راه‌اندازی موزه عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی در تبریز
راه‌اندازی موزه عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی در تبریز
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی از تصویب طرح محتوایی و صدور مجوز موزه عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی تبریز خبر داد.

به گزارش قلم پرس، احمد حمزه‌زاده با اعلام این خبر اعلام کرد: خیمه‌شب‌بازی نوعی از هنر نمایش با عروسک‌ها است که از ایام بسیار دور با نام‌های شب‌بازی، پرده‌بازی و عناوین مختلف شناخته شده است؛ این هنر نوعی کمدی است که واقعیت‌ها در آن نقش اساسی دارد.

وی افزود: مجموعه‌ای فاخر از عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی در موزه آذربایجان، شامل ۹۶ عروسک و پنج عدد وسایل صحنه متعلق به مجموعه اصغر احمدی نگهداری می‌شود که طی سال‌های اخیر و طی سه دوره در قالب نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

حمزه‌زاده اظهار کرد: به دنبال تصویب طرح محتوایی موزه خیمه‌شب‌بازی تبریز از سوی اداره‌کل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی و صدور مجوز راه‌اندازی این موزه، هم‌اکنون کار مستندنگاری و ساماندهی عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی در کارگاه حفاظت و مرمت موزه آذربایجان در حال اجرا است و به زودی شاهد راه‌اندازی این موزه خواهیم بود.

آذربایجان‌شرقی با داشتن بیش از ۲۰ باب موزه‌، از قطب‌های موزه‌داری کشور محسوب می‌شود. در این استان بیش از ۵۰ مجموعه‌دار خصوصی با مجموعه‌های غنی وجود دارند که تاکنون تعدادی از آنها موفق به اخذ مجوز از وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شده‌اند.