ترامپ وزیر موقت دادگستری را در پی سرپیچی از دستور مهاجرتی برکنار کرد
ترامپ وزیر موقت دادگستری را در پی سرپیچی از دستور مهاجرتی برکنار کرد

دونالد ترامپ در پی سرپیچی سلی ییتز، وزیر موقت دادگستری آمریکا از دستور اخیر در زمینه مهاجرت، او را اخراج کرده است. به گزارش ایسنا، کاخ سفید اعلام کرد که ترامپ از دانا بونته به عنوان کفیل وزارت دادگستری نام برده است. او دادستان فدرال در ناحیه شرقی ویرجینیا بود. کاخ سفید در بیانیه‌ای آورده […]

دونالد ترامپ در پی سرپیچی سلی ییتز، وزیر موقت دادگستری آمریکا از دستور اخیر در زمینه مهاجرت، او را اخراج کرده است.

به گزارش ایسنا، کاخ سفید اعلام کرد که ترامپ از دانا بونته به عنوان کفیل وزارت دادگستری نام برده است. او دادستان فدرال در ناحیه شرقی ویرجینیا بود.

کاخ سفید در بیانیه‌ای آورده است: سلی ییتز با خودداری از اجرای دستور قانونی با هدف حفاظت از شهروندان ایالات متحده به وزارت دادگستری خیانت کرده است.

در این بیانیه آمده است: وقت آن است که در مورد حفاظت از کشور جدیت به خرج دهیم. بررسی سفت و سخت‌تر پیشینه افرادی که از این هفت کشور خطرناک به آمریکا سفر می‌کنند، اقدام شدیدی نیست؛ اقدامی معقول و لازم برای حفاظت از کشور است.

سلی ییتز که به طور موقت وزارت دادگستری آمریکا را اداره می‌کرد، پیشتر به وکلای این وزارتخانه دستور داد از دستور اجرایی رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد منع ورود شهروندان هفت کشور به آمریکا دفاع نکنند.

او که منصوب باراک اوباما، رئیس‌جمهوری قبلی آمریکا بود، در یادداشتی نوشت که مطمئن نیست دستور ترامپ قانونی باشد و شاید دفاع از آن با وظیفه دادگستری در خصوص اجرای عدالت در هر شرایطی همخوانی نداشته باشد.

ییتز معاون وزارت دادگستری بود اما پس از پایان کار لورتا لینچ، وزیر دادگستری باراک اوباما، موقتا مسئول اداره آن شد تا صلاحیت جف سشنز، نامزد دونالد ترامپ برای تصدی این وزارتخانه، در سنا تایید شود.

ییتز گفت: وزارت دادگستری در دفاع از این دستور اجرایی استدلال نخواهد کرد.

او در نامه خود به کارکنان این وزارتخانه نوشته که دستور رئیس‌جمهور در دادگاه‌های مختلف به چالش کشیده شده است.

به گزارش بی.بی.سی، وی افزود: مسئولیت من اطمینان از این مساله است که موضع وزارت دادگستری نه فقط از لحاظ قانونی قابل دفاع باشد، بلکه حاصل قوی‌ترین برداشت ما از قانون باشد. من مسئولم اطمینان حاصل کنم مواضعی که در دادگاه اتخاذ می‌کنیم با وظایف جدی این نهاد برای حفظ عدالت و دفاع از حق همخوانی داشته باشد.

ترامپ از ییتز خواسته بود تا زمان تایید جف سشنز به عنوان وزیر دادگستری در این سمت باقی بماند.

ترامپ پیش‌تر در توئیتی نوشت: دموکرات‌ها نامزدهای من برای کابینه را به دلایل کاملا سیاسی معطل کرده‌اند. آنها کاری جز کارشکنی ندارند. حالا باید با یک وزیر دادگستری اوباما کار کنم.

دونالد ترامپ روز جمعه دستوری را با عنوان “حفاظت از آمریکا در مقابل حملات تروریستی” امضا کرد که بر اساس آن ورود پناهجویان به مدت چهار ماه معلق و ورود شهروندان هفت کشور برای ۹۰ روز ممنوع شد. این کشو‌رها ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن هستند.

تصمیم ترامپ برای منع ورود شهروندان هفت کشور با اکثریت مسلمان باعث اعتراضات خیابانی در آمریکا و سایر کشورها شده است.

در عین حال صدها دیپلمات آمریکایی طی یک “مکاتبه اعتراضی” رسما از این دستور انتقاد کرده‌اند. براساس متن پیش‌نویس این مکاتبه، محدودیت های اعمال شده “باعث امنیت بیشتر آمریکا نمی‌شود، مغایر ارزش های آمریکاست و حاوی پیامی غلط برای جهان اسلام است”.

همچنین دادگاه‌های آمریکا در چند ایالت بخش‌هایی از دستور ترامپ را غیرقانونی دانسته و آن را متوقف کرده‌اند.