تحمیل بدهی ۱۵ میلیاردی با تعطیلی دفتر منطقه‌ای احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی
تحمیل بدهی ۱۵ میلیاردی با تعطیلی دفتر منطقه‌ای احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به تعطیلی ناگهانی دفتر منطقه‌ای احیای دریاچه ارومیه در استان، گفت: با این تعطیلی حدود ۱۵ میلیارد تومان بدهی به سازمان جهاد کشاورزی استان تحمیل شد و زمین‌هایی که باید زیر کشت می‌رفت، نرفته است.

به گزارش قلم پرس، اکبر فتحی روز پنجشنبه در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی آذربایجان شرقی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به هشت پروژه بخش کشاورزی در حوزه اقتصاد مقاومتی استان، اظهار کرد: با راه اندازی نهضت احداث گلخانه در استان می‌توان به کشت ذرت دانه‌ای، سویا و کلزا بپردازیم و نهاده‌های دامی را خودمان کشت کنیم، اما نیازمند اختصاص یارانه از محل “بند الف تبصره ۱۸” برای توسعه گلخانه‌ها است.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به مشکلات تأمین نهاده‌های دامی استان، اظهار کرد: برخی مرغداران، نهاده‌های مصرفی خود را خارج از شبکه توزیع جهاد کشاورزی با ارز ۵۵۰۰ تومانی دریافت می‌کنند در حالی که نهاده با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی نایاب شده است.

وی متذکر شد: نهاده‌های دامی به حد کافی در ذخایر کشور وجود دارد، اما ارائه قطره چکانی این نهاده‌ها باعث شده تا مرغداران حتی به مرز ورشکستگی هم برسند.

فتحی ادامه داد: اگر واردات نهاده‌های دامی و کشاورزی توسط تشکل‌های صنفی انجام شود، آذربایجان شرقی توانایی تبدیل به قطب تأمین این نهاده‌ها در شمالغرب کشور را دارد.

وی با اشاره به تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران استان، گفت: برداشت گندم استان به دلیل سردسیر بودن نسبت به سایر استان‌ها عقب می‌افتد که این امر باعث شده هرساله در تأمین نقدینگی برای خرید گندم ار گندمکاران استان با مشکل مواجه شویم.

وی ادامه داد: اکنون که به دلیل شیوع کرونا، کشورها مانع از صادرات محصولات کشاورزی خواهند شد، باید با تأمین نقدینگی و پرداخت مطالبات مانع دلسردی و حتی ایجاد بازار سیاه و قاچاق شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص پروژه احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی رود مرزی ارس، گفت: این پروژه تاکنون ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و فقط به خاطر عدم تخصیص اعتبار، تکمیل پروژه معطل مانده است؛ با تکمیل آن، ۲۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی تولید خواهد کرد.