بهره‌مندی از صنعت نمایشگاهی برای معرفی توانمندی‌ها در پساتحریم
بهره‌مندی از صنعت نمایشگاهی برای معرفی توانمندی‌ها در پساتحریم
یکی از مکانیزم‌های نوین، بهره‌مندی از صنعت نمایشگاهی برای معرفی بهتر توانمندی‌ها و استعدادهای تولیدی به مصرف‌کنندگان و آشنایی با پیشرفت‌های صنعتی برای بهبود فرآیند تولید است.

به گزارش قلم پرس، تحولات جهانی‌سازی در عرصه اقتصاد، الگوهای نوینی را برای کاهش ریسک فعالیت‌های تجاری و هدفمند کردن رویه‌های تولید کالا و خدمات ایجاد کرده که محور اصلی آن تبعیت از خواست مصرف‌کنندگان است.

در واقع این شیوه که در گذشته کالا یا خدماتی تولید و سپس مکانیزم‌های بازاریابی و جذب مصرف‌کننده آن بکار گرفته می‌شد، سال‌هاست منسوخ شده و جای خود را به متد پیشرفته‌تری داده که بر مبنای آن بازاریابی و ایجاد تقاضای خرید مقدم بر مهندسی تولید است.

به عبارت دیگر تجارت بین‌الملل به تدریج به سمت ایجاد کشش در بازار پیش از فشار بر هسته‌های تولید گام بر می‌دارد و از این طریق ضمن بازارسنجی و تولید محصولات منطبق با خواست مصرف‌کننده ریسک فروش کالا و خدمات تولیدی را در بازارهای مصرف به حداقل می‌رساند.

یکی از این مکانیزم‌های نوین، بهره‌مندی از صنعت نمایشگاهی برای معرفی بهتر توانمندی‌ها و استعدادهای تولیدی به مصرف‌کنندگان و آشنایی با پیشرفت‌های صنعتی برای بهبود فرآیند تولید است.

نمایشگاه‌های بین‌المللی بازرگانی که قدمتی ۱۵۰ ساله در دنیای صنعتی غرب دارند و از حدود ۴۰ سال قبل در کشور ما برپا شده‌اند، راهکاری مناسب برای معرفی نوآوری‌های صنعتی و خدماتی به بازارهای مصرف است و در عین حال موجب انتقال خواست‌های جدید و سلائق تازه مصرف‌کنندگان به بنگاه‌های تولیدی می‌شوند.

آغاز فعالیت نمایشگاه بین‌المللی باغ شهر سهند مراغه/ برگزاری ۱۰ نمایشگاه در خارج از کشور

احمد محمدزاده سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استاندار آذربایجان‌شرقی، در خصوص بحث تصویب طرح تقویم برگزاری نمایشگاه بین‌المللی تبریز در سال ۹۵ در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز، با بیان اینکه نمایشگاه بین‌المللی تبریز جزو نمایشگاه‌های شناخته شده در منطقه است، اظهار داشت: با توجه به این مسئله نمایشگاه بین‌المللی تبریز فرصت و ظرفیتی مناسب برای معرفی داشته‌ها و توانایی‌های استان و ایران است.

وی در ادامه با اشاره به آغاز فعالیت نمایشگاه بین‌المللی باغ شهر سهند مراغه، گفت: با توجه به اینکه این نمایشگاه برای اولین بار برگزار خواهد شد، به نسبت پیشینه خوبی که شهرستان مراغه در گذشته داشته باید در شان این شهرستان برگزار شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استاندار آذربایجان‌شرقی، ادامه داد: این نمایشگاه با توجه به تصویب طرح تقویم سال ۹۵ در کارگروه استانی، سال آینده ۱۹ نمایشگاه در این شهرستان برگزار می‌شود.

وی با اعلام تصویب تقویم سال ۹۵ نمایشگاه بین المللی تبریز، گفت: ۱۰ نمایشگاه بین‌المللی تبریز سال آینده در خارج از کشور برگزار می‌شود.

بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، مبنی بر عدم برگزاری نمایشگاه‌های فروش

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه نمایشگاه بین‌المللی تبریز یکی از افتخارات کشوری و استانی بوده که هر ماه یک نمایشگاه تخصصی در آن برگزار می‌شود، اظهار داشت: امید داریم پس از لغو تحریم‌ها فعالیت‌های نمایشگاهی افزایش یابد.

حسین نجاتی در ادامه با اشاره به بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، مبنی بر عدم برگزاری نمایشگاه‌های فروش، گفت: این بخشنامه با توجه به رکودی که در جامعه رخ داده بود برای حمایت از اصناف صادر شده و بر اساس این بخشنامه باید تا اطلاع ثانوی از برگزاری نمایشگاه‌های فروش خودداری شود

وی ادامه داد: البته خوشبختانه تا حدودی از برگزاری نمایشگاه‌ها جلوگیری شده اما متاسفانه در برخی موارد که ارگان‌ها اقدام به برگزاری می‌کنند، با مشکل مواجه هستیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی، در ادامه با تاکید بر بحث افزایش صادرات کالا از استان، گفت: صادرات از استان در این مقطع به کشورهای همجوار باید در دستور کار قرار گیرد، با توجه به اینکه در ۹ ماهه سال ۹۴ نسبت به ۹ ماهه سال ۹۳ در حد یک درصد کاهش صادرات وجود داشته است در ماه‌های باقیمانده باید با تلاش واحدهای تولیدی و مدیران استانی صادرات را افزایش دهیم.

حضور ۱۸۰ هزار توریست صنعتی در نمایشگاه بین‌المللی تبریز

رضا حسینی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌شرقی، با اشاره به آمار ارائه شده در خصوص حضور بیش از ۱۸۰ هزار توریست صنعتی در نمایشگاه بین‌المللی تبریز، گفت: این مساله یک حرکت بزرگ است که باید ادامه‌دار بوده و گسترش یابد.

وی ادامه داد: در کنار نمایشگاه‌ها می‌توانیم برای جذب سرمایه‌گذاری اقدام کنیم بر همین اساس باید چند موضوع خاص باید انتخاب شود تا در کنار برگزاری نمایشگاه‌ها با آماده‌سازی زیرساخت‌ها بتوانیم به چندین هدف برسم.

وجود ۱۳۰ هزار بیکار/ برگزاری نمایشگاه رونق اقتصادی را در پی دارد

احد حسینی مدیرکل تعاون، کار و امور اجتماعی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه براساس مبانی اقتصاد صادرات یعنی اشتغال و واردات یعنی بیکاری که البته هر کدام منافعی دارد، افزود: چیزی که می‌تواند اقتصاد را شکوفا کند صادرات است و در دوره پساتحریم فرصت خوبی است تا این کار انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در استان ۱۳۰ هزار نفر بیکار که بیشتر آنها تحصیلکرده هستند وجود دارد، گفت: در زمینه صادرات باید بسیار تلاش شود، مزیت‌های خوبی همچون محصولات استراتژیک فرش و شکلات و خشکبار و تراکتور و دیگر موارد را داریم که با افزایش صادرات شاهد رونق اشتغال نیز خواهیم بود.

حسینی خاطرنشان کرد: نمایشگاه ابزار و فرصت مناسبی است تا از تجار و بازرگانان مختلف کشورها برای سرمایه‌گذاری دعوت شود تا تا شاهد رونق اقتصادی استان باشیم.

حمایت وزارت خارجه از برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی با حضور بنگاه‌ها  و هلدینگ‌های بزرگ دنیا

اسماعیل بابایی‌راغب، مسئول دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال‌غرب کشور، نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه بحث نمایشگاه یکی بحث‌های مهم در دنیا است و فعال بودن و پربار بودن نمایشگاه اهمیت فراوانی دارد، گفت: با توجه به اینکه ظرفیت و توانی که در تبریز وجود دارد باید حضور قوی استان آذربایجان‌شرقی را در استان و خارج از استان به نحو احسنت برگزار کنیم.

وی اضافه کرد: اهمیت و جایگاه نمایشگاه تبریز در سطح ملی و بین‌المللی در منطقه خاورمیانه و حوزه قفقاز جزو اولین‌ها بوده و در شرایط پساتحریم باید برای حرکت عظیم حضور بنگاه‌ها و هلدینگ‌های بزرگ دنیا نمایشگاه‌هایی را برگزار کنیم که در این خصوص وزارت خارجه حمایت می‌کند.

حبیب ماهوتی مدیرعامل شرکت نمایشگاه بین‌المللی تبریز، با بیان اینکه در سال‌جاری تاکنون ۴۲ نمایشگاه برگزار شده و دو نمایشگاه باقی مانده است، گفت: در سال‌جاری بیش از ۲٫۵ میلیون نفر از نمایشگاه بین‌المللی تبریز بازدید کرده‌اند و بر اساس آمار، بالای ۱۸۰ هزار نفر توریست صنعتی در نمایشگاه‌ها حضور داشته‌اند که این موضوع اهمیت بسیاری دارد و می‌توان گفت بعد از تهران اولین نمایشگاهی هستیم که به این تعداد خارج از استان و کشور در نمایشگاه حضور داشته‌اند.

وی با بیان اینکه برای سال آینده نیز ۵۰ نمایشگاه پیش‌بینی شده و برگزار می‌شود، اضافه کرد: ما تنها برگزارکننده هستیم و اگر مسئولان حمایت نکنند نمی‌توانیم کاری کنیم و خوشبختانه همیشه با ما همکاری داشتند و این مسئله قابل قدردانی است.

کاهش ۲ درصدی صادرات غیرنفتی

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌شرقی با ارائه گزارش از صادرات استان، اظهار داشت: آمار صادرات در گمرکات استان در سال گذشته ۷۶۰ میلیون دلار بوده که این میزان در سال‌جاری ۷۴۵ میلیون دلار است و نسبت به سال گذشته ۲ درصد کاهش داشته است.

غلامعلی راستی، در خصوص گروه کالایی که از سطح استان صادر شده، گفت: کالاهای صنعتی با ۶۳۰ میلیون دلار صادرات و ۲٫۹۴ درصد افزایش، ۴۶٫۷ درصد از سهم کل صادرات استان را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: همچنین کالاهای کشاورزی با ۱۸۱ میلیون دلار و ۲٫۵ درصد افزایش ۱۲٫۶ درصد از سهم کل صادرات استان را به خود اختصاص داده است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت معدن و تجارت استان آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه محصولات شیمیایی و پتروشیمی ۸۳ میلیون دلار با ۲ درصد افزایش ۵٫۸ درصد سهم صادرات استان را به خود اختصاص داده، گفت: همچنین فلزات با ۱۳۵ میلیون دلار صادرات ۲٫۶ درصد و سنگ و مواد معدنی با ۱۱۷ میلیون دلار، ۱٫۴ درصد، فرش و صنایع دستی با ۱۲۳ میلیون دلار ۶٫۵ درصد نسبت به مشابه سال قبل کاهش صادرات داشته‌اند.

وی در خصوص بازارهای هدف استان، گفت: عمده بازارهای هدف استان عراق با ۲۵۰ میلیون دلار و ترکیه ۲۰۳ میلیون دلار، آذربایجان با ۴۰ میلیون دلار، گرجستان با ۳۸ میلیون دلار ، ارمنستان با ۳۷ میلیون دلار و افغانستان با ۲۷ میلیون دلار، ایتالیا با ۱۴ میلیون دلار و ترکمنستان با ۱۲ میلیون دلار و روسیه با ۹ میلیون دلار، هستند.

راستی خاطرنشان کرد: مجموع صادرات کالاهای صنعتی کل استان از رشد ۲٫۴ درصدی و محصولات کشاورزی نیز از رشد ۲٫۵ درصدی برخوردار بودند.

کارشناسان تجاری معتقدند که نمایشگاه‌های تجاری و صنعتی آبروی ملی هستند و باید برای برپایی آنها شان و منزلت ویژه‌ای قائل بود.

در حقیقت نمایشگاه‌های تجاری و صنعتی نباید با روزمرگی و برای رفع تکلیف برگزار شوند و باید هدفی متعالی داشته باشند تا در نظام تجاری به عنوان یک ابزار کارآمد به رشد تولید و افزایش اشتغال کمک کنند.

این نگرش موجب می‌شود که استراتژی «هدفمندی نمایشگاه‌ها» در اولویت برنامه مدیریت نمایشگاه‌های تجاری قرار گیرد.

نگارنده: جواد بیرام زاده