وزارت دفاع روسیه: ترکیه برای دخالت نظامی در خاک سوریه آماده می‌شود
وزارت دفاع روسیه: ترکیه برای دخالت نظامی در خاک سوریه آماده می‌شود

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد “مدارک مهمی” دارد که نشان می‌دهد ترکیه برای دخالت نظامی در خاک سوریه آماده می‌شود. مساله‌ای که آنکارا آن را رد کرده و مسکو را به تلاش برای سرپوش گذاشتن بر “جنایاتش در سوریه” متهم کرده است. قلم پرس به نقل از خبرگزاری ایسنا به نقل از شبکه خبری الجزیره، […]

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد “مدارک مهمی” دارد که نشان می‌دهد ترکیه برای دخالت نظامی در خاک سوریه آماده می‌شود. مساله‌ای که آنکارا آن را رد کرده و مسکو را به تلاش برای سرپوش گذاشتن بر “جنایاتش در سوریه” متهم کرده است.

قلم پرس به نقل از خبرگزاری ایسنا به نقل از شبکه خبری الجزیره، ایگور کوناشنکف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، نشانه‌ها و مدارک بسیاری از آمادگی پنهان نیروهای مسلح ترکیه برای اجرای عملیات نظامی در داخل اراضی سوریه که از استقلال و حاکمیت ملی برخوردار است، وجود دارد.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه تاکید کرد: علاوه بر استقرار نیرو و تجهیزات نظامی در نقاط مختلف مرز مشترک ترکیه سوریه، تجهیزات مهندسی که جهت آمادگی برای ورود نظامی استفاده می‌شوند در طول این مرز مستقر شده‌اند.

وی افزود: این نوع اقدامات مقدماتی معمولا زمانی به کار گرفته می‌شوند که نیروها در صف‌های نظامی با اسلحه و مهمات در مناطق جنگی منتظر دستور عملیات فوری و انتقال و تخلیه نیروها هستند.

اما مسئولان دفتر احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه با رد این اتهامات مدعی شدند “روسیه تلاش می‌کند با اتهام به آنکارا درباره آمادگی برای نفوذ نظامی در سوریه، نگاه‌ها در جهان را از جنایت‌هایش در این کشور دور کند.”

یکی از مسئولان دفتر داوود اوغلو در گفت‌وگو با رویترز گفت: روس‌ها به آسانی نگاه‌ها را از حملاتشان علیه شهروندان سوری دور می‌کنند اما ترکیه کاملا حق دارد هرگونه اقدامی که ضامن امنیتش باشد را در پیش گیرد.

وزارت دفاع روسیه می‌گوید: آنکارا هیچ گونه توضیح مشخصی برای اینکه مانع اجرای توافق‌های دو طرف درباره پروازهای نظارتی شده، ارائه نکرده و این اقدامات طرف ترکیه‌ای خطرناک است. این اقدام از نظر مسکو تلاشی برای سرپوش گذاشتن بر فعالیت‌ نظامی غیرقانونی‌ در نزدیکی مرزهای سوریه محسوب می‌شود.

اما وزارت خارجه ترکیه اعلام کرده گرچه پرواز اطلاعاتی روسیه که قرار بود از یکم تا پنجم فوریه ۲۰۱۵ در آسمان ترکیه انجام شود و این پرواز در قالب قرارداد “آسمان باز” که دو کشور به امضا رساندند، قرار داشت اما به دلیل برخی مسائل امنیتی و اینکه دو کشور نتوانستند در مورد چگونگی آن به تفاهم برسند، از سوی وزارت خارجه متوقف شد.

روسیه از حدود چهار ماه قبل عملیات نظامی خود در سوریه را در حمایت از دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه و علیه گروه تروریستی داعش آغاز کرده و پایگاه‌های داعش را بمباران کرده است.