تصمیم گیری بدون توجه به آمار به معنای حرکت در تاریکی است
تصمیم گیری بدون توجه به آمار به معنای حرکت در تاریکی است

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی مهم ترین مشکل مدیریتی کشور را عدم استفاده سیاستگذاران از داده های دقیق دانست. به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری خانه ملت، مسعود پزشکیان امروز (دوشنبه، اول آبان ماه) که در همایش بزرگداشت آمار و برنامه ریزی حضور یافته بود با اشاره به اهمیت نقش آمار در کشور […]

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی مهم ترین مشکل مدیریتی کشور را عدم استفاده سیاستگذاران از داده های دقیق دانست.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری خانه ملت، مسعود پزشکیان امروز (دوشنبه، اول آبان ماه) که در همایش بزرگداشت آمار و برنامه ریزی حضور یافته بود با اشاره به اهمیت نقش آمار در کشور گفت: بنا به گفته مسئولان ارشد نظام جمهوری اسلامی تصمیم گیری بدون آمار امکان پذیر نیست از این رو تمام مسئولان باید بدانند پاسخگوی چه جمعیتی از مردم بوده و در قبال آن ها تا چه میزان توانایی پاسخگویی دارند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اینکه چه میزان از اقدامات و برنامه ریزی های مسئولان عملیاتی شده و چه میزان از برنامه ها به تاخیر افتاده است، با آمار و اطلاعات و داده های دقیق مشخص می شود، همانگونه که در حوزه پزشکی برای نسخه نویسی باید به جمع آوری داده ها، سپس معاینه و تصویربرداری برای صحت داده ها پرداخت.

وی افزود: قانون نویسی و سیاستگذاری در همه رده ها و ارکان کشور باید براساس داده ها انجام گیرد تا تصمیم گیری نیز بر این اساس صورت پذیرد، اما اینکه تا چه میزان مسئولان کشور از داده های درست استفاده و براساس آن ها تصمیم گیری می کنند موضوعی مبهم است، هر چند از ۴۰ سال پیش بعد از پیروزی انقلاب این مباحث در کشور مطرح بود.

پزشکیان با انتقاد از مشکلات موجود در رابطه با عدم وجود داده های دقیق و علمی در کشور یادآور شد: رفع تخلفات و مشکلاتی چون قاچاق، رانت، رشوه و غیره بر مبنای داده های دقیق امکان پذیر است، همچنین برای قانون نویسی و ایجاد سیستم منسجم باید داده های دقیق و مشخصی در اختیار داشته باشیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مباحثی چون کمبود منابع مالی یا حتی گم شدن پول در برخی از سازمان ها، زمین خواری، فرار مالیاتی و غیره نیز در سایه عدم رصد داده ها به وجود آمده است، در صورتی که با وجود داده های دقیق و استفاده از آن ها بروز این تخلفات غیرممکن می شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه فقدان علم استفاده از داده ها و بروز مشکلات مذکور در ادامه آن ها سبب سردرگمی مردم شده است، گفت: در کشورهای پیشرفته به جهت استفاده از داده ها و تصمیم گیری براساس آن مشکلاتی چون گم شدن پول به وجود نمی آید، در این زمینه مجلس در قانون چهارم، پنجم و ششم توسعه دولت را موظف به اصلاح سیستمی این موارد کرد، اما متاسفانه همچنان مدیران سیاسی و بدون سواد مدیریتی انتخاب می شوند غافل از آنکه تنها مدیران آشنا به الفبای مدیریتی باید در این پست ها قرار بگیرند چرا که این افراد از علم استفاده از داده ها برخوردارند.

پزشکیان افزود: مدیران ارشد باید میزان هزینه و درآمدها را به طور دقیق دانسته و بر مبنای اطلاعات و داده های دقیق به مدیریت مجموعه خود بپردازند اما در شرایط کنونی کشور وضعیت به این شکل نیست.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی مشکل کم آبی و خالی شدن سفره های زیرزمینی از آب را یادآور شد و گفت: عدم اطلاع از میزان آب های موجود و عدم مدیریت منابع آبی یکی از نمونه های این موضوع است که تاوان سنگینی را به جهت عدم مدیریت بر مبنای داده های دقیق ایجاد خواهد کرد.

وی تاکید کرد: هر مدیری باید با سنجش نفع و ضرر اقدامات که بر مبنای داده و اعداد و رقم مشخص می شود تصمیم گیری کند در غیر اینصورت در مسیر خلاف اهداف حرکت خواهد کرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی مشکل سیاستگذاری در همه ارکان کشور از دولت، مجلس و غیره را نبود داده های واقعی، فراگیر و دقیق دانست و گفت: این معضل سبب عدم تصمیم گیری درست شده است همانگونه که در دولتی تصمیم به ادغام دو وزارتخانه بدون ارزیابی و سنجش داده ها اتخاذ می شود و بعد از آن مجدد تقاضای تفکیک آن ها به مجلس ارائه می شود.

پزشکیان با اشاره به اینکه از سال ۷۶ قوانین حوزه مسئولیت مدیریت و برنامه ریزی تصویب شده است، تصریح کرد: متاسفانه این قوانین تاکنون اجرا نشده لذا کاستی هایی در مراحل بعد چون عدم تعیین منابع موردنیاز برای اجرای قانون کاداسر جهت جلوگیری از زمین خواری و قوانین حوزه مالیات برای جلوگیری از فرار مالیاتی به وجود آمد.

وی ادامه داد: عدم برنامه ریزی و تصمیم گیری براساس داده های دقیق سبب بروز مشکلات عدیده برای بانک های کشور شده به نوعی که قوه قضائیه، دولت، مجلس و غیره را گرفتار کرده است، از سوی دیگر در کنار مشکل عدم وجود داده ها، مشکل عدم استفاده و داشتن مهارت برای به کارگیری داده ها در کشور وجود دارد لذا ساختار اداری برای انتقال داده ها، میزان واگذاری آن ها به افراد و مسئولان و مهارت استفاده از آن باید مشخص و بازنگری شود.

وی با تاکید بر اینکه به آمار و داده های دقیق نیاز داریم، گفت: تصمیم گیری بدون توجه به آمار به معنای حرکت در تاریکی است همانگونه که در شرایط فعلی بسیاری از تصمیم گیری ها در این مسیر انجام می گیرد از این رو مسئولان ارشد، من‌جمله رئیس جمهور باید متعهدانه ابتدا همه داده ها را جمع آوری و بر مبنای آن تصمیم گیری کنند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مجلس به جهت وجود همین مشکلات پیگیر اجرای قوانین زیربنایی است چرا که در این صورت قاچاق، رانت، رشوه و سایر تخلفات از بین خواهد رفت./