تظاهرات مردم ترکیه در حمایت از دولت اردوغان
تظاهرات مردم ترکیه در حمایت از دولت اردوغان

صدها هزار تن از مردم ترکیه در حمایت از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور، به خیابان‌های استانبول آمده‌اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این تظاهرات روز یکشنبه (۱۷ مرداد)، حدوداً سه هفته پس از کودتای نافرجام اخیر در ترکیه برگزار شد. در کودتای نافرجام ترکیه گروهی از نیروهای ارتش این کشور با هدف سرنگونی […]

صدها هزار تن از مردم ترکیه در حمایت از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور، به خیابان‌های استانبول آمده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این تظاهرات روز یکشنبه (۱۷ مرداد)، حدوداً سه هفته پس از کودتای نافرجام اخیر در ترکیه برگزار شد.

در کودتای نافرجام ترکیه گروهی از نیروهای ارتش این کشور با هدف سرنگونی دولت یک عملیات نظامی را در استانبول و آنکارا آغاز کرده بودند که  با همکاری مردم و نیروهای امنیتی خنثی شد؛ در جریان این کودتا حدود ۳۰۰ تن کشته و هزار نفر زخمی شدند.

پس از آن دولت آنکارا موج گسترده‌ای از بازداشت‌ها را آغاز کرد؛ دولت اردوغان تاکنون بیش از ۶۰ هزار نفر از نیروهای نظامی، پلیس، قضات، اساتید دانشگاه و معلمین و کارمندان دولت را بازداشت و تعلیق کرده و یا تحت پیگرد قرار داده است.

این تظاهرات با عنوان «دموکراسی و شهدا» در میدان ینی‌کاپیِ استانبول برگزار شد و حدود ۱۵ هزار نیروی پلیس نیز مسئولیت برقراری امنیت آن را برعهده داشتند.

به گزارش برخی رسانه‌ها، حدود ۳٫۵ میلیون نفر در این تظاهرات شرکت کردند.

بن‌علی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه، پیش از برگزاری این تظاهرات گفته بود: «روحِ یک ملت، یک پرچم، یک میهن و یک کشور در سراسر این راهپیمایی جریان خواهد داشت.»

منبع: پرس تی وی فارسی

تصاویر زیر از این راهپیمایی از خبرگزاری رویترز انتخاب شده است:

ترکیه57c0194d-046d-4d40-b522-9d2e34e52d5c b5a899b1-ddf2-4549-aa7b-d012331494ef b066c952-f25d-489a-822f-f22d0771139c