تعهدات مس برای جبران خسارت به جنگل‌‎های ارسباران/  از ایجاد پایگاه اطفای حریق محل فرود هلی کوپتر تا باند هواپیما
تعهدات مس برای جبران خسارت به جنگل‌‎های ارسباران/  از ایجاد پایگاه اطفای حریق محل فرود هلی کوپتر تا باند هواپیما
مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی از تعهد شرکت ملی مس ایران از ایجاد پایگاه اطفای حریق محل فرود هلیکوپتر و باند نشست و برخاست هواپیمای محلول پاش جبران خسارات ناشی از تخریب اراضی ملی در جنگل‌های ارسباران خبر داد.

به گزارش قلم پرس، سیروس داودی امروز در گفت و گو با خبرنگاران در تبریز با بیان اینکه برابر تفاهم صورت گرفته با شرک ملی مس برای جبران خسارات ناشی از تخریب اراضی ملی و ایفای مسئولیت اجتماعی (جنگل‌های ارسباران) در تیر ماه امسال خبر داد و اظهار کرد: بر اساس این تفاهم مجموعه مس سونگون متعهد شده علاوه بر پرداخت جرائم، نسبت به جنگل‌کاری ۴۰۰ هکتار زمین و ۱۰ سال نگهداری آنها نیز اقدام کند که منابع طبیعی نیز طرح آن را داده است.

مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان شرقی ایجاد پایگاه اطفای حریق در ۷.۵ هکتار از اراضی روستای خوینه رود ورزقان را از دیگر تعهدات شرکت ملی مس در این تفاهم نامه عنوان و تصریح کرد: کلنگ زنی این پروژه که محل فرود هلیکوپتر و باند نشست و برخاست هواپیمای محلول پاش نیز در آن دیده شده، صورت گرفته و مجموعه مس سونگون بر اساس تفاهم نامه متعهد شده این پایگاه را در یک و نیم سال یعنی تا پایان سال آینده احداث کند.

وی خاطرنشان شد: البته هر چند ما بسیج سازندگی را برای ساخت این پایگاه معرفی کرده‌ایم اما تا کنون اقدامی از سوی شرکت ملی مس در این خصوص صورت نگرفته و در صورتی که به تعهدات خود عمل نکنند، طبق تعهداتی که مدیران این شرکت در تفاهم نامه تیر ماه داده‌اند، اقدام قانونی لازمه به عمل خواهد آمد.

داودی با اشاره به تشکیل کار گروهی توسط استاندار آذربایجان‌شرقی با حضور کلامی معاون اقتصادی استانداری و بهروزی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان برای پیگیری اجرای این تفاهم نامه گفت: معدن مس سونگون اخیرا نیز درخواست‌هایی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای داشته که قرار شده با در نظر گرفتن الزامات منابع طبیعی مورد بررسی قرار گیرد.

 

منطقه ارسباران در شمال غربى آذربایجان‌شرقى مشتمل بر چهار شهرستان اهر، کلیبر، ورزقان و جلفا، یکى از سحرانگیزترین مناطق کشور و جلوه‌گاه شکوه طبیعت در سرزمین اسلامى ایران است. کوههاى صعب‌العبور و سر به آسمان کشیده ارسباران موجب شده است که این منطقه، سالهاى متمادى بافت طبیعى خود را حفظ کرده و چهره استوارش از گزند حوادث روزگار مصون بماند.

ارسباران به خاطر وجود کوههاى سرسبز، جنگل‌هاى زیبا، مراتع غنى و رودهاى پرآب، از زیبایى دل‌انگیزى برخوردار است و مى‌توان گفت کانون تجمع زیبایى، شکوه و عظمت طبیعت، قدمت تاریخى، تنوع گونه‌هاى گیاهى و جانورى است.

جنگل‌هاى ارسباران با ۱۳۰ هزار هکتار وسعت که از شهرت جهانى برخوردار است در مناطق کلیبر، میشه‌پاره، منجوان شرقى و غربى، دیزمار شرقى و کیوان گسترده شده و داراى بیش از ۱۸۰ گونه درختى و درختچه‌اى است. بخشى از جنگل‌هاى این منطقه با وسعت ۷۸ هزار و ۵۶۰ هکتار در محدوده شهرستان کلیبر قرار دارد و در سال ۱۹۷۶ در شمار اندوختگاههاى زیست کره برنامه انسان و کره مسکون (MAB) قرار گرفته، محل انحصارى رویش گونه‌هاى نادرى از گیاهان و یگانه زیستگاه یکى از نادرترین پرندگان به نام سیاه خروس است.

همچنین پناهگاه و جنگل معروف آنزا در شهرستان کلیبر با گونه‌هاى مختلف حیات وحش نیز از سوى این برنامه وابسته به سازمان ملل، به عنوان یکى از مناطق جنگلى ارزشمند جهان معرفى شده است.

مراتع ارسباران با ۶۷۴۰۰ هکتار وسعت علاوه بر اینکه رویشگاه گونه‌هاى متنوع گیاهى است مهمترین منبع تغذیه دام عشایر منطقه محسوب مى‌شود. پوشش گیاهى مراتع ارسباران بسیار متنوع است به طورى که بیش از ۷۵۵ گونه آن فقط در منطقه حفاظت شده شناسایى شده است.

به استناد آثارى که اخیرا در مناطق سونگون و لیقان کشف شده ارسباران مهد تمدن انسانها در دوران پیش از تاریخ بوده و به گواهى آثار بسیارى که از دوره‌هاى مختلف تاریخى از انسانهاى اولیه و همچنین سنگ نوشته‌ها در این سرزمین به یادگار مانده، منطقه‌اى است که ریشه در اعماق تاریخ دارد و در زمانهاى دور شاهد جریان زندگى و تحولات تاریخى بوده است.

برخى از بناها و آثار به یادگار مانده از دورانهاى پیش در منطقه ارسباران عبارتند از: مجموعه تاریخى ـ فرهنگى آرامگاه شیخ شهاب‌الدین اهرى، بازار اهر، مسجد جامع اهر یادگار دوره سلجوقیان و اتابکان آذربایجان، قلعه کلهر، قلعه چوشون، قلعه بابک و دهها اثر تاریخى ـ فرهنگى دیگر که داراى ارزشهاى فرهنگى و تاریخى در سطح جهانى هستند.

پایان پیام/