران و آنکارا و مذاکرات رسمی خود با رییس جمهوری ترکیه گفت: دو کشور مصمم هستند روابط خود را در همه عرصه ها گسترش و توسعه دهند.

رییس جمهوری، اقتصاد های ایران و ترکیه را مکمل یکدیگر خواند و اظهارداشت: در سالهای گذشته برای تعمیق روابط ، گام های خوبی برداشته شد اما شرایط تحریم و اقتصاد جهانی، در این مسیر مانع ایجاد کرد که اکنون و در دوره پسا تحریم و پسابرجام باید برای رسیدن به اهداف مشترک ، به سرعت موانع مسیر همکاری ها را برداشت.

دکتر روحانی به تصمیمات دو کشور برای تقویت همکاری های بانکی و ایجاد خطوط اعتباری اشاره کرد و گفت: تصمیم گرفتیم روابط بانکها را توسعه دهیم و بانکهای ترکیه می توانند شعباتی درتهران داشته باشند.همکاری بورس های تهران و استانبول نیز در بازار سرمایه ، تحول مثبت و خوبی را میان دو کشور بوجود خواهد آورد.

رییس جمهوری به موضوع  همکاری های گمرگی ، پنجره واحد و تسهیل عبور و مرور کامیون ها در مرزهای دو کشور اشاره کرد و افزود: روسای دو کشور با انتخاب نمایندگانی تام الاختیار ، آنان را مامور کردند که موانع را هر چه سریعتر برطرف کنند تا دوره زمانی توقف کامیون های دو کشور در گمرک ، به حداقل ممکن برسد.

دکتر روحانی همچنین همکاری در بخش راههای دریایی ، زمینی و هوایی برای شتاب دادن به روند تجارت میان دو کشور را  مورد تاکید قرار داد و گفت: باید بخش های خصوصی دو کشور را برای سرمایه گذاری های مشترک جهت صادرات به کشورهای  ثالت بویژه در زمینه انرژی، تشویق کنیم.

رییس جمهوری در ادامه به همکاریهای تهران – آنکارا در بخش انرژی پرداخت و گفت: جمهوری اسلامی ایران به ترکیه اطمینان داد که می تواند امنیت انرژی این کشور را در زمینه نفت، گاز و برق و محصولات پتروشیمی تضمین و نیازهایش را تامین کند.

دکتر روحانی، همکاری در حوزه صنعت گردشگری را یکی از موضوعات مورد تاکید مقامهای دو کشورعنوان کرد و افزود: دو کشور می توانند برای جذب گردشگران کشورهای ثالث همکاری نمایند. ترکیه با توجه به تجربیاتی که دارد این فرصت را خواهد داشت تا در بخش زیرساخت های مرتبط با گردشگری ایران سرمایه گذاری کند.

رییس جمهوری با اشاره به اشتراکات فرهنگی دو کشور اظهارداشت: باید روابط بخشهای فرهنگی و دانشگاهی دو کشور توسعه یابد و در این زمینه تبادل استاد و دانشجو و همکاری های پژوهشی مشترک در بخش فناوری نوین که هر دو کشور دارای پیشرفت های خوبی در این حوزه  بوده اند ، ضروری است.

مسایل منطقه ای و بین المللی نیز از دیگری موضوعاتی بود که دکتر روحانی به عنوان یکی از سرفصل های گفت وگوهای خود با رییس جمهوری ترکیه ذکر کرد.

دکتر روحانی اظهارداشت: مردم یمن با کشتار بی رحمانه ای مواجه اند، در سوریه نیز همچنان کشته شدن انسان های بیگناه ادامه دارد و عراق نیز ثبات مطلوبی ندارد و این روند در برخی کشورهای منطقه نیز وجود دارد و در این شرایط ایران و ترکیه به عنوان وظیفه ای دینی و شرعی که تامین کننده منافع دو کشور و جهان اسلام نیز هست ، باید برای ثبات و امنیت منطقه  تلاش کنند.

رییس جمهوری تصریح کرد: ایران و ترکیه در این اصول که مرزهای کشورها باید ثابت بماند، تجزیه در هیچ کشوری پذیرفتی نیست، کشتار و جنگ باید متوقف شود،  با تروریسم به هر شکل و نام باید قاطعانه و جدی مبارزه شود و اینکه قدرتهای خارجی حق دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه را ندارند و سرنوشت هر کشوری باید توسط مردم همان کشورها رقم بخورد ، اتفاق نظر دارند.

دکتر روحانی در عین حال با تایید برخی اختلاف نظرهای جزئی در مسایل منطقه  میان دو کشور گفت: این اختلاف نظرهای جزئی نیز طبیعی است و ما  برای رایزنی بیشتر و بویژه برای مبارزه با تروریسم و معرفی درست اسلام به جهان ، آماده ایم.

رییس جمهوری ، در ادامه با تاکید بر اینکه ” اسلام هراسی توطئه صهیونیستی است “، اظهارداشت: دو کشور با معرفی اسلام رحمانی و واقعی، باید  با اسلام هراسی مبارزه کنند.

دکتر روحانی همچنین در بخش نخست سخنان خود ، با تبریک ریاست دوره ای ترکیه بر سازمان همکاری اسلامی گفت: تلاش برای حفظ وحدت در جهان اسلام و رفع ظلم رژیم صهیونیستی  و احقاق حقوق ملت مظلوم فلسطین  از اهداف مهم سازمان همکاری اسلامی است و جمهوری اسلامی ایران تا زمانی که این سازمان این اهداف اساسی خود را دنبال می کند، در کنار آن باقی خواهد ماند.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه در مذاکرات امروز سه هدف را جزو اولویت های این سازمان قرار دادیم، گفت:ارتقاء و معرفی نقش زنان مسلمان در جامعه اسلامی و معرفی جایگاه بلند بانوان در حقوق و فرهنگ اسلام به جهانیان  نخستین هدف مورد تاکید ما بود. متاسفانه اسلام در این زمینه مظلوم واقع شده و واقعیت حقوق زنان که مورد تاکید دین مبین اسلام و پیامبر عظیم الشان (ص) است به فراموشی سپرده شده و در افکار عمومی جهانیان تحریف شده است.

دکتر روحانی افزود: مبارزه با افراط گرایی ، خشونت و تروریسم و دنبال کردن طرح ویو دومین نکته مورد تاکید بود که برای هر دو کشور و جهان اسلام اهمیت دارد .مساله سوم نیز ضرورت تقویت  وحدت دنیای اسلام و تقریب میان مذاهب اسلامی بود و اینکه به جهانیان بگوییم هویت ما شیعه و سنی نیست، هویت ما اسلامی بودن ما است ؛ اسلامی که با عطوفت و اخوت توام است و امیدوارم در دوره ریاست ترکیه بر سازمان همکاری اسلامی ، بتوانیم این اهداف بلند را دنبال کنیم.

“رجب طیب اردوغان” رییس جمهوری ترکیه نیز در این نشست مشترک خبری با خیر مقدم به دکتر روحانی و هیات همراه ایشان و با اشاره به اهتمام ویژه ترکیه برای توسعه روابط  با ایران در کلیه زمینه های سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی ، اظهارداشت: امروز در شورای همکاری های راهبردی، راههای توسعه شتابان روابط  دو کشور را مورد بحث و بررسی قرار داده و دو طرف در راستای افزایش سطح همکاری های همه جانبه اشتراک نظر داریم و با گام های جدی می توانیم سطح همکاری های خود را به سرعت به رقم ۳۰ میلیارد دلار برسانیم.

رییس جمهوری ترکیه با تاکید بر حمایت از سرمایه گذاری های مشترک، گفت: باید سرمایه گذاران خود را به سرمایه گذاری های مشترک تشویق کنیم و امروز به توافق رسیدیم که همکاری های خود را در برطرف کردن موانع موجود در مسیر توسعه روابط تهران – آنکارا  بویژه در زمینه های تجارت ، حمل و نقل و گمرک  ، افزایش دهیم .

وی تاکید کرد : ایران و ترکیه فراتر از روابط همسایگی، دو کشور برادر هستند و می توانند همکاری های سازنده ای در سطح دوجانبه و منطقه ای داشته باشند.

اردوغان در ادامه به گفت و گوهای خود با دکتر روحانی در زمینه مبارزه با تروریسم و افراط گرایی اشاره کرد و گفت: دو طرف تصمیم گرفتیم برای مبارزه با این دو معضل ، همراه با هم تصمیم گیری کنیم و در این راستا از اشتراک نظر برخوردار هستیم و باید در مسیر جلوگیری از  ادامه خونریزی در منطقه بویژه در سوریه و عراق پیشرو باشیم .

رییس جمهوری ترکیه خاطرنشان کرد: اتحاد اسلامی تنها راه موجود برای غلبه بر مشکلات است .

وی تصریح کرد : در زمینه مبارزه با تروریسم به همکاری بین المللی نیاز است و در این زمینه نباید مسامحه ای انجام شود و همانند ایران معتقدیم که تروریسم خوب و بد وجود ندارد.

اردوغان تاکید کرد: مصمم هستیم با تقویت روابط سیاسی دو کشور اختلاف نظرهای خود را به حداقل و اتفاق نظرهایمان را به حداکثر برسانیم.