تأکید ظریف بر آماده سازی روابط ایتالیا و ایران برای ورود به دوره جدید همکاری‌ها
تأکید ظریف بر آماده سازی روابط ایتالیا و ایران برای ورود به دوره جدید همکاری‌ها

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در مقصد دوم سفرش به اروپا در ایتالیا حضور دارد در ادامه رایزنی‌ها با مقامات ایتالیا و واتیکان امروز (سه‌شنبه) با «پتروچلی» رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس سنای ایتالیا در اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران در رم دیدار و […]

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در مقصد دوم سفرش به اروپا در ایتالیا حضور دارد در ادامه رایزنی‌ها با مقامات ایتالیا و واتیکان امروز (سه‌شنبه) با «پتروچلی» رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس سنای ایتالیا در اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران در رم دیدار و گفت‌وگو کرد.

ظریف در این دیدار با اشاره به روابط ١۶٠ ساله بین دو دولت، ارزیابی مثبتی از زمینه‌های همکاری با ایتالیا به ویژه در بخش اقتصادی و همکاری شرکت‌های کوچک و متوسط دو کشور ارائه و خواستار رفع موانع موجود و آماده سازی روابط برای ورود به دوره جدیدی از همکاری‌ها بین دو کشور به ویژه در حوزه همکاری‌های اقتصادی شد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه به شرایط خطرناک به وجود آمده در منطقه ناشی از اقدامات رژیم صهیونیستی اشاره و تحرکات خصمانه علیه مردم فلسطین را محکوم کرد.

 

 

ظریف همچنین بر اهمیت روابط سیاسی و پارلمانی ایران و ایتالیا تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در خصوص اوضاع یمن و افغانستان را نیز تشریح کرد.

* علاقه‌مندی نسبت به گسترش همکاری‌های پارلمانی ایتالیا با ایران

پتروچلی رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس سنای ایتالیا نیز در این دیدار اهمیت روابط دو کشور و همچنین علاقه‌مندی به گسترش همکاری‌های پارلمانی دو کشور را مورد تأکید قرار داد و ظرفیت همکاری‌های فیمابین  را فراتر از شرایط موجود ارزیابی کرد.

ظریف صبح دیروز (دوشنبه) نیز با «لویی گی دی مایو» همتای ایتالیایی دیدار کرد و بعد از این دیدار در اظهاراتی با تشریح جزییات گفت‌وگویش با همتای ایتالیایی گفت: لازم بود برای دوران پس از مذاکرات کنونی در وین و بازگشت ایتالیا به صحنه اقتصادی ایران، آمادگی ایجاد شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پس از آن نیز در واتیکان با پاپ فرانسیس رهبر معنوی کاتولیک‌های جهان، کاردینال «پارولین» نخست‌وزیر و اسقف اعظم «گالا گر» وزیر خارجه واتیکان دیدار و به گفت‌وگو پرداخت.

وزیر امور خارجه در دیدار با پاپ فرانسیس با اشاره به شرایط ناشی از تحریم‌های آمریکا بر علیه مردم ایران و قدردانی از مواضع سازنده رهبر کاتولیک‌های جهان در این زمینه، به تشریح شرایط سخت تحمیلی بر مردم فلسطین پرداخت.

پیش از این اعلام شده بود که ظریف برای ملاقات با مقامات واتیکان و ایتالیا به رم سفر کرده و در این سفر علاوه بر رایزنی در خصوص گسترش همکاری‌های مشترک در حوزه روابط دوجانبه، پیرامون همکاری‌ها در موضوعات مورد علاقه طرفین در سطح بین‌المللی نیز به تبادل نظر خواهد پرداخت.

وزیر امور خارجه روز یکشنبه نیز همزمان با حضورش در رم در نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی درباره جنایات صهیونیست‌ها و اوضاع سرزمین‌های اشغالی شرکت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی پیش از این به اسپانیا سفر و با وزیر خارجه و وزیر صنعت این کشور دیدار و گفت‌وگو کرده بود. ظریف قبل از آن نیز در سفری یک روزه به دمشق با بشار اسد رئیس جمهور و فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه دیدار کرد. ملاقات با رهبران گروه‌های فلسطینی مقیم دمشق نیز از دیگر برنامه‌های ظریف در سوریه بود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/