تبریز روی ریل تولید اتوبوس شهری و واگن مترو
تبریز روی ریل تولید اتوبوس شهری و واگن مترو

اهمیت صنعت خودرو در بین صنایع دیگر همین‌بس که ۶۰شاخه صنعتی با آن پیوند زیرشاخه‌ای دارند، بنابراین تقویت و حمایت از این صنعت، سطح گسترده‌ای از تولید را زیر چتر حمایت خود قرار می‌دهد. از همین رو استان آذربایجان‌شرقی با ۳/۵میلیون جمعیت و همسایگی با ۳ کشور جمهوری آذربایجان، ترکیه و عراق می‌تواند به پایگاه […]

اهمیت صنعت خودرو در بین صنایع دیگر همین‌بس که ۶۰شاخه صنعتی با آن پیوند زیرشاخه‌ای دارند، بنابراین تقویت و حمایت از این صنعت، سطح گسترده‌ای از تولید را زیر چتر حمایت خود قرار می‌دهد. از همین رو استان آذربایجان‌شرقی با ۳/۵میلیون جمعیت و همسایگی با ۳ کشور جمهوری آذربایجان، ترکیه و عراق می‌تواند به پایگاه خودروسازی مهمی در منطقه تبدیل شود.

راه‌اندازی و فعالیت نخستین شهرک فناوری خودرو در تبریز، ایجاد خوشه خودروسازی در این شهر و صنایع قدیمی که در صنعت قطعه نیز اثرگذار است، از بسترهای مناسب خودروسازی در این منطقه به‌حساب می‌آید.
در حال حاضر بسیاری از قطعات مورد نیاز شرکت‌های خودروساز داخل استان و همچنین دیگر استان‌های کشور از سوی شرکت‌های قطعه‌ساز آذربایجان‌شرقی تامین می‌شود، ضمن آنکه تولیدکنندگان قطعاتخودرو در این استان در صورت وجود شرایط مناسب قادر خواهند بود محصولات خود را به سایر کشورها نیز صادر کنند.
بخش خصوصی به‌طور عمده شرکت‌های خودروساز این استان را تشکیل می‌دهد. همچنین مسئولان استان به‌منظور ارتقای صنعت خودرو این شهر اقدامات موثری را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

 

بازارهای اروپایی هدف صادرات
در همین‌حال اسماعیل جبارزاده، استاندار آذربایجان‌شرقی در بازدید از شرکت «آکیا خودرو» ضمن قدردانی از مجاهدت صنعتگران آذربایجان‌شرقی در روزهای سخت تحریم از گشوده شدن فضایی جدید در دوران پساتحریم خبر داد. وی در گفت‌وگو با  صمت اظهار کرد: فضای دیپلماسی و اقتصادی حاکم بر کشور، تحقق اقتصاد مقاومتی را با رویکرد صادرات فراهم کرده است.
وی با اشاره به بازدید خود از این شرکت ادامه داد: آکیا خودرو علاوه بر تامین اتوبوس‌های شهری موردنیاز داخلی اعم از اتوبوس‌های تک‌کابین، دوکابین و متروباس رویکرد صادرات را در پیش گرفته و ما نیز باید زمینه بازارهای جدید و افزایش صادرات را برای این قبیل شرکت‌ها فراهم کنیم.
وی با اشاره به توانمندی شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز آذربایجان‌شرقی در صادرات اظهار کرد: صادرات تولیدات خودرویی با اولویت کشورهای همسایه و بعد از آن بازارهای هدف اروپایی است، چراکه توانمندی شرکت‌های استان آذربایجان‌شرقی در رقابت با تولیدکنندگان اتوبوس در دنیا بسیار قابل توجه است .
وی ابراز امیدواری کرد گشایش‌های اقتصادی پسابرجام بتواند دست شرکت‌های تولیدی را در فروش محصولات خود بازتر کند. جبارزاده نتایج به دست آمده از این صادرات را توسعه صادرات غیرنفتی استان، ایجاد اشتغال و معرفی صنعت استان در داخل و کشورهای خارجی عنوان کرد.
وی با اشاره به معضل آلایندگی شهرهای بزرگ گفت: این شرکت قادر است با تولید اتوبوس‌های هیبریدی و برقی این مشکل بزرگ کلانشهرها را برطرف کند.
استاندار آذربایجان‌شرقی از آمادگی این استان برای تولید یک هزار دستگاه واگن موردنیاز مترو کلانشهرهایی نظیر تبریز، اصفهان و شیراز نیز خبر داد.

 

مذاکره با اسپانیا برای صادرات
در ادمه این بازدید مدیرعامل شرکت آکیا دوویچ در گفت‌وگو با  صمت از توان تولید سالانه ۱۵۰۰اتوبوس ۱۲، ۱۸ و ۲۳ متری (ترن‌باس) و متروباس در یک شیفت کاری سخن گفت.
مظاهر ناصری اظهار کرد: ظرفیت تولید این کارخانه در ارتباط با تولید کامیونت ون افزون‌بر ۲هزار دستگاه در سال است. محصولات تولید شده به ۲ نوع بدنه فلزی و آلومینیومی تقسیم می‌شود که محصولات بدنه فلزی شامل اتوبوس‌های ۱۲ و ۱۸متری میدل‌باس و مینی‌بوس ون است که دانش فنی این گروه از تولیدات صددرصد در داخل شرکت نهادینه شده، به‌طوری که اتاق و شاسی در داخل شرکت تولید می‌شود.
وی ادامه داد: توانسته‌ایم با دانش‌فنی بومی شده محصولات خود را با نشان (برند) آکیا اولترا به ۴ کشور اروپایی نظیر ترکیه، رومانی، بلغارستان و صربستان صادر کنیم که البته امید می‌رود با رفع تحریم‌ها مذاکرات‌مان با کشور اسپانیا هم به ثمر برسد.
ناصری درباره استاندارد محصولات تولید شرکت آکیا گفت: با توجه به نیاز مشتری برای رفع آلاینده‌های زیست‌محیطی در داخل کشور محصولات تولیدی با استاندارد یورو۳ و یورو۴ و محصول صادراتی بر اساس استاندارد یورو۶ ساخته می‌شود.
وی درباره تولید واگن مترو نیز اینگونه توضیح داد: با توجه به نیاز استان در زمینه تامین و تولید واگن قراردادی که پیش از این با یک شرکت چینی برای تولید واگن‌ها در داخل کشور انجام شده بود، به شرکت آکیا محول شد که بر همین اساس مراحل انتقال دانش فنی در حال انجام است و از خرداد بخش داخلی‌سازی واگن‌های متروی تبریز، اصفهان و شیراز در تبریز انجام خواهد شد.
وی موفقیت شرکت‌های تولیدی استان در دوران تحریم را ۳ عامل انتقال دانش‌فنی، بهره‌برداری صحیح از واحد تحقیق و توسعه و در نهایت مدیریت مالی عنوان کرد و افزود: در بخش‌های نخست و دوم پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم و این موارد در بیشتر شرکت‌های خودرویی استان نهادینه شد. در بخش مالی و فاینانس نیز تحریم‌ها مشکلاتی را برای مجموعه‌های تولیدی و خودروسازی به وجود آورد که بیشتر آنها با ضرر و زیان مواجه شدند. اکنون که شرایط خوبی به‌وجود آمده، امیدوارم با رفع تحریم‌ها و مدیریت خوب بانک‌ها و حمایت‌های دولت از بخش تولید شاهد گشایش‌های خوبی در عرصه صنعت کشور و استان باشیم.

 

ساخت خودرو با برند اروپایی در تبریز
در این بازدید رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌شرقی نیز از تولید خودرو در استان خبر داد. حسین نجاتی با اعلام این خبر به  صمت گفت: فاز مطالعاتی تولید خودرو با نشان(برند) روز اروپا در استان به اتمام رسیده است. با توجه به سند تدبیر و توسعه استان و تصویب تولید خودرو با نشان(برند) معتبر جهانی در تبریز از شرکت‌های معتبر برای عملیات فاز اجرایی آن دعوت کرده‌ایم.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه تولید خودرو یاد شده با بهره‌گیری از ظرفیت صددرصدی استان است، بر همین اساس از خودروسازان داخلی و به‌ویژه استانی دعوت به مذاکره فاز اجرایی به عمل آمده است. براساس برنامه‌ریزی انجام شده تولید ۱۲۰هزار خودروی‌سواری عمومی با قیمت مناسب و استانداردهای روز دنیا در حال پیگیری است و در تلاشیم با بهره‌گیری از زنجیره تولید و تامین قطعات موجود در استان صفر تا ۱۰۰خودروی یادشده را در استان به تولید رسانیم.

 

راه‌اندازی خط تولید تراکتور سنگین و برنجی در تبریز
خط تولید انبوه تراکتورهای سنگین و برنجی در تبریز روز گذشته افتتاح شد. به گزارش فارس، ابوالفتح ابراهیمی، مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی ایران، در این مراسم افتتاحیه گفت: در گروه صنعتی تراکتورسازی ایران ۲۴محصول در توان و مدل‌های مختلف تک و ۲دیفرانسیل از جمله تراکتورهای ITM240، ITM285، ITM299، ITM475، ITM485، ITM800، ITM950، تراکتورهای ۲دیفرانسیل ۱۳۰ تا ۱۵۰ اسب بخار و تراکتور ۲ دیفرانسیل برنجی با ۳۵اسب بخار تولید می‌شوند که تراکتور ITM470 نیز آخرین محصول تولیدی، قبل از تولید تراکتور سنگین ITM1500 بوده است. گروه صنعتی تراکتورسازی ایران به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده ادوات کشاورزی ۹ شرکت اقماری (۷ شرکت در تبریز و ۲شرکت در سنندج و ارومیه) و ۲خط تولید در ونزوئلا و تاجیکستان دارد. دراین مجموعه صنعتی علاوه بر تراکتور ۷۱نوع موتور در بخش‌های کشاورزی، صنعتی و خودرو تولید می‌شود.

مجتبی کرمانی‌زاده / نماینده صمت در استان آذربایجان شرقی

منبع:روزنامه صمت