تبریز، انتخابی خوش آب و هوا برای تابستان/ دور تاریخ در نیم روز با اتوبوس های تبریزگردی
تبریز، انتخابی خوش آب و هوا برای تابستان/ دور تاریخ در نیم روز با اتوبوس های تبریزگردی
فصل گرما و گیلاس و گردش که می‌رسد یعنی باید از چهار دیواری خانه بیرون رفت، بساط سفر را جمع کرد و به راه افتاد. در این غوغای تب‌دار تابستان جایی بهتر از تبریز هم پیدا می‌شود مگر؟

«وقتی به تبریز می‌رسی اولین چیزی که با آن روبرو می‌شوی همان باد زندگی بخش است» این جمله را همین چند روز پیش نماینده یونیسف در سفرش به تبریز می‌گوید و بعد سخنرانی‌اش را شروع می‌کند. باد زندگی بخش عنوان خوبی است برای جریان همیشگیِ هوایی که تبریز را تب ریز کرده است.

کلکسیونی از تمام آنچه برای یک سفر جذاب و خاطره انگیز در پی آن هستیم در این کهن شهر یافت می شود. از آثار تاریخی متعدد گرفته تا تمدن و فرهنگ.

موزه های متعدد، بناهای تاریخی، جاذبه های طبیعی و دیدنی، صنایع دستی چشم نواز، سوغات خوشمزه و… در تبریز، تنها بخش کوچکی از چیزهایی است که هر اهل سفری را مجذوب خود می کند.

وقتی به تبریز می‌رسی اولین چیزی که با آن روبرو می‌شوی همان باد زندگی بخش است»

حالا که در این تابستان داغ شهر برای میزبانی از مسافران و گردشگران خود را آماده ساخته، مجموعه شهرداری تبریز هم با فراهم آوردن زمینه های لازم، فرصت گشت و گذار را مهیا کرده است.

رسول موسایی قائم مقام شهردار تبریز با تایید همین موضوع می گوید: شهرداری تبریز در راستای استقبال و پذیرایی از گردشگرانی که در فصل تابستان و اواخر بهار به تبریز می آیند، امکانات و تمهیدات ویژه ای در نظر گرفته است.

او ادامه می دهد: در این ارتباط طی جلساتی با تمام مراکز اقامتی هماهنگی های لازم به عمل آمده است تا مشکلی از بابت پذیرایی از گردشگران نداشته باشیم. موزه هایی در سطح شهر تبریز وجود دارد که در اختیار شهرداری است که این موزه ها نیز برای بازدید میهمانان آماده شده است.

محورهای گردشگری تبریز

نخستین محور گردشگری تبریز عبارت است از «چهارراه‌ شهید بهشتی، موزه‌ عصرسنگی، رهلی‌ بازار، درب‌ خیابان، برج‌ یانقین، میدان‌ دانشسرا، درب‌ باغمیشه، کوچه‌ حرم‌خانه، بازار کفاشان و بازار بزرگ‌ تبریز» که در مجاورت محور دوم «درب‌ گجیل، باغ‌ گلستان، خانه‌ کمپانی‌ها، مغازه‌های‌ سنگی، درب‌ مهادمهین، ارگ‌ علیشاه، مصلای‌ تبریز، خیابان‌ فرودسی، مسجد استاد شاگرد، بازار تربیت، مسجد قزلی، بازار گرجی‌لر و بازار بزرگ‌ تربیت» واقع شده است.

محور سوم شامل «کلیسای‌ ارامنه، سرکیس، آوانجلیکا، ارگ‌ علیشاه، مصلا، درب‌نوبر، عمارت‌ شهرداری، بازار کره‌نی‌خانه، مسجد شهدا، بازار امیر و بازار تاریخی شهر» است که بخش‌هایی از آن با محور چهارم، شامل «بنای‌ اسناد ملی، میراث‌ فرهنگی‌ و گردشگری، خانه‌ صدر، خانه‌ ختایی‌ها، خانه‌ علی‌ مسیو، خانه‌ شهردار، دانشکده‌ هنر و معماری، خانه‌ نیکدل، خانه‌ سلمانی، خانه‌ حیدرزاده، عمارت‌ شهرداری، درب‌ نوبر، حمام‌ نوبر، بازار تربیت، بازار شیشه‌گرخانه، میدان‌ نماز، خانه‌ مشروطه، خانه‌ کلکته‌چی، مسجد جامع‌ تبریز و بازار بزرگ» مرتبط است.

پنجمین مسیر گردشگری نیز شامل «خانه‌پروین‌ اعتصامی، موزه‌قاجار، مجموعه‌ مقبره‌الشعرا، پارک‌ قائم‌مقام، خانه‌ شربت‌اوغلی، درب‌ باغمیشه، کارگاه‌ سفال‌ استاد قابچی، خانه‌ ثقهالاسلام، مسجد صاحب‌الامر، مجموعه میدان‌ صاحب‌آباد، بازار شتربان، درب‌ شتربان و بازار بزرگ‌ تبریز» است.

تبریز؛ شهر موزه‌های موضوعی

کهن شهر تبریز هم به سبب جایگاه تاریخی خود همواره به شهر موزه ها و خانه های تاریخی شهرت داشته است. موزه های مختلفی که هر یک به مثابه یک میراث فرهنگی در گوشه گوشه شهر حک شده اند. در این بین موزه های شهرداری تبریز نیز در مناسبت های مختلف از عید نوروزگان گرفته تا روزهای پر گردشگر تابستانی، از مهمترین نقاط گردشگری محسوب می شود.

موزه شهر و شهرداری تبریز مهمترین نمونه از موزه های شهرداری تبریز است که به سبب موقعیت مکانی و قدمت خود همواره رکورددار بازدید گردشگران بوده است. این موزه به عنوان نخستین و تنها موزه تاریخ شهرداری‌های ایران مطرح است که پس از کشور چین، در ردیف اولین موزه‌های شهرداری‌های جهان نیز قرار دارد.

شهرداری تبریز در راستای استقبال و پذیرایی از گردشگرانی که در فصل تابستان و اواخر بهار به تبریز می آیند، امکانات و تمهیدات ویژه ای در نظر گرفته است.

خانه یا موزه استاد شهریار در محله مقصودیه یکی از محله‌های قدیمی شهر تبریز در خیابان ارتش جنوبی واقع شده است. ساختمان فعلی موزه سومین منزلگاه استاد شهریار، شاعر معاصر ایران بوده که در سال ۱۳۴۷توسط او خریداری شده و در بیست سال پایانی عمر استاد، محل ارائه سروده های او بوده است.

خانه علی مسیو خانه ای به جا مانده از دوره قاجار است و در تبریز، خیابان ارتش جنوبی، کوچه صدر واقع شده و به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است. علی مسیو مغز متفکر و پیشوای گمنام انقلاب مشروطیت و یکی از نخستین فعالان اجتماعیون عامیون در انقلاب مشروطه ایران است.

موزه بازار و مشاغل تبریز هم یکی دیگر از این موزه هاست. این موزه متفاوت، با طرح و ایده ای از سوی برادران سرابی، از سوی شهرداری تبریز با هدف ترسیم مشاغل قدیمی و احیای سنت‌های تاریخی فرهنگی در کنار بازار تاریخی و در محل یخچال صادقیه این شهر ایجاد شده است. همه آثار و اشیا این موزه، مربوط به ۱۲ شغل از یاد رفته در ۱۲ حجره بازسازی شده و طبقات دیگر به سالن اجتماعات، گالری و نمایشگاه و محل اتحادیه اصناف بازار اختصاص یافته است.

موزه فوتبال تبریز نخستین موزه فوتبال ایران است. برای نخستین بار ایده طرح این موزه از سوی ایوب نیکنام محقق و پژوهشگر تاریخ آذربایجان مطرح شد که مدت ۲۰ سال در مورد تاریخ فوتبال تبریز تحقیق کرده است. تمام اسناد، تصاویر و وسایل ورزشی موزه فوتبال آذربایجان توسط این محقق برجسته جمع آوری و به این موزه اهدا شده است.

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تبریز با اشاره به موزه های زیرمجموعه شهرداری تبریز می گوید: موزه‌های شهر و شهرداری، خانه موزه استاد شهریار، خانه نیکدل، موزه بازار و مشاغل بر اساس برنامه موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی آماده خدمات‌دهی به گردشگران هستند.

بوستان های تبریز؛ آماده میزبانی از مسافران تابستانی

این روزها چهره شهر برای استقبال و میزبانی شایسته از گردشگران و مسافران با گلکاری های متعدد رنگ و لعاب بیشتری به خود گرفته و رخ نمایی گل و بوته های رنگارنگ به خصوص در بافت مرکزی و تاریخی تبریز جلوه ای متفاوت پیدا کرده است.

قائم مقام شهردار تبریز هم در این خصوص می گوید: شهر به لحاظ فضای شهری، گلکاری، رسیدگی به فضای سبز و رسیدگی به تنظیف شهری آماده شده تا بتوانیم بهترین شرایط را برای حضور گردشگران در تبریز مهیا کنیم.

پارک های مسافر موجود در مناطق مختلف تبریز هم این روزها شاهد حضور مسافرین بی شماری است که این فضاهای سبز را برای اسکان خود انتخاب کرده اند.

تورهای تبریزگردی راهنمایانی مطمئن برای مسافران تابستانی

سرپرست سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز در این خصوص می گوید: تورهای تبریزگردی از جمله برنامه های شهرداری تبریز به مناسبت فصل گردشگری است که از ایستگاه‌های چهارراه شهید بهشتی، پارک مسافر، پارک ائل گلی و… مسافرگیری کرده و در چهار مسیر گردشگری به مسافران خدمات ارائه می‌کند.

او همچنین یادآوری می کند: در هر اتوبوس راهنمای گردشگری حضور دارد که درباره پیشینه تاریخی و فرهنگی تبریز به گردشگران اطلاعات می‌دهد و همچنین پاسخگوی سئوالات آن‌ها است.

خلیلی درباره آخرین وضعیت طرح تاکسی‌های “از من بپرس” در تبریز می گوید: از سال ۸۶ تا به حال تاکسی های از من بپرس در مبادی ورودی شهر و اماکن گردشگری به راهنمایی گردشگران می‌پردازند و به نوعی این طرح الگویی برای سایر شهرها شده است.

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تبریز همچنین نمایشگاه‌های سوغات و صنایع دستی را از دیگر اقدامات این سازمان برای پذیرایی از گردشگران تابستانی عنوان کرده و ادامه می دهد: در محل نگارخانه موزه شهر و شهرداری تبریز و همچنین در موزه استاد شهریار نمایشگاه سوغات و صنایع دستی به منظور تسهیل دسترسی گردشگران به خرید سوغات و صنایع دستی برپا شده است.

این روزها که پس از سرمای استخوان سوز زمستانی و خنکای باهار؛ موسم گردشگری تبریز فرا رسیده است، مجموعه شهرداری تبریز هم در کنار نهادهایی مانند میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به تکاپو افتاده تا میزبانی شایسته ای از میهمانان خود در این کهن شهر داشته باشد.

تبریز؛ بزرگ شهر تاریخ با قدمتی دیرینه و خسته از نبرد دوران ها، حال با مردمانی سختکوش و تلاشگر آماده است تا زیبایی های خود را به مردمانی که فرصت دیدار داشته های تاریخی اش را پیدا نکرده اند، نشان دهد.