تبریز شهری با حافظه تاریخی
تبریز شهری با حافظه تاریخی
وجود نمادهای شهری مختلف به شهر هویتی فرهنگی می دهد که از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود و در حافظه جمعی ساکنان شهر حک و ابدی می شود پس می توان به این نتیجه رسید که هر شهری دارای حافظه است.

به گزارش قلم پرس، بی شک تبریز یکی از شهرهایی است که نمادهای شهری جایگاهی ویژه در طراحی شهری اش دارد‌. وجود مجسمه های متعدد اعم از مجسمه مشاهیر و علما و نامداران و سرداران جزو داشته های فرهنگی شهر محسوب می شود. تبریز به دلیل وجود چنین نمادهای پرشمار فرهنگی و دیگر مولفه های تاثیرگذار یکی از شهرهای مهم فرهنگی به شمار می رود.
وجود نمادهای شهری مختلف به شهر هویتی فرهنگی می دهد که از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود و در حافظه جمعی ساکنان شهر حک و ابدی می شود پس می توان به این نتیجه رسید که هر شهری دارای حافظه است. حافظه تاریخی هر شهر به نوعی حس تعلق خاطر و وابستگی را در شهروندان ایجاد می کند اگر شهری حافظه تاریخی نداشته باشد نمی توان آن شهر را دارای هویت دانست. حافظه تاریخی شهر به این معنی است که شهر دارای خاطره است و مکان ها دارای معانی هستند حتی مکان ها به واسطه همین خاطرات هویت پیدا می کنند تا جایی که اهالی شهر بدون خاطره را شهر بی هویت می دانند.
شهرداری تبریز از سال ها پیش ساخت نمادها را در دستور کار خود قرار داده و با ساخت این نمادها همواره سعی کرده شهری خاطره مند را برای شهروندان بسازد که در این میان ساخت نمادهای دفاع مقدس از ماندگارترین کارهای مدیریت شهری در این حوزه محسوب می شود.
تندیس سرداران پرافتخار در میدان شهدا، تابلو سنگ مزین به تصاویر امام و شهدا در راهنمایی، تابلو سنگ های مزین به تصاویر شهدا در پارک طوبی، تندیس شهید فهمیده در میدان شهید فهیمده و تندیس پلاک در سه راهی ارتش از جمله کارهای حجمی است که مورد توجه عموم قرار گرفته است.
ساخت یادبود محل های بمباران شده در جنگ تحمیلی، تکمیل پارک موزه دفاع مقدس، احداث فضاهای سبز مزین به نام پرافتخار شهدای مدافع حرم، پروژه های عمرانی پل حمید و تقاطع غیر همسطح شهیدان خانلو و شهیدان حضرت پور و پل شهدای دانشجو و اجرای طرح «کوچه میزین افتخاری» در ۱۴۲۰ کوچه شهر تبریز از دیگر کارهای ماندگار مدیریت شهری است که در حافظه تاریخی شهر تبریز ماندگار خواهد بود تا بدانیم «بودنمان» را مدیون چه کسانی هستیم.

  • نویسنده : حکیمه عوض پور