تشدید دوباره جنگ نیابتی ریاض و ابوظبی در یمن
تشدید دوباره جنگ نیابتی ریاض و ابوظبی در یمن

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که شرایط میدانی در استان مأرب، رو به آرامی گرویده است، همپیمانان دولت سعودی و امارات در یمن بار دیگر به جان هم افتاده‌اند. به نوشته وبگاه الخبر الیمنی، خبرگزاری شینهوای چین به نقل از منابع نظامی در دولت مستعفی یمن نوشته است که شرایط در چندین […]

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که شرایط میدانی در استان مأرب، رو به آرامی گرویده است، همپیمانان دولت سعودی و امارات در یمن بار دیگر به جان هم افتاده‌اند.

به نوشته وبگاه الخبر الیمنی، خبرگزاری شینهوای چین به نقل از منابع نظامی در دولت مستعفی یمن نوشته است که شرایط در چندین جبهه به سمت درگیری گسترده در جنوب یمن پیش می‌رود و فرماندهان دولت هادی دستور آماده‌باش به نیروهای خود در استان «أبین» صادر کرده‌اند و طی روزهای گذشته نیروها و تجهیزات نظامی وسیعی به مناطق درگیری در این استان روانه شده است.

این منابع نظامی پیش‌بینی کرده‌اند که شرایط میدانی در سایه گسیل وسیع تجهیزات نظامی به حالت انفجار درآمده و این در حالی است که دولت منصور هادی و گروه «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب) در سال ۲۰۱۹ توافق ریاض را برای حل و فصل اختلافات امضاء کردند.

علاوه بر استان «أبین» در جنوب، شرایط ساحل غربی یمن نیز مهیای یک درگیری گسترده میان همپیمانان ریاض و ابوظبی است. به طوریکه همزمان با تحرکات «طارق صالح» (برادرزاده علی عبدالله صالح و همسو با امارات) برای بسط نفوذ خود در استان الحدیده، دولت سعودی نیز به قبلیه «التهامیه» که دشمنی سرسختی با طارق صالح دارد، پول و امکانات داده تا با ساخت پایگاهی در منطقه «الخوخه» مانع پیشروی طارق صالح شود.

به گفته منابع نظامی، دولت سعودی به «احمد الکوکبانی» فرمانده نیروهای قبیله «التهامیه» دستور داده است تا یک تیپ نظامی تشکیل داده و زیر نظر وزارت دفاع دولت هادی قرار گیرد و دولت سعودی نیز حقوق نیروها را پرداخت خواهد کرد.

در استان مأرب نیز با فرار «یاسر العواضی» معاون دبیرکل حزب کنگره ملی (جناح همسو با امارات) از صنعاء و ورود به مأرب، حملات شدید رسانه‌ای و تبلیغاتی حزب اخوانی الاصلاح، علیه کنگره ملی آغاز شده است. 

در مقابل رسانه‌ها و کاربران مجازی همسو با امارات نیز شایعه مرگ «منصور هادی» را پخش کرده‌اند. «صلاح بن لغبر» از روزنامه‌نگاران حامی امارات در یمن در صفحه توئیتر خود نوشته است که خبرهای ضد و نقیض از مرگ «منوصر هادی» حکایت دارد. این شایعه پس از ساعاتی از سوی منابع نزدیک به منصور هادی تکذیب شد.

استان حضرموت در شرق یمن نیز مدت‌هاست صحنه رقابت و تنش عناصر همسو با عربستان سعودی و امارات است. در تازه‌ترین رخداد، استاندار همسو با امارات دستور به اخراج «سعید العامری» فرمانده اداره امنیت ساحلی داده و ریاض نیز از وزیر کشور دولت هادی خواسته است تا العامری را به پست خود برگرداند.

«عیدالروس الزبیدی» رئیس المجلس الانتقالی نیز روز گذشته (یکشنبه) طی سخنانی از دولت سعودی خواست تا دولت منصور هادی را برای پایبندی به مفاد توافق ریاض تحت فشار قرار دهد. او گفت که دیگر نباید از نیروهای شورای انتقالی با عنوان «شبه نظامیان» یاد شود و دولت هادی باید با بازگشت به «عدن» خدمات‌دهی به ساکنان استان‌های جنوبی را سرعت ببخشد.

او گفت که در صورت عدم توجه به درخواست‌هایش، توافق ریاض به سمت فروپاشی پیش خواهد رفت و در حالی که جامعه جهانی به دنبال حل و فصل سیاسی جنگ یمن است و موضوع استان‌های جنوبی نیز باید رسیدگی شود.

انتهای پیام/م