بهترین موقعیت برای رصد ماه گرفتگی امشب عرض جغرافیایی تبریز است
بهترین موقعیت برای رصد ماه گرفتگی امشب عرض جغرافیایی تبریز است

دبیر کمیته علمی مدرسه تابستانی پدیده‌ گرفتگی گفت: عرض جغرافیایی تبریز، بهترین موقعیت برای رصد ماه گرفتگی امشب، پنجم مرداد ماه است. به گزارش قلم پرس به نقل از ایسنا، پروفسور علی عجب شیرزاده در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان این مطلب اظهار کرد: به غیر از آمریکای شمالی، ماه گرفتگی در تمامی قاره‌ها اعم از […]

دبیر کمیته علمی مدرسه تابستانی پدیده‌ گرفتگی گفت: عرض جغرافیایی تبریز، بهترین موقعیت برای رصد ماه گرفتگی امشب، پنجم مرداد ماه است.

به گزارش قلم پرس به نقل از ایسنا، پروفسور علی عجب شیرزاده در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان این مطلب اظهار کرد: به غیر از آمریکای شمالی، ماه گرفتگی در تمامی قاره‌ها اعم از اقیانوسیه، استرالیا، آفریقا و آسیا قابل مشاهده بوده و رصد در هر قاره‌ای براساس افق خاصی که در آن منطقه وجود دارد، انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: بهترین موقعیت واقع شدن سایه‌ ماه در مرکز زمین برای رصد ماه گرفتگی امشب، موقعیت ۳۱ درجه در عرض جغرافیایی بوده و با توجه به قرار گرفتن تبریز بر روی عرض جغرافیایی ۳۸ درجه و چهار دقیقه، می‌توان ماه گرفتگی را بهتر رصد کرد.

وی رصد ماه گرفتگی امشب را رصدی حرفه‌ای عنوان کرد و گفت: برای اولین بار در دنیا، رصد ماه گرفتگی از سطح آماتوری اولیه فراتر رفته و توجه‌ها به سمت سرخ شدن رنگ ماه جلب شده است، در گذشته، عقیده بر این بود که علت سرخی ماه، افتادن نور خورشید در سایه است، به طوری که طول موج آبی و بنفش خورشید پخش شده و به علت پخش رنگ قرمز، ماه سرخ می‌شد.

عجب شیرزاده اضافه کرد: اکنون عقیده بر این بوده که تئوری مذکور قدیمی شده است و رصدهای این ماه گرفتگی، حرفه‌ای‌تر انجام خواهد شد.

وی در ادامه با بیان این که بیش از ۴۰ سال در حوزه‌ی نجوم، فعالیت علمی دارد، گفت: نجوم از قرن سوم هجری متعلق به ایران بوده و اکنون نیز می‌توانیم بگوییم که توانسته‌ایم علم نجوم را در ایران احیا کنیم، به طوری که مقالات هم طراز با مقالات دانشگاه‌های خارجی از سوی دانشجویان ما ارایه و تحقیقات زیادی در این زمینه انجام می‌شود.

اولین کنفرانس مدرسه تابستانی پدیده‌ی گرفتگی با حضور پنج ستاره شناس فرانسوی، منجمان به نام ایرانی و جمعی از دانشجویان دانشگاه “خواجه نصیرالدین طوسی” در پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره شناسی دانشگاه تبریز برگزار شد. این گروه، عصر امروز جمعه(پنجم مرداد)، پدیده‌ی ماه گرفتگی را در رصدخانه‌ی خواجه نصیرالدین طوسی دانشگاه تبریز رصد می‌کنند.