بیانیه پایانی مذاکرات مصر و ترکیه
بیانیه پایانی مذاکرات مصر و ترکیه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مصر و ترکیه، شامگاه پنجشنبه در بیانیه‌ای مشترک پایان اولین دور مذاکرات دوجانبه درباره عادی‌سازی روابط دیپلماتیک را اعلام کردند. به گزارش خبرگزاری «آناتولی»، در بیانیه مذکور که درباره مذاکرات روزهای پنجم و ششم ماه می جاری صادر شده، پایان این مذاکرات میان هیأت‌های مصر و ترکیه اعلام شده […]

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مصر و ترکیه، شامگاه پنجشنبه در بیانیه‌ای مشترک پایان اولین دور مذاکرات دوجانبه درباره عادی‌سازی روابط دیپلماتیک را اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی»، در بیانیه مذکور که درباره مذاکرات روزهای پنجم و ششم ماه می جاری صادر شده، پایان این مذاکرات میان هیأت‌های مصر و ترکیه اعلام شده است؛ گفت‌و‌گوهایی که در قاهره و به ریاست «حمدی سند لوزا» معاون وزیر خارجه مصر و «سادات اونال» همتای ترکیه‌ای برگزار شد.

در این بیانیه، مباحثات «صریح و عمیق»‌ توصیف شده و آمده است که دو طرف به «مسائل دو جانبه و همچنین پاره‌ای از مسائل منطقه‌ای به ویژه وضعیت لیبی، سوریه و عراق و لزوم برقراری صلح و امنیت در شرق دریای مدیترانه» پرداخته‌اند.

در بخش پایانی بیانیه مذکور بدون اشاره به جزئیات بیشتر، اشاره شده است که «دو طرف نتیجه این دور از رایزنی‌ها و توافق بر سر گام‌های آتی را ارزیابی خواهند کرد».

مصر و ترکیه در تاریخ  ۵ می (چهارشنبه) مذاکرات سیاسی را با هدف عادی‌سازی روابط دیپلماتیک در قاهره آغاز کردند؛ دو کشوری که از زمان کودتای ۲۰۱۳ علیه دولت «محمد مرسی» روابط‌شان قطع شده بود.

ترکیه پس از کودتای ارتش مصر به فرماندهی «عبدالفتاح السیسی»، فرمانده وقت ارتش و رئیس جمهور فعلی علیه دولت محمد مرسی، اولین رئیس جمهور منتخب این کشور بعد از انقلاب ۲۰۱۱ و فوت مشکوک او در زندان که ترکیه از این حادثه، به «شهادت مرسی» تعبیر کرد، روابط خود با قاهره را قطع و وارد تنش با مصر شده بود.

انتهای پیام/