ترکیه منتظر اقدام عملی آمریکا و تحویل گولن است
ترکیه منتظر اقدام عملی آمریکا و تحویل گولن است

سرکنسول ترکیه در تبریز از لغو ممنوعیت تورهای مسافرتی ایران به ترکیه از طرف ایران در مصوبه جلسه دیروز هیات وزیران ابراز خوشحالی کرد و گفت: ترکیه تدابیر امنیتی لازم برای حفظ جان و مال مسافران ایرانی را به کار می‌گیرد.  چاغلار فاحری چاکرآلپ عصر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در تبریز در رابطه با […]

سرکنسول ترکیه در تبریز از لغو ممنوعیت تورهای مسافرتی ایران به ترکیه از طرف ایران در مصوبه جلسه دیروز هیات وزیران ابراز خوشحالی کرد و گفت: ترکیه تدابیر امنیتی لازم برای حفظ جان و مال مسافران ایرانی را به کار می‌گیرد.

 چاغلار فاحری چاکرآلپ عصر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در تبریز در رابطه با اهمیت توجه به مسائل ترکیه به عنوان یکی از کشورهای توانمند منطقه و همسایه ایران و حفظ امنیت گردشگران اظهار داشت: هدف اصلی این است که چنین اتفاقاتی پیش نیاید، به‌ویژه در رابطه با حوادث تروریستی، دولت ترکیه تدابیر لازم را اتخاذ می‌کند تا تمام مردم و گردشگران از امنیت لازم بهره‌مند شوند.

سرکنسول ترکیه در تبریز با ابراز خوشحالی از لغو ممنوعیت تورهای مسافرتی ایران به ترکیه از طرف ایران در مصوبه جلسه دیروز هیات وزیران خاطر نشان کرد: دولت ترکیه تدابیر امنیتی لازم برای حفظ جان و مال مسافران ایرانی را به کار می‌گیرد.

وی افزود: مبارزه با تروریست به تنهایی محقق نمی‌شود و همکاری بین‌المللی می‌طلبد و دولت ترکیه در این رابطه از دولت جمهوری اسلامی ایران تشکر می‌کند که تمام تلاش خود را در زمینه مسائل امنیتی و مبارزه با تروریسم انجام می‌دهد.

همکاری‌های ایران و ترکیه افزایش می‌یابد

چاکرآلپ با بیان اینکه ترکیه و دولت ایران اهداف مشابهی دارد و مثل تمام سال‌های اخیر این همکاری‌های افزایش خواهد یافت، افزود: باور داریم تمام شهروندان ایرانی برادران و خواهران ما هستند و هر مشکلی متوجه ایران باشد، دولت ترکیه با تمام امکانات خود در کنار ایرانیان خواهد بود.

سرکنسول ترکیه در تبریز اظهار داشت: در حوادث و بمب‌گذاری‌های ماه‌‌های اخیر در ترکیه، یکی از برادران ایرانی متاسفانه جان خود را از دست داد و دولت ترکیه در جهت همین عمل به تعهدات و حفظ حقوق گردشگران، وظیفه خود را تمام و کمال به انجام رساند.

وی افزود: در سایر موارد هم در ابتدا امیدواریم این حوادث دیگر رخ ندهد و صورت وقوع برای بهبود سریع‌تر مجروحان و منتقل کشته شدگان به کشورشان و جبران ضرر و زیان تدابیر لازم اتخاذ خواهد شد.

با حمایت رسانه ها و مردم شاهد ناکام ماندن کودتا بودیم

چاکرآلپ گفت: در خصوص نقش مثبت و موثر رسانه‌ها در  اتفاقات اخیر گفت: با حمایت رسانه ها و مردم شاهد ناکام ماندن کودتا بودیم.

وی افزود: باور داریم مطبوعات آزاد از ویژگی‌های کشور دموکراتیک است و ترکیه در این روزها نشان داده تا چه اندازه به استقلال و آزادی رسانه‌ها اهمیت می‌دهد.

چاکر آلپ تصریح کرد: رسانه‌های ترکیه ریشه‌دار هستند و در تحولات زیادی نقش‌آفرینی کرده‌اند، در برخی موارد استثنایی مثلا  این کودتای اخیر طبیعی است که موارد پیش‌بینی نشده هم رخ می‌دهد. اما دولت به سرعت این موارد را شناسایی و کنترل کرد و نقش مردم در این رابطه بی‌بدیل بوده است.

وی اضافه کرد: به همین جهت به نقش رسانه‌ها اهمیت ویژه‌ای می‌دهیم و می‌دانیم روزنامه‌نگاران هم مانند دیگر مردم ترکیه در کنار دولت قانونی خود هستند.

چاکرآلپ  در خصوص برکناری افراد دخیل در کودتا گفت: کودتا با کمک درخشان مردم و دولت ناکام ماند، بعد از آن دولت افراد دخیل در این اتفاق را شناسایی و از کار برکنار کرده و آنها باید در محاکم قضایی پاسخگوی این رفتار غیردموکراتیک خود باشند و در سازمان‌های زیادی در حدود بیش از ۶۰ هزار نفر از کار برکنار شده‌اند.

ترکیه مسبب کودتا را فتح‌الله گولن می‌داند

سرکنسول ترکیه در تبریز گفت: ترکیه مسبب این اتفاق را فتح الله گولن می‌داند و این گروه در سال‌های طولانی به ارگان‌های دولتی پلیس، ارتش، قوه قضائیه نفوذ کرده بود و افراد زیاد وابسته به این گروه شناسایی و اخراج شدند. غیرطبیعی نیست که تعدادی از روزنامه‌نگاران هم در این رابطه بازداشت شوند و به جرایم آنها رسیدگی شود.

وی گفت: در رابطه با افراد اخراج شده و کارهای آنها جای نگرانی نیست زیرا به سرعت پست‌های آنها توسط افراد لایق و توانا پر خواهد شد و فعالیت اداری در تمام کشور به خوبی در جریان است و هیچگونه کندی صورت نگرفته است.

صدها سال هیچ مشکلی بین ایران و ترکیه به وجود نیامده است/ ترکیه و ایران آرزوهای مشترک دارند

چاکر‌آلپ گفت: دولت ایران و ترکیه، بزرگ‌ترین و قوی‌ترین کشورهای منطقه هستند، تا جایی که می‌توانم بگویم نظرها و سیاست‌هایشان باهم همخوانی دارد، در این رابطه از کلمه دوست استفاده می‌کنم چون بیش از آن به هم نزدیک هستیم، صدها سال هیچ مشکلی بین دو کشور بوجود نیامده است و این مساله را به شکلی از روابط خانوادگی تشبیه می‌کنم. عادی است که در خانواده اختلافاتی هم باشد.

وی گفت: تاکید می‌کنم که از کشورهای همسایه صحبت شد و بین ایران و ترکیه بیش از ۹۰ درصد اتفاق نظر وجود دارد و دو کشور آرزو دارند که کل منطقه در آرامش باشد و در این مناطق حوادثی بوجود نیاید و می‌خواهند تمامیت ارضی کشور خود را حفظ کنند.

سرکنسول ترکیه در تبریز اظهار داشت: مقامات ایران از جمله آقای روحانی، آقای ظریف و آقای لاریجانی نیز تماس‌های تلفنی با مقامات ترکیه داشتند و این مساله در کنار موضع‌گیری صریح و سریع دولت ایران در خصوص کودتای ناکام و حمایت از دولت قانونی ترکیه، همواره در خاطر دولت و مردم ما خواهد ماند.

آرزوی ترکیه آرامش در سوریه است

وی در خصوص موضع ترکیه در خصوص آوارگان سوری گفت: ترکیه حدود ۳ میلیون آواره را اسکان داده و امکانات لازم بهداشتی آموزشی را برای آنها فراهم کرده، با این رفتار اولین کشوری است که بیشترین آوارگان را در خود جای داده، از کشورهای خارجی کمک‌های زیادی از لحاظ مادی و معنوی ندیده است با این حال موضع دولت در خصوص آوارگان پس از کودتا نیز تعییری نخواهد کرد، آرزوی ما بازگشت آرامش به سوریه و بازگشت آوارگان به خانه‌هایشان است.

چاکر آلپ گفت: نوشته‌های روزنامه‌های ترکیه موضع رسمی دولت ما نیست، همانطور که در ایران نیز در رسانه‌ها در خصوص ترکیه مطالب زیادی منتشر می‌شود و ما می‌دانیم این مطالب هم موضع رسمی دولت ایران نیست، با این حال دولت ما به هیچ کس اجازه توهین نمی‌دهد و دوستی ایران و ترکیه به بهترین شکل ادامه دارد.

ترکیه منتظر اقدام عملی آمریکا و تحویل گولن است

وی در خصوص اخبار منتشر شده در رابطه با ارتباط فتح الله گولن با سازمان سیا گفت: فتح‌الله گولن در پنسیلوانیای آمریکا ساکن است. کدام یک از ما می‌توانیم به این صورت در امریکا زندگی کنیم؟ بدون شک این امر در اختیار کشور آمریکاست، اما در خصوص نقش آمریکا در کودتا تا این لحظه هیچ سند و مدرک قاطع و مشخصی در دست نیست و به همین جهت نباید بر اساس حدس و گمان‌ها ارزیابی کرد. طبیعتا دولت ترکیه این موضوع را با جزییات ارزیابی خواهد کرد.

چاکرآلپ افزود: اولین مساله برای ما استرداد فتح‌الله گولن به ترکیه است، درخواست‌های رسمی خود را به آمریکا اعلام کرده و منتظریم که آمریکا اقدامات لازم را انجام دهد، متفق بودن دو کشور این عمل را ایجاب می‌کند، مردم ترکیه در شب ۱۵ جولای داستان قهرمانانه‌ای را رقم زدند، در دنیا مردم کشورها نمی‌توانند این جسارت را نشان دهند که مقابل تانک‌ها دراز بکشند، اما مردم ترکیه هرچه از دستشان بر می‌آمد انجام دادند و این تصویر در تاریخ ثبت شده است.

وی افزود: معتقدم دوستان در روزهای سخت کنار هم هستند، ایران در سخت‌ترین روزهای ترکیه کنار ما بود. تاریخ نشان داده ترکیه نیز این رفتار را زمانی‌که سنگین‌ترین تحریم‌ها علیه ایران اعمال شد در کنار همسایه خود بود و اینکه رئیس جمهور برای پاکسازی مخالفان از این کودتا استفاده کند، ذهنیت بدی است،