بهره برداری از کانال خلیل آباد، گام ابتدایی شکوفایی عمرانی غرب تبریز
بهره برداری از کانال خلیل آباد، گام ابتدایی شکوفایی عمرانی غرب تبریز

شهردار تبریز با بیان اینکه با بهره‌برداری از پروژه بزرگ کانال خلیل آباد در هر ثانیه ۲مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه می‌شود، با گفت: با احداث آبگیر در پایین دست سد شهید مدنی و استخر داغ گولی رطوبت شهر تبریز ۲۵ درصد افزایش می‌یابد. به گزارش قلم پرس به نقل از  شهریار، دکتر صادق نجفی […]

شهردار تبریز با بیان اینکه با بهره‌برداری از پروژه بزرگ کانال خلیل آباد در هر ثانیه ۲مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه می‌شود، با گفت: با احداث آبگیر در پایین دست سد شهید مدنی و استخر داغ گولی رطوبت شهر تبریز ۲۵ درصد افزایش می‌یابد.

به گزارش قلم پرس به نقل از  شهریار، دکتر صادق نجفی در مراسم بهره برداری از پروژه بزرگ کانال خلیل آباد، تکمیل این پروژه را آغازی برای توسعه عمرانی منطقه غرب تبریز دانست و اظهار داشت: مهم ترین نتیجه اجرای این پروژه بزرگ، رفع مشکلات زیست محیطی منطقه و بوی تعفن از هوای این محدوده است که در نوع خود، بسیار قابل توجه است.

وی درتوضیح دیگرنتایج حاصل از این اقدام عمرانی، اضافه کرد: این کانال، در عین حال پس از جریان دادن و هدایت آب های سطحی این محدوده به خارج از شهر، خواهدتوانست در هر ثانیه ۲مترمکعب آب را وارد دریاچه ارومیه کند.

شهردارتبریز افزود: وقتی به میزان آب دریافتی تبریز از زرینه رود که به میزان ۴ مترمکعب در ثانیه است توجه می کنیم، اهمیت ورود این میزان آب به دریاچه ارومیه مشخص می شود؛ از سوی دیگر این آب، در مسیر خود به سمت دریاچه ارومیه نیز، می تواند مفید واقع شود.

وی در ادامه، به تعدادی از پروژه های عمرانی که با تکمیل کانال خلیل آباد وارد فاز اجرایی می شوند، اشاره و تصریح کرد: احداث آبگیردرپایین دست سد شهید مدنی، که ظرفیتی ۴ برابر استخر ائل گلی تبریز دارد، تلطیف هوا و افزایش رطوبت در این منطقه از شهر را مقدور خواهد کرد.

شهردارتبریزمتذکر شد: از سویی دیگر در شمال تبریز، استخر داغ گولی نیز در حال احداث است که مجموع این آبگیرها، می تواند موجب افزایش رطوبت شهر تا ۲۵ درصد شود.

دکترنجفی، اتصال کانال دفع فاضلاب در پل سرداران فاتح به تصفیه خانه را، اقدام دیگر شهرداری در ساماندهی آب های سطحی شهر دانست و اضافه کرد: این طرح که با ۸ میلیارد تومان اعتبار اجرا شده، گامی دیگر در هدایت و ساماندهی آبهای سطحی شهر است.

شهردارتبریز افزود: در چند نقطه از شهر نیز، اجرای کانال های زیرزمینی در دستور کار قرار گرفته تا معضل آبهای سطحی در شهر، تا حد زیادی برطرف گردد.

وی، با شمردن برنامه های فضای سبز شهرداری تبریز طی سه سال گذشته، گفت: پوشش فضای سبز در منطقه عون بن علی، در سال ۹۲، ۴۲هکتار بوده که طی سه سال گذشته، بیش از ۳۵۰ هکتار به این میزان اضافه شده است.

شهردارتبریز، ادامه داد: اجرای بدنه سازی فضای سبز در حاشیه اتوبان کسایی و ایجاد مرکز تحقیقات گیاه شناسی با مساحت ۲۹ هکتار که برای اولین بار در تبریزاحداث می شود، از دیگر برنامه های شهرداری تبریز با هدف توسعه فضای سبز است.

دکتر نجفی، در بخش دیگری از سخنان خود، تمام نقاط تبریز را بستر اجرای تعدادی از پروژه های بزرگ و زیرساختی شهرداری معرفی وخاطرنشان کرد: تحکیم و مقاوم سازی اتوبان پاسداران با هزینه ای بیش از ۵۰ میلیارد تومان، پروژه عظیم میدان آذربایجان، طرح نجات تبریز در ۴۲ متری که هزینه ای بالغ بر ۵۰میلیارد تومان تنها برای تملک واحدهای غیرمقاوم و غیراستاندارد آن جا صرف شده، احداث  ۲۱۷ واحد مسکونی برای انتقال حاشیه نشینی در ارم و احداث  ۷۰۰ واحد مسکونی در شهرک اندیشه، از جمله پروژه های بزرگ و تاثیرگذار شهرداری تبریز است که موجبات توسعه متوازن شهر را فراهم می آورد.

وی، با اشاره به برخی مشکلات اجتماعی، تلاش شهرداری برای کاهش آسیب های اجتماعی را موثر ارزیابی کرد و گفت: تامین محل اسکان تعداد زیادی از معتادان در گرمخانه های احداثی شهرداری، یکی از کارهایی است که شهرداری تبریز در راستای کاهش آثار مخرب آسیب های اجتماعی انجام داده است که خوشبختانه توانسته چهره تبریز بدون معتاد متجاهر را به خوبی تعریف کند.