تاکید احزاب ارمنستان در همکاری با ارتش روسیه جهت تقابل محتمل با باکو
تاکید احزاب ارمنستان در همکاری با ارتش روسیه جهت تقابل محتمل با باکو

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «گورگ گورگیسیان » نماینده مجلس ارمنستان در نشست «حزب مخالف «ارمنستان روشن» روز یکشنبه گفت که ایروان باید همکاری نظامی خود را با روسیه تقویت کند و از مسکو بخواهد نیروهای نظامی خود را در استان «سیونیک» در مرز با جمهوری آذربایجان مستقر کند. به گزارش خبرگزاری «تاس» گورگیسیان […]

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «گورگ گورگیسیان » نماینده مجلس ارمنستان در نشست «حزب مخالف «ارمنستان روشن» روز یکشنبه گفت که ایروان باید همکاری نظامی خود را با روسیه تقویت کند و از مسکو بخواهد نیروهای نظامی خود را در استان «سیونیک» در مرز با جمهوری آذربایجان مستقر کند.

به گزارش خبرگزاری «تاس» گورگیسیان گفت: «باید همکاری امنیتی با روسیه را تعمیق بخشیم و همچنین همه تلاش خود را برای ایجاد ائتلاف نظامی با روسیه در سیونیک برای مقابله با تجاوز جمهوری آذربایجان و ترکیه انجام دهیم.»

در تاریخ ۱۲ مه، وزارت دفاع ارمنستان گزارش داد که نیروهای جمهوری آذربایجان سعی در تحرکات خاص در یکی از مناطق مرزی سیونیک داشتند که پس از اقدامات نظامیان ارمنستان، نیروهای جمهوری آذربایجانی تحرکات خود را متوقف کردند.

به دنبال این حادثه، «نیکل پاشینیان» کفیل نخست وزیر ارمنستان جلسه شورای امنیت برگزار کرد و در آن  اتفاقات اخیر را به عنوان تجاوز به خاک ارمنستان مورد انتقاد قرار داد. به گفته پاشینیان، نیروهای جمهوری آذربایجان ۳٫۵ کیلومتر از مرزهای ارمنستان عبور کردند.

سیونیک، یکی از استان‌های ارمنستان، مرکز آن شهر «کاپان» و تنها استان هم مرز ارمنستان  با ایران است. این استان علاوه بر ایران با جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان نیز هم مرز است.

کفیل نخست وزیر ارمنستان چندی قبل از ساخته شدن دو پایگاه نظامی ویژه نیروهای یگان ۱۰۲ روسیه در استان سیونیک  هم‌ مرز با ایران و جمهوری آذربایجان خبر داد.نیکل پاشینیان در جلسه ویژه مجلس این کشور با اشاره به آغاز کار دو پایگاه نظامی ویژه نظامیان روس در این استان گفت، این امر نه تنها موجب تامین امنیت بیشتر برای استان سیونیک بلکه برای سراسر کشور می‌شود.

ایگاه نظامی ۱۰۲ روسیه پایگاه نظامی تحت فرماندهی منطقه نظامی جنوبی نیروهای مسلح روسیه است. این مرکز قبلاً پایگاه لشکر ۱۲۷ گارد هفتم شوروی بود. در دوران اتحاد جماهیر شوروی، نیروهای ارمنستان بخشی از گروه نیروهای ماورای قفقاز بودند. این مرکز قبلاً پایگاه لشکر ۱۲۷ تفنگ موتوری ارتش گارد هفتم شور

پاشینیان پیشتر گفته بود که در صورت تجاوز نیروهای خارجی به خاک کشورش، روسیه مداخله خواهد کرد. پاشینیان با اشاره به واقع شدن استان سیونی» در جنوبی‌ترین قسمت این کشور و در مرز با جمهوری آذربایجان و مواضع ارتش ارمنستان گفت: «اکنون ما در موقعیتی قرار گرفته‌ایم که در صورت حمله به سیونیک، نه تنها نیروهای مسلح ارمنستان، بلکه روسیه نیز مداخله می‌کند.

دور جدید تنش‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در ۲۷ سپتامبر (۶ مهرماه گذشته ) در باره منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی آغاز شد و دو طرف یکدیگر را به حمله به قلمروهایشان متهم کردند.

جمهوری آذر‌بایجان و ارمنستان سه بار توافق آتش بس امضا کردند اما هر دفعه این توافق‌ها نقض شد و دو طرف یکدیگر را به نقض آنها متهم کردند. با این وجود توافق آتش بس چهارم با میانجیگری رسمی روسیه به امضا رسید. به دنبال توافق سه‌جانبه روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر آتش‌بس، نظامیان روس به منظور نظارت بر این آتش‌بس و ایجاد منطقه حائل بین نیروهای درگیر در منطقه قره باغ کوهستانی مستقر شدند. تاکنون وضعت صلح در این منطقه پابرجا بوده است.

انتهای پیام/