تأکید رئیس مجلس نمایندگان ایتالیا بر گسترش روابط با ایران
تأکید رئیس مجلس نمایندگان ایتالیا بر گسترش روابط با ایران

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه دیدار با مقامات ایتالیایی، با «روبرتو فیکو» رئیس مجلس نمایندگان ایتالیا در محل این مجلس دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به روابط یکصد و شصت ساله دو کشور و ضمن مرور بر حوزه های […]

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه دیدار با مقامات ایتالیایی، با «روبرتو فیکو» رئیس مجلس نمایندگان ایتالیا در محل این مجلس دیدار و گفت‌وگو کرد.
 
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به روابط یکصد و شصت ساله دو کشور و ضمن مرور بر حوزه های مختلف روابط سیاسی، اقتصادی  و پارلمانی و همچنین چشم انداز رفع موانع توسعه و گسترش همکاری‌ها، خصوصا در حوزه روابط اقتصادی و تجاری، علاقه‌مندی کشورمان برای گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف خصوصا از طریق تبادل هیأت‌های بلندپایه پارلمانی را مورد تاکید قرار داد.

ظریف همچنین با تشریح دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات فلسطین بر ضرورت برخورد مسئولانه جامعه بین‌المللی با جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و سرزمین‌های اشغالی تاکید کرد.

تشریح آخرین تحولات گفت‌وگوهای وین و همچنین مسائل و روابط با کشورهای منطقه نیز از دیگر مطالب مطرح شده از سوی وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار بود.

رئیس مجلس نمایندگان ایتالیا نیز در این دیدار ضمن با اهمیت خواندن گسترش روابط دو کشور، بر علاقه‌مندی برای تبادل هیأت‌های پارلمانی بین دو کشور تاکید کرد.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین امروز (سه‌شنبه) در ادامه رایزنی‌ها با مقامات ایتالیا و واتیکان با «پتروچلی» رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس سنای ایتالیا دیدار کرد و به گفت‌وگو نشست.

ظریف صبح دیروز (دوشنبه) نیز با «لویی گی دی مایو» همتای ایتالیایی دیدار کرد و بعد از این دیدار در اظهاراتی با تشریح جزییات گفت‌وگویش با همتای ایتالیایی گفت: لازم بود برای دوران پس از مذاکرات کنونی در وین و بازگشت ایتالیا به صحنه اقتصادی ایران، آمادگی ایجاد شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پس از آن نیز در واتیکان با پاپ فرانسیس رهبر معنوی کاتولیک‌های جهان، کاردینال «پارولین» نخست‌وزیر و اسقف اعظم «گالا گر» وزیر خارجه واتیکان دیدار و به گفت‌وگو پرداخت.

وزیر امور خارجه در دیدار با پاپ فرانسیس با اشاره به شرایط ناشی از تحریم‌های آمریکا بر علیه مردم ایران و قدردانی از مواضع سازنده رهبر کاتولیک‌های جهان در این زمینه، به تشریح شرایط سخت تحمیلی بر مردم فلسطین پرداخت. 

پیش از این اعلام شده بود که ظریف برای ملاقات با مقامات واتیکان و ایتالیا به رم سفر کرده و در این سفر علاوه بر رایزنی در خصوص گسترش همکاری‌های مشترک در حوزه روابط دوجانبه، پیرامون همکاری‌ها در موضوعات مورد علاقه طرفین در سطح بین‌المللی نیز به تبادل نظر خواهد پرداخت.

وزیر امور خارجه روز یکشنبه نیز همزمان با حضورش در رم در نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی درباره جنایات صهیونیست‌ها و اوضاع سرزمین‌های اشغالی شرکت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی پیش از این به اسپانیا سفر و با وزیر خارجه و وزیر صنعت این کشور دیدار و گفت‌وگو کرده بود. ظریف قبل از آن نیز در سفری یک روزه به دمشق با بشار اسد رئیس جمهور و فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه دیدار کرد. ملاقات با رهبران گروه‌های فلسطینی مقیم دمشق نیز از دیگر برنامه‌های ظریف در سوریه بود.

انتهای پیام/